جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک و نوجوان در شهرری برگزار شد

بیست و پنجمین جشنواره بین ‌المللی تئاتر کودک و نوجوان امروز پنجشنبه با مراسم جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک و نوجوان در جوار مزار «جبار باغچه بان» در شهرری رسما آغاز و از تاریخ ۲۸ آبان تا ۴ آذر‌ماه در شهر تاریخی همدان ادامه خواهد داشت.

این برنامه با حضور هنرمندان و مسئولان تئاتر کودک و نوجوان و همچنین مسئولان و مدیران شهرداری منطقه ۲۰ تهران در مزار مرحوم جبار باغچه بان واقع در شهرری برگزار شد.
دبیر بیست‌ وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ ونوجوان درباره این مراسم گفت: میرزا جبار عسگرزاده که او را با نام جبار باغچه‌ بان می‌شناسیم، فعالیت‌های تئاتری خود در زمینه تئاتر کودک را سال ۱۲۹۷ در شهر مرند آذربایجان آغاز کرد، که همین تاریخ به‌ عنوان منشا تئاتر کودک در ایران قلمداد شده است.
اردشیر صالح ‌پور با اشاره به اینکه امسال مصادف با یکصدمین سال از آغاز این حرکت فرهنگی است، اظهار داشت: بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به همت اداره‌ کل هنرهای نمایشی از ۲۸ آبان تا ۴ آذر‌ماه در شهر تاریخی همدان برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: بزرگداشت جبار باغچه ‌بان که بانی و مبدا تئاتر کودک ‌و نوجوان است را می توان آغاز رسمی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک ‌و نوجوان عنوان کرد، تا بدین وسیله از خدمات و زحمات ارزنده ایشان در حوزه تئاتر کودک ‌و نوجوان تقدیر به‌ عمل آورده باشیم.
صالح‌ پور در ادامه با اشاه به اینکه آرامگاه پدر تئاتر کودک ایران در شهرری و در منطقه چشمه‌علی (باغ سابق عباس میرزا) واقع شده است، عنوان کرد: قرار است با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۲۰ (شهر ری) آرامگاه ایشان پس از مطالعه به فضای فرهنگی تبدیل شود.
بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری مریم کاظمی از ۲۸ آبان تا ۴ آذر‌ماه در شهر تاریخی همدان برگزار خواهد شد.
جبار باغچه‌ بان مبتکر آموزش ناشنوایان در ایران، پایه‌ گذار آموزش و پرورش پیش دبستانی و از پیشگامان شعر و ادبیات کودکان و بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران و همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران می باشد.
وی را به عنوان پدر ناشنوایان و یکی از پیشگامان ادبیات کودکان ایران و بخصوص پایه گذار ادبیات نمایشی کودکان (اولین تئاتر کودک) در ایران می شناسند.
جبار باغچه بان در ۴ آذر ۱۳۴۵ در ۸۱ سالگی در تهران درگذشت.

باغچه بانبرنامهتاترجبارشهرریکودک و نوجوان
نظرات (0)
Add Comment