به گزارش راگانیوز به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان ری، امین بابایی مشاور فرماندار و رئیس اداره روابط عمومی فرمانداری ویژه این شهرستان، با پر اهمیت شمردن نقش روابط عمومی ها در انعکاس خدمات دولت به مردم و همچنین انتقال مشکلات جامعه به مدیران تصمیم ساز، گفت: «روابط عمومی پیشانی هر اداره و نهاد حاکمیتی و خدمتگزار است که می توان با عملکرد مثبت خویش و ایجاد رابطه دو سویه بین مردم و مسئولین روحیه نشاط و امید را در جامعه بدمد.»
وی افزود: «بر همین اساس و با نظر به لزوم تقویت بیش از پیش نقش روابط عمومی ها در ادارات و همچنین ایجاد انگیزه و روحیه رقابت در همکاران روابط عمومی، بر آن شدیم تا به سیاق چهار سال گذشته، با محوریت شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان ری، جشنواره ای با رویکرد ارزیابی عملکرد روابط عمومی ها در هفته دولت برگزار کنیم.»
رئیس اداره روابط عمومی فرمانداری ویژه ری، با اشاره به نگاه ویژه فرماندار ری به جایگاه روابط عمومی، گفت: «دکتر جمالی پور به عنوان رئیس شورای هماهنگی روابط عمومی ادارات شهرستان ری، همیشه و در طول حضور خویش به عنوان فرماندار در این شهرستان، همواره نگاهی ویژه و مثبت به روابط عمومی به عنوان حلقه واسط و وصل فی ما بین مسئولین و مردم داشته اند و این جشنواره نیز به تاکید خود ایشان برگزار می شود.»
مشاور فرماندار از تقسیم بندی روابط عمومی های ادارات در این جشنواره خبر داد و اظهار داشت: «این جشنواره در سه حوزه شهرداری ها، دستگاه های خدمات رسان و دستگاه های آموزشی برگزار می شود، بدین صورت که به عنوان مثال ادارات روابط عمومی تمام دستگاه هایی که در حوزه خدمات شهری فعالیت می کنند، با هم به رقابت خواهند پرداخت.»
وی همچنین در مورد شاخص هایی که روابط عمومی های ذی ربط با هم رقابت می کنند، گفت: «شش شاخص برای ارزیابی عملکرد روابط عمومی ها، در نظر گرفته شده است که در هر حوزه روابط عمومی که برآیند فعالیتش در خصوص این شاخص ها مثبت باشد، به عنوان روابط عمومی برتر معرفی خواهد شد.»
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های شهرستان ری، اولین معیار و حوزه رقابت را توان تعامل بین دستگاهی روابط عمومی ها بر شمرد و گفت: «این نکته مهم را نباید از نظر دور داشت که روابط عمومی های ادارات مختلف، مجمع الجزایر پراکنده نیستند که هر یک بخواهند به تنهایی، به راهی که می خواهند بروند، بلکه همه روابط عمومی های شهرستان، یک پیکر واحد را تشکیل می دهند که وظیفه آنها انعکاس با کیفیت و پر سرعت خدمات ارائه شده توسط مجموعه مدیریتی شهرستان به مردم و مقام های بالاتر است، لذا شایسته است که روابط عمومی های مختلف و مخصوصا روابط عمومی های ادارات هم راستا، بتوانند با یکدیگر تعاملی قابل قبول داشته باشند و از تباین، تناقض و موازی کاری بپرهیزند.»
رئیس اداره روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان ری، ارتباط مستقیم با فرمانداری را دومین حوزه رقابتی بر شمرد و تصریح کرد: «روابط عمومی فرمانداری به عنوان نهاد فرداستی و ناظر ادارات شهرستان، باید چتری بر سایر روابط عمومی ها باشد و استراتژی و چارچوب کلی چگونگی انعکاس فرآیندها را مشخص کند، بر همین اساس این حوزه خود به دو زیر شاخه تقسیم می شود که اولین آن تعداد اخبار ارسالی از طریق لینک کاربری و رمز عبور سایت است که در اختیار همه روابط عمومی ها قرار گرفته است. دومین زیر شاخه نیز مربوط به شاخص جهد و تلاش در تحقق سیاست های مربوط به کمپین خبر شهرستان است که روابط عمومی ها باید کارنامه خود را در این زمینه ارائه کنند.»
کیفیت ارتباط روابط عمومی ها با اصحاب رسانه و جراید دیگر شاخصه ای است که به گفته بابایی در مورد عملکرد روابط عمومی ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. وی در این باره می گوید: «ارتباط مستمر و خوب با رسانه های گوناگون و با سلایق مختلف از جمله وظایف ذاتی یک روابط عمومی موفق است و اگر روابط عمومی ای نتواند این ارتباط را بگیرد و یا احیانان در حفظ آن موفق نباشد، نمی توان آن روابط عمومی را موفق ارزیابی کرد.»
بابایی داشتن خلاقیت و نوآوری کردن در خصوص نحوه تبلیغات محیطی را چهارمین شاخصی برشمرد که در مورد روابط عمومی ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و افزود: «هنر یک مدیر آن است که در انجام وظایف خویش مبدع باشد و خلاقانه، بهترین عملکرد را از مجموعه متبوع خود بگیرد، این قضیه در مورد روابط عمومی ها به طور اولی باید مورد توجه قرار گرفته و به آن عنایت شود.»
وی در مورد پنجمین شاخص نیز گفت: «انتظار آن است که روابط عمومی ها با انتشار بروشورها، پوسترها و پلت فرم ها خدمات ارائه شده توسط نهاد مربوطه را به صورت بهینه معرفی کنند، همچنین با تبلیغات محیطی، در مورد حوزه نفوذ خود، تنویر افکار عمومی کرده و بر آنها تاثیر گذار باشند. از همین منظر، در این شاخص بر آنیم تا عملکرد روابط عمومی ها را در این حوزه سنجیده و ارزشگذاری کنیم.»
مشاور فرماندار ری، آخرین و مهمترین شاخص را سطح رضایتمندی مدیر عالی دستگاه از روابط عمومی مربوطه عنوان کرد و اظهار داشت: «تمام شاخص هایی که گفته شد، برای نیل به این مهم است که عملکرد مدیران بالادستی به بهترین شکل منعکس شود و رضایت مدیران در این زمینه کسب شود، زیرا که روابط عمومی ها به عنوان دست راست مدیران، باید خدمات مدیر را به منصه ظهور و بروز برسانند و در مورد آن اطلاع رسانی کنند.»
بابایی با بیان این که دبیر اجرایی این جشنواره به زودی به ادارات، سازمان ها و نهادهای ذی ربط معرفی خواهد شد، گفت: «در روزهای آینده طی نامه ای به ادارات مختلف رسما ابلاغ خواهد شد تا عملکرد خویش را در قالب یک لوح فشرده در شش زمینه ای که گفته شد به فرمانداری ارسال کنند، تا پس از بررسی آثار توسط هیئت داوران، در جلسه ای با شکوه با حضور همه مدیران دستگاه ها، روابط عمومی های برتر در عرصه ها مختلف معرفی شده و مورد تقدیر قرار گیرند.»