بدترین خانه ها برای سالمندان از بهترین آسایشگاه ها هم بهتر است/شاخص پذیرش در آسایشگاه خیریه کهریزک فقر و بی کسی است

به گزارش راگانیوز ، محمدرضا صوفی‌نژاد با تاکید بر اینکه بهترین آسایشگاه ها هم برای سالمندان از بدترین خانه ها بدتر است، گفت: سیاست اصلی ما بر این است که تا حد امکان و وجود شرایط، سالمندان درخانه باشند و در آنجا رسیدگی و مراقبت شوند.

ظهر دیروز و در نشست خبری اصحاب رسانه استان تهران با مدیران و مسئولین آسایشگاه خیریه کهریزک، محمدرضا صوفی‌نژاد مدیر آسایشگاه با اشاره به تاریخچه این آسایشگاه و ارائه خدمات مختلف آن گفت: آسایشگاه خیریه کهریزک حدود ۴۵ سال پیش توسط مرحوم حکیم‌زاده ریاست وقت بیمارستان فیروز‌آبادی تهران تاسیس شد.

وی افزود: او ساختمان مخروبه‌ای را پیدا نموده و تعدادی سالمند را به آنجا آورده و اسکان می‌دهد و همه ساله این مجموعه گسترش پیدا می‌کند تا امروز که به ۴۰ هکتار مساحت کلی و  ۱۸۰ هزار متر زیربنا می‌رسد و بیش از ۱۷۰۰ نفر مددجو هم در آن زندگی می‌کنند.

صوفی نژاد ادامه داد: حدود ۹۰۰ نفر کارمند در مجموعه کهریزک مشغول فعالیت هستند که حدود دو هزار بانوی نیکوکار نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم خدمات مختلفی به مددجویان ارائه می نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این بانوان نیکوکار، ۳۵۰ نیکوکار آقا هم داریم که آن‌ها هم خدمات مخصوص آقایان را انجام می‌دهند؛ همچنین متخصصینی هم داریم که خمس و زکات تخصصشان را با حضور در آسایشگاه و درمان رایگان بیماران پرداخت می نمایند.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک اظهار داشت:سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی و بیماران ام‌اس  اصلی ترین گروه های این آسایشگاه هستند و البته  مواردی مانند نابینا و قطع نخاع و ناشنوا هم در این آسایشگاه وجود دارند که متاسفانه تا به امروز نهاد خاصی ‌برای نگهداری آنها در کشور وجود ندارد.

شاخص پذیرش در آسایشگاه خیریه کهریزک فقر و بی کسی است، تصریح کرد: سالمندان معمولا در سنین کهولت دچار عوارض سالمندی مانند اختلال رفتار و زوال عقل و بی‌کنترلی و زخم بستر می‌شوند و این مشکلات برای همه انسان ها حتی افراد بی‌نیاز هم رخ می‌دهد که باعث می شود برخی از مددجویان سالمند ما از خانواده‌هایی بی‌نیاز هم باشند.

صوفی نژاد در ادامه اظهار داشت: آسایشگاه کهریزک از ابتدای تاسیس تا به امروز در تمام این مدت با کمک‌های مردمی اداره شده است و زیر نظر هیئت امنا، هیئت مدیره و مدیرعامل و کمک‌های مردمی هستیم که بیش از ۸۰ درصد از هزینه‌های این محل را برآورده می‌کنند.

وی هدف اصلی آسایشگاه را نگهداری مددجویان در منزل، ارائه خدمات روزانه و همچنین نگهداری شبانه روزی سالمندان دانست و گفت: هدف ما این است که سالمندان در خانه‌های خود مراقبت شوند که از نظر مالی هم بسیار به سود ما بوده و بر همین اساس در کرج ۱۱۵ خانواده تحت مراقبت تیم‌های سیار ما هستند.

وی با شرح نحوه پذیرش مدد جویان گفت: سالمندانی که چندین فرزند دارند را نمی‌توانیم بپذیریم چون شرط اول ما بی‌کسی و فقر است؛ با همین فیلترها هم ‌ ده‌ها نفر را در صف نوبت کهریزک داریم و به طور متوسط در طول ماه تنها قادر به پذیرش بیست نفر هستیم؛ در حالی که ماهانه بیش از صد مراجعه کننده داریم.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک به بیان سایر خدمات آسایشگاه پرداخت و اظهار داشت: سالن ورزشی با خدمات کامل، کارگاه های توان‌بخشی، آموزش دانش‌موزان دور مانده از تحصیل با شرط سنی بالای ۱۸ سال و حضور ۴۰ معلم خیر و همچنین خدمات ارائه مسکن برای مددجویانی که ازدواج می‌کنند، ازجمله خدمات آسایشگاه خیریه کهریزک به مددجویان است.

صوفی نژاد افزود: آ‌سایشگاه کهریزک برای مردم به عنوان یک مکان معنوی تبدیل شده که مثلا در ماه مبارک رمضان کلاس‌های قرآنی  با حضور برخی خانواده ها و شرکت بیش از ۵۰۰ مددجو دایر می‌شود و آنها در این کلاس‌ها با مبانی قرآنی، آموزش روخوانی و روان‌خوانی، داستان‌های قرآنی و امثال آن آشنا می‌شوند.

در بخش پایانی این نشست هم، مدیر آسایشگاه گفت: باور ما بر این است که بهترین آسایشگاه‌ها در مقابل بدترین خانه‌ها برای سالمندان بد‌تر بوده و بد‌ترین خانه‌ها برای آنان در مقابل بهترین مراکز نگهداری بهتر است؛ زیرا سیاست اصلی ما بر این است که تا حد امکان و وجود شرایط، سالمندان درخانه باشند و در آنجا رسیدگی و مراقبت شوند.

همچنین در پایان این نشست، دکتر فریبرز بختیاری معاون سلامت آسایشگاه و دکتر حمیده پور فهیم پزشک عمومی آسایشگاه هم دقایقی پیرامون مراقبت های ویژه از مددجویان، ویزیت در منزل و خدمات مختلف آسایشگاه سخنرانی نمودند.

اسایشگاهسالمندانشهرریکهریزک
نظرات (0)
Add Comment