افتتاح کارگاه ساخت ضریح جدید حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)

 

به گزارش راگانیوز به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان ری استاد فرشچیان در حاشیه بازدید از این کارگاه، با اشاره به هنرهای به کار رفته در ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار داشت: این ضریح یکی از تابلوهای بزرگ هنر اسلامی خواهد بود .

وی افزود: استاد اسدی و اساتید بزرگی در ساخت این پروژه همکاری دارند که با فعالیت های شبانه روزی، عاشقانه کار می کنند تا این کار را در نهایت کمال و هنر به بهره برسانند .

وی با بیان اینکه در ساخت این ضریح از نقره و آب طلا استفاده شده، خاطرنشان کرد: تا ۲سال آینده کار ساخت ضریح به اتمام می رسد و قابل نصب خواهد بود .

آیت الله ری شهری نیز در این بازدید ضمن اشاره به قدمت ضریح فعلی اظهار داشت: ضریح فعلی حرم مطهر در دوران فتحعلی شاه قاجار ساخته شده بود و به علت فرسایش در مدت زمان طولانی نیاز به تعویض ضریح مشهود بود که استاد فرشچیان طراحی ساخت جدید این حرم را بر عهده گرفت .

وی تصریح کرد: سکه های اهدایی موزه حرم عبدالعظیم (ع) را برای ساخت این ضریح مطهر در نظر گرفته ایم .

مهندس بهزادی مدیر پروژه ساخت حرم با اشاره به اینکه ثواب زیارت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برابر با ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) است، بیان کرد: ایمایی از ضریح امام حسین (ع) در این ضریح طراحی شده؛ ولی در کل کار منحصر به فردی است که استاد فرشچیان تاکنون در جایی از این طرح استفاده نکرده است .

وی سایش و فرسودگی نقره در طی زمان را علت تعویض ضریح عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه دور ضریح فضای کمی وجود دارد، این ضریح در ابعاد قبلی یعنی ۳متر عرض، ۴متر طول و ۳ونیم متر ارتفاع در حال ساخت است .

مدیر پروژه تشریح کرد: نقوش به کار رفته در قسمت بالای ضریح، سرو است که نماد پایداری، مقاومت و استواری و روکش آن از چوب ساج است که قدرت ماندگاری بالایی دارد .

بهزادی هزینه های ساخت این پروژه را حدود ۹ میلیارد تومان برآورد کرد، که بخش اعظمی از آن توسط هدایا و کمک های مردمی تهیه شده است .

وی خاطر نشان کرد: تیمی حرفه ای توسط سازمان صنایع دستی استان اصفهان با تایید استاد فرشچیان برای ساخت این کار در نظر گرفته شده است .

افتتاححرمریشهرریکارگاه
نظرات (0)
Add Comment