همه در مقابل انقلاب مسؤول هستیم / فیش‌های حقوقی متفاوت غیرقابل تحمل است / نظام هماهنگ پرداخت اجرایی شود

به گزارش راگانیوز ، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری در آیین احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام خمینی (ره) که با حضور پرشور مردم خداجو برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا، تشریح سیره حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) و احساس مسئولیت حضرت، تشریح مسئولیت شناسی و مسئولیت داری پیروان حضرت علی (ع) و بیان فاصله‌ای که ممکن است بین سیره حضرت امیرالمومنین (ع) و پیروان حضرت باشد، را محور سخنان خود در این مراسم عنوان کرد.

وی گفت: حضرت امیرالمومنین (ع) علی (ع) از اولی که اسلام آمد و وحی بر رسول خدا (ص) نازل شد در سن 10 سالگی بود و حضرت اول کسی از مردان بود که اسلام را پذیرفت و ایمان به رسول خدا (ص) آورد.

رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب افزود: حضرت علی (ع) از همان اوایل جوانی که اسلام را پذیرفت و در خدمت رسول خدا قرار گرفت تا 63 سال زندگی‌اش که سال شهادت اوست تاریخ زندگی او را که بررسی می‌کند یک جا نمی‌بیند که حضرت علی (ع) جز برای خدا سخن گفته باشد، جز برای خدا شمشیر زده باشد، جز برای خدا فریاد زده باشد و حتی جز برای خدا سکوت کرده باشد.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) اگر 25 سال سکوت کرده است برای خداست و احساس مسؤولیتی است که در قبال اسلام و پیامبر بزرگ و خدای متعال می‌کند.

ناطق‌نوری تاکید کرد: اگر حضرت امیرالمومنین (ع) خلافت را نمی‌پذیرد باز برای احساس مسئولیتی است که می‌کند و اگر می‌پذیرد برای وظیفه الهی و احساس مسئولیتش است.

وی عنوان کرد: حضرت علی (ع) فریاد و سکوتش برای احساس وظیفه بود و بالاخره همه زندگی حضرت امیرالمومنین (ع) بر اساس احساس مسئولیت ایشان بود و برای خدا گام برداشتن و برای خدا گام برداشتن است.

حجت‌الاسلام ناطق نوری با اشاره به خطبه سوم نهج البلاغه که سیر جریانی بعد از رحلت پیامبر اعظم (ص) را شرح می‌دهد و علت سکوت 25 ساله حضرت امیر (ع) را بیان می‌کند، خاطرنشان کرد: حضرت در این خطبه می‌فرمایند «آنهایی که آمدند و خلافت را گرفتند، می‌دانند جایگاه من به خلافت کجاست. موقعیت علمی من را می‌دانند و آگاه هستند که جایگاه من نسبت به خلافت و حکومت مثل مرکزیت سنگ آسیاب است که آسیاب با محوریت او می‌چرخد. اما شرایطی پیش آمده است که من گاه فکر می‌کنم به تنهایی حرکت کنم حقم را بگیرم یا برای مصلحت و بقای اسلام سکوت کنم.

وی گفت: حضرت در ادامه خطبه فرمودند «شرایط سختی است که پیرها را به زانو در می‌آورد. جوانان را پیر و مومنان را غمگین می‌کند به حدی که از دنیا برود چنین شرایطی پیش آمده اما وظیفه من در این دوران چیست. من دیدم صبر و سکوت برای بقای اسلام سزاوارتر است. وظیفه و رسالت من بقای دین خداست. بنابراین از حق خودم می‌گذرم برای حقی بالاتر و آن اسلام است و بقای خدا و صبر می‌کنم مثل کسی که استخوان در گلویش مانده و صبر می‌کنم و مثل کسی که خار در چشم او رفته صبر می‌کنم.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: حضرت علی (ع) از خودش و حق مسلم خودش برای حق بالاتر می‌گذرد. حضرت 25 سال وظیفه خود و مسئولیت‌اش را حفظ اسلام می‌داند و بعد از 25 سال به سراغ حضرت می‌آیند و درخواست می‌کنند حکومت را بپذیرد.

