بیش از ۳۲۶ هزار راس دام در ری علیه تب برفکی مایه کوبی شد

به گزارش راگانیوز ، محمدوحید تاویلی اظهار داشت: از این تعداد ۵۲ هزار و ۱۰۰ راس دام سبک و ۲۷۳ هزار و ۹۹۴ راس دام سنگین است.
وی تصریح کرد: عملیات مایه کوبی شامل واکسن تب برفکی رازی، وتال ترکیه، مربال و برلیانت هند بود که با تزریق این واکسن‌ها از شیوع بیماری تب برفکی در دام‌ های این شهرستان جلوگیری شد.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ری اضافه کرد: بیماری تب برفکی به عنوان یک بیماری بومی کشور محسوب می شود و سازمان دامپزشکی اقدام های زیادی را برای کنترل این بیماری انجام داده است.
وی افزود: رعایت ضوابط بهداشتی در ورود و خروج، حمل و نقل، نگهداری و تغذیه دام، رعایت ضوابط بهداشت فردی از جمله پوشیدن چکمه، لباس کار توسط کارگران و تعویض لباس در جابجایی های بین دامداری ها و واکسیناسیون به موقع دام ها در کنترل این بیماری بسیار موثر است.
به گزارش ایرنا، بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست.
این بیماری، یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.
در کشور ما بیماری تب برفکی مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.
این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان های آلوده رفت و آمد کرده اند همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.
بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام های حساس، جهت ایجاد پوشش ایمنی، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری هاست.

بیماریتب برفکیدامراگانیوزشهرری
نظرات (0)
Add Comment