وی ادامه داد:‌حضرت امیرالمومنین (ع) می‌فرماید «من را رها کنید بروید غیر من را پیدا کنید، چرا که اگر به فکر موضوعات رنگارنگ و … هستید پیش من نیائید، من به درد شما نمی‌خورم نه شما تحمل حکومت من را دارید و نه من با شما می‌توانم کار کنم. بار دوم نزد حضرت می‌آیند و موضوع را مطرح می‌کنند باز هم حضرت می‌فرمایند بروید غیر من را پیدا کنید. آن‌ها بار دیگر اصرار می‌کنند، حضرت امیرالمومنین (ع) باز بالای منبر می‌رود و اتمام حجت می‌کند که اگر من بیام آنچه تشخیص بدم عمل می‌کنم نه آنچه شما می‌خواهید.»

حجت‌الاسلام ناطق نوری تاکید کرد: حضرت بالای منبر تاکید می‌فرمایند «من آنچه را تشخیص دهم، انجام می‌دهم.» اما آنها فکر می‌کنند حضرت اول کار این مطالب را می‌گویند و بعد کنار می‌آید.

وی افزود: حضرت علی (ع) فرمودند «من بیایم بیت‌المال که قبل از آمدن من بی‌حساب و کتاب خرج شده است را حسابرسی می‌کنم. اگر من بیایم پول‌هایی که بدون حساب‌ و کتاب دادید پس می‌گیرم. اگر آن اموال را مهریه زنانتان هم کرده بودید، پس می‌گیرم.

رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: حضرت امیرالمومنین (ع) هرگز اهل تعارف با کسی نبودند و بیان نمی‌کردند به گذشته صلوات بفرستید.

وی بیان داشت: اما وقتی حضرت علی (ع) حکومت خود را آغار کردند شروع به حساب‌کشی کردند و افراد را مواخذه کردند و پس از این حسابرسی دادها در آمد، مخالفت‌ها شروع شد برخی که اموالی را بی‌حساب و کتاب برده بودند، حضرت علی (ع) با آ‌ها برخورد کردند و به همین نسبت هم دشمن داشتند.

ناطق‌ نوری عنوان کرد: بالاخره انسان اگر بخواهد به حق عمل کند و حرف حق بزند و خدا را در نظر بگیرد و در بند تیتر، عنوان و پول نباشد، هزینه دارد. این خرج دارد. هزینه را بایدا بپردازد و حضرت علی (ع) هزینه آن را پرداخت.

وی گفت: حضرت امیرالمومنین (ع) به همان اندازه که عاشقانی همچون ابوذر و … داشت به همان میزان دشمن داشت. حضرت در پنج سال حکومت خود مجبور شد با اصحاب معاویه، خوارج جنگ کند، جنگ جمل، صفین و نهروان به وجود آمد که آن‌ها همه مسلمان و اهل قبله بودند و نهایتاً هم می‌بینید از زیادی عدالت و به جرم عدالت‌خواهی حضرت علی (ع) را شهید می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی دوره پنجم عنوان کرد: امام علی (ع) با کسی تعارف ندارد وقتی یکی از فرمانداران در میهمانی شرکت می‌کند که در آن ریخت و پاش بود و در آن عده‌ای را دعوت و فقرا به آن میهمانی راه داده نمی‌شوند، نامه می‌نویسد و در قسمتی از نامه عنوان می‌فرمایند هر جمعیتی یک رهبر دارند این رهبر الگوی آن‌ها است، تلاش می‌کنند دنبال او بروند و من که امام شما هستم، من زندگی محدود دارم البته که شما مثل من نمی‌توانید زندگی کنید، حداقل من را یاری کنید، تقوا، پرهیزکاری، عفت، استحکام در دین و دین‌داری کنید.

وی افزود: حضرت در ادامه فرمودند من مسئولیت دارم وظیفه دارم، در مقابل وظیفه مسئولیت دارم و شما فرماندار من این‌گونه عمل می‌کنید، درست نیست من در سختی شریک مردم نباشم و مردم را در سختی زندگی یاری ندهم.

ناطق نوری با اشاره به فرمان حضرت امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر زمانی که می‌خواهد برای مسئولیت در مصر بفرستد، عنوان کرد: فرمان امام علی (ع) به مالک عجیب است، اگر ما بخواهیم حکومت اسلامی به معنای واقعی اجرا کنیم باید همین فرمان مالک اشتر را سیاست قرار دهیم و برای خودمان دستورالعمل قرار داده و مواضع و اهداف خودمان را بر فرمان مالک استوار کنیم.

وی گفت: ما اگر می‌خواهیم قاضی انتخاب کنیم باید بر اساس فرمان مالک باشد. فرماندار را بر اساس فرمان مالک انتخاب کنیم و آن‌گونه عمل کنیم. حضرت علی (ع) در تمام دوران احساس مسئولیت و ترس از خدا دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: حضرت امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک می‌نویسند یادت باشد استاندار و فرماندار و … اینها یک مشت اطرافیان و نزدیکانی دارند و در نزدیکان این مسئولان خودخواهی است. برخی از این افراد گاهی نیت چپاول‌گری دارند و گاهی طمع آن‌ها را می‌گیرد و انصاف در معامله ندارند. مالک وظیفه تو این است که ریشه این ستمکاری را خشک کنی تا آنها سوءاستفاده نکنند.

وی افزود: حضرت به مالک فرمودند املاک دولتی در اختیار دارید نگذارید که این مسئولان آنها را تکه‌تکه و به اطرافیان خود دهند. هرگز نگذارید این افراد در حاشیه مسئولان زندگی کنند و از کنار این حمایت‌ها با مردم شریک شوند و از موقعیتی که پیدا می‌کنند حق آنان را بخورند و آن وقت بار کار را رو دوش دیگران می‌اندازند. در این صورت سودش را آنها می‌برند و اما بدبختی آن برای تو می‌ماند و آبرو تو را در دنیا و آخرت می‌برد.

ناطق نوری تاکید کرد: دستور و حکومت امام علی (ع) این‌گونه بود و احساس مسئولیت حضرت برای خدا به این صورت بود. حضرت امیر (ع) همواره برای خدا سخن می‌گوید، برای خدا  فریاد می‌زند، برای خدا مبارزه می‌کند، حال می‌خواهد افراد با این‌گونه عملکرد راضی باشند یا ناراضی باشند.

وی با بیان خاطره‌ای در ارتباط با امام خمینی (ره) عنوان کرد: چندین سال قبل‌ از پیروزی انقلاب یکی از دوستان از نجف به من نامه‌ای نوشت که نامه‌ای امام خمینی (ره) دارد که پیش مرحوم وزیری در یزد است، آقای وزیری روحانی منبری بود و هر چه در زندگی‌اش در آورده بود، تبدیل به کتابخانه کرده است که این کتابخانه الان در یزد است، دوست من در آن نامه نوشته بود، نامه‌ای که از امام خمینی(ره) پیش آقای وزیری است بگیر و برای من بفرست.

رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب افزود: بنده به منزل مرحوم وزیری رفتم و ایشان در بستر بیماری بود، به خانم مرحوم وزیری گفتیم، آقا دفتری یادگاری دارد که در آن نامه‌ای از امام خمینی (ره) است و همسر ایشان آن نامه را از داخل صندوق خانه آورد. بنده آن وقت آن نامه را یادداشت کردم و آن نامه بعدها در کتاب نهضت امام خمینی (ره) منتشر شده است.

وی بیان داشت: مرحوم وزیری در یزد که آدم خوش ذوقی بود با مراجعه به مراجع نصیحت، یادداشتی را از این بزرگواران یادگاری می‌گرفت و آن‌ها را در یک دفتر جمع کرده بود.

حجت‌الاسلام ناطق نوری بیان داشت: نگاه امام خمینی (ره) در زمان نگارش نامه که مربوط به 74 سال پیش بود هم این‌گونه بود و نامه ایشان مثل اعلامیه اواخر عمر امام (ره) بود.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در این نامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم نوشتند «ای پیغمبر، به مردم بگو برای خدا قیام کنید. برای خدا حرف بزنید و برای خدا حرکت کنید یا تنهایی یا دسته جمعی.» امام خمینی (ره) در سال 1363 قمری در این نامه نکته‌ای را نوشتند که خداوند از سر منزل تاریک طبیعت تا منتها سیر انسانیت بیان فرمودند، خداوند در میان همه مواهب انتخاب کرده و این یک کلمه را به بشر پیشنهاد کرده و آن قیام در راه خداست، قیام در راه خدا تنها راه اصلاح بشر است. برای خدا قیام کردن و حرکت کردن و احساس مسئولیت کردن و خود را پاسخگوی خدا دانستن. امام خمینی (ره) می‌فرمایند این کلمه تنها راه اصلاح جامعه است که آن قیام برای خدا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: قیام برای خداست که موسی را با یک عصا بر فرعونیان پیروز کرده و به میقات محبوب رسانده است.

وی گفت: امام خمینی (ره) خطاب به آقای وزیری که نوشته و این صفحات را جمع‌آوری کرده بود، فرمودند جمع‌آوری نظر علما خوب است و امید است کتابی تهیه شود که جمع تفرقه علما کند و همه را در مقاصد اسلامی متحد کرده و امضاء گرفته که اگر یک گوشه جسارتی به اسلام شد، همه یک دل قیام کنند.

حجت‌الاسلام ناطق نوری با اشاره به مسئولیت پذیری امام علی (ع) بیان داشت: ما باید ببینیم که ما به عنوان شیعیان حضرت امیرالمومنین (ع) چقدر با سیره حضرت فاصله داریم، حضرت چقدر مسئولیت پذیر بودند و ما چقدر مسئولیت می‌پذیریم.

وی افزود: قرن‌ها علما جنگیدند، زندان رفتند شهید مدرس به شهادت رسید، شیخ فضل الله بالای دار رفت، علما و مردم شهید شدند و این انقلاب پیروز و خداوند نعمت امام و رهبری دادند و انقلابی بعد از قرن‌ها آرزو محقق شد و به دست امام خمینی (ره) حکومت اسلامی شیعه در گوشه‌ای از جهان درست شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: قرن‌ها بعد از زمان غیبت حضرت مهدی (عج) حکومت اسلامی نداشتیم. از زمان امیرالمومنین (ع) ما حکومت اسلامی نداشتیم در برهه‌های مختلف ستمگران اموی، عباسی و یا سلاطین ستمگر حکومت می‌کردند و بعد از قرن‌ها انسانی خدایی پیدا شد و برای خدا قیام کرد و مبارزه کرد و ایستاد و انقلاب اسلامی با همدلی مردم و پیوند با امام امت پیروز شد.

وی ادامه داد: ما یک حکومت اسلامی درست کردیم که برای جهان اسلام الگو باشد و جهان از ما درس و الگو بگیرند. آیا ما بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب می توانیم ادعا کنیم که الگو هستیم.

حجت‌الاسلام ناطق نوری تاکید کرد: ما مقابل فریادهای امام خمینی (ره) و خون شهدا مسئولیت داریم. شهدای جنگ تحمیلی رفتند آیا ما در مقابل آنان مسئول نیستیم ما در مقابل خانواده شهدا مسئول نیستیم در مقابل خدا مسئول نیستیم. داریم چه کار می‌کنیم. ما می‌خواهیم برای جهانیان الگو شویم.

وی با اشاره به انتشار برخی آمارها طی روزها و ماه‌های اخیر گفت: متاسفانه این روزها شاهد انتشار آمارهای مختلف هستیم. یکی آمار اعتیاد با آن وضع که چقدر کارتن خواب داریم و … را بیان می‌کند. یکی آمار رشوه می‌دهد و … اصلاً دشمن امروز این اطلاعات را از خودمان می‌گیرد و منتشر می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم از رسانه‌ها و شبکه‌های بیگانه و غربی نام ببرم، اما آن‌ها این آمار را از خودمان می‌گیرند و بعد به جمع بندی می‌پردازند، عنوان می‌کنند این کشور وضع اعتیادش این‌گونه، وضع فساد اجتماعی آن‌گونه، وضعیت فرهنگی کشور، غذا و …. و بعد آن‌گونه که می‌خواهد جمع‌بندی می‌کند.

وی گفت: آیا ما این‌گونه می‌توانیم الگو شویم، ما می‌توانیم ادعا کنیم پیرو حضرت علی (ع) هستیم. حضرت امیرالمومنین (ع) به فرماندار متخلف نامه می‌نویسد تو دزد در آمدی برگرد.

حجت‌الاسلام ناطق نوری اظهار داشت: جمهوری اسلامی این همه خون داد و امروز نیز رهبر معظم انقلاب مرد و مردانه ایستادند و رهبری بزرگوار انقلاب این همه هشدار می‌دهند و مسائل مختلف را بیان می‌فرمایند و خوشبختانه در همه مسائل حضور یافته و در ارتباط با همه مسائل الی الدوام هشدار می‌دهد، اما شما چه می‌کنید.

وی افزود: آیا امروز می‌توانیم ادعا کنیم که قوه قضائیه کاملاً اسلامی است. آیا شان مردم در مراجعه به ادارات و حفظ می‌شود. طمع پول گرفتن و رشوه نباشد نمی‌گویم همه جا نه، ولی برخی جاها این موضوعات مشاهده می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که ما مسئول هستیم، عنوان کرد: در ارتباط با این موضوعات همه مورد سئوال قرار می‌گیریم. باید آسیب شناسی کنیم که چه شد که در 37 سال سیر نزولی داشتیم.

وی ادامه داد: بله با مدیریت و رهبری مقام معظم رهبری و دعای امام بزرگوار و شهدا کشور استقلال دارد که این نعمت است. در منطقه پر آتش ایران امنیت دارد که این نعمت است. به برکت شهدا این آرامش است که نعمت است. فداکاری سربازان گمنام و بچه‌های مخلص در نهادهای مختلف فداکاری از لب مرز تا مرکز، اما ما قدر این نعمت‌ها را نمی‌دانیم چرا به وظایفمان توجه نمی‌کنیم. چرا باید یک پروند 10 تا 15 سال بماند.

حجت‌الاسلام ناطق نوری بیان داشت: چرا باید یک نفر جرات کند بیان کند اگر می‌خواهید کار درست شود باید این کار بشود. چرا یک فرد برای این‌ که کارش درست شود باید این و آن را ببینند.

وی ادامه داد: یک روز یک فردی در دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب به من مراجعه کرده و بیان داشت من هیچ خواسته‌ای ندارم فقط آمده‌ام یک خواهش کنم. عنوان کرد “با یک نفر اختلاف دارم پرونده آن نیز موجود است خواهش می‌کنم بفرمائید برای رضای خدا به عدالت بررسی کنند تا حق من از بین نرود.”

وی بیان داشت: ضمن تشکر از رئیس جمهور که اعلام کردند فیش‌های حقوقی رسیدگی و در دستور کار قرار دارد، خواهش بنده این است که این موضوع را جدی بگیرید، این برای این دوره نیست و در دوران گذشته هم بوده است و در همه دوره‌ها اشتباه است.

حجت‌الاسلام ناطق نوری خاطرنشان کرد: این که مطرح می‌شود این فیش‌ها مقررات است، آیین نامه است درست اما این غلط است. این ‌که در یک شرکت دولتی کارمندی کاری را انجام می‌دهد خوب حقوقش را می‌گیرد این‌که پاداش به آن داده می‌شود خواهشم این است که رسیدگی شود و اگر مقررات و آیین‌نامه غلط است، طی یک لایحه دو خطی به مجلس ارائه شود و آن اصلاح شود.

وی با تاکید بر اجرای نظام هماهنگ پرداخت، تصریح کرد: نظام هماهنگ پرداخت باید برای همه اجرا شود و اگر می‌خواهید درست شود، این را عمل کنید. این‌ که یکی 4 میلیون، یکی 5 میلیون، یکی 25 میلیون و دیگری 40 میلیون حقوق بگیرد، قابل تحمل نیست.

به گزارش فارس، مراسم احیای شب بیست و یکم با حضور پرشور خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، مردم خداجو و عاشقان آل‌الله حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی (ره) و جمعی از اعضای هیئت دولت از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، قرائت دعای جوشن کبیر و مرثیه سرایی مداحان اهل بیت (ع) در رثای امیرالمومنین(ع)، سخنرانی حجت‌الاسلام علی ناطق نوری و برگزاری آیین احیا توسط وی از جمله برنامه‌های آیین احیاء بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام خمینی (ره) بود.

انقلابحرم امامریشهرری
نظرات (0)
Add Comment