جلسه شرح زیارت جامعه کبیره در شهرری برگزار شد

به گزارش  راگانیوز محمد شجاعی ، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه پنج شنبه 9 آذر ماه در جلسه هفتگی شرح جامعه کبیره که در محل حسینیه قرائت قرآن شهر ری برگزار شد با بیان اینکه قلب و روح اهل بیت (ع) محل عبور و استقرار وحی الهی است گفت: امام مقام خلیفه الله را دارد و جانشین خدا روی زمین است و باید عوالم خلقت توسط امام مدیریت بشود.

وی ادامه داد: برای مدیریت نظام عوامل خلقت مثل فرشتگان باید در اختیار امام باشد. پس مسئله وحی مسئله تشریح و قانون گذاری نیست ، بلکه وحی برای اداره انسانها و حضور فرشتگان برای اداره عوالم خلقت لازم است و همه آنها باید محضر امام شرفیاب شوند.

شجاعی با اشاره به آیه 105 سوره توبه که می فرماید: « وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» گفت: یکی از چیزهایی که فرشتگان دائما به پیامبر و امامان عرضه می کنند عملکرد تک تک انسانها ست. خداوند نیز در این آیه می فرماید بگو عمل کنید و خدا هم عمل شما را می بیند ، رسولش و مومنین هم عمل شما را می بینند.

این استاد حوزه و دانشگاه با مطرح کردن این سوال که منظور از مومنین در این آیه چه کسانی هستند؟ اظهار کرد: منظور از مومنین امامان وائمه هستند که عمل ما را می بینند. امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند: چقدر پیامبر(ص) را شما ناراحت و اذیت می کنید؟ نمیدانید که اعمالتان به پیامبر (ص) عرضه می شود و اگر پیامبر (ص) در بین اعمال شما گناه ببیند ناراحت می شوند. و این موضوع درباره بقیه ائمه و امامان هم هست که از اعمال ما آگاه هستند.

وی افزود: پس ما می توانیم پیامبر (ص) و ائمه را همین الان بااعمالمان خوشحال یا ناراحت کنیم. جایی می نویسند این مکان با دوربین مدار بسته کنترل می شود چطور مراقب هستید ، این عالم هم همه اعمال و رفتار ما را ائمه (ع) هم می بینند.

محمد شجاعی با بیان اینکه روح توحید ، ولایت است گفت: هیچ کس بدون معصوم نمی تواند الله را بشناسد. الله مقام جمعی همه صفات است و با یک اسم ، دو اسم ، ده اسم شناخته نمی شود. و همین طور به هیچ وجه رسیدن به عرفان و تخلق به اخلاق الهی و رسیدن به مقام محمود بدون معصوم امکان پذیر نیست بلکه محال است.

وی ادامه داد: اصلا حج رفتن بدون ولایت پذیرفته نیست. حتی اگر می خواهید حج بروید سعی کنید اگر اختیار تصمیم گیری با خودتان است اول مکه بروید بعد مدینه بروید. اول توحید بعد ولایت چون تکمیل حج ملاقات با امام است.

این استاد حوزوی رشد انسان را در پررنگ بودن اسم رحمان در زندگی دانست و گفت: انسان برای رشدش باید اسم رحمان را در زندگیش پر رنگ کند به نحوی که هر روز مهربانتر باشد. حتی اگر فامیل غیر مسلمان شما از نظر مالی یا بیماری و درمانی کمکی از شما خواست شما به او کمک کنید و مشکلش را حل کنید. نگویید او چون مسلمان نیست هم عقیده ما نیست به او کمک نمی کنیم بلکه علاوه بر فامیل اگر یک انسان هم از شما کمک خواست باید کمکش کنید ، حتی اگر حیوان باشد باز وظیفه کمک کردن را داریم. فقط در اموری که در راه تضعیف دینمان باشد آنجا نباید کمک کرد.

شجاعی با بیان چگونه حرف زدن در زیارت با امام رضا (ع) و دیگر امامان گفت: وقتی مشهد به زیارت امام رضا (ع) می روید از امام رضا (ع) بخواهید که امام شما را جز دغدغه هاش قرار دهد ، بگوید به شما زیاد فکر کند. دل و عشق می خواهد که اینگونه با معصوم و امام حرف بزنید ، باید زیاد مهربان بود. امام رضا (ع) هم می گوید تو هم در مقابل به من فکر کن ، تو حواست باشد من هم حواسم هست. اما دل ما خیلی بی عاطفه نسبت به معصومین است از حرم در می آییم آنها را یادمان می رود ، در صورتی که اعمال ما شب و روز به امامان عرضه می شود و وقتی حرم می رویم امام همه چیز ما را دیده و می داند ما چکار کرده ایم.

وی افزود: پس هر کار میکنید بدانید که خدا و رسول و امامان آنها را می بینند ، پس حیا کنید از اینکه یک عمل زشت از شما به امامان عرضه شود.

این استاد حوزه با تذکر اینکه گناه فقط فحشای ظاهری نیست گفت: فکر نکنید عمل زشت مسایل جنسی و فحشای ظاهری است اینها جز گناهان و یک درجه از فحشاست اما بدتر از آن فحشای باطن است. مسایلی چون بد رفتاری با زن و بچه ، با ارباب رجوع ، حسادت ، غیبت اینها بی حیایی و فحشای باطنی است.

وی ادامه داد: فحشای باطنی خیلی خطرناک است. این زشت است شما از یک بچه و مهمان حیا میکنید سر زن و بچه داد نمیزنید، اما مهمان که رفت شمر می شوید، ولی پیامبر و امامان دارند شما را می بینند پس چرا عصبانی می شوید باید حیای باطنی هم داشته باشید.

محمد شجاعی با تعریف معنای حیا گفت: حیا یعنی دایما جلو چشم دیگران هستید ، آیه 105 سوره توبه هم این مطلب را تاکید میکند که علاوه بر خدا پیامبر و امامان هم اعمال شما را می بینند. پس اگر بدانید و آگاه باشید که دائما شما را دارند می بینند دیگر تنها هم باشید گناهی نمی کنید و حیا دارید.

وی اضافه کرد: حالا که حیا دارید وقتی پشت سر کسی حرف میزنید می دانید پیامبر و امامان دارند می شنوند و می بینند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه چه جور بر عصبانیت غلبه کنیم و علت عصبانی شدنمان چیست اظهار کرد: همین که بدانیم همه ما را می بینند ، دیگر نمی گذارد ما عصبانی بشویم چون می دانیم در این وضع عصبانی خدا و پیامبر و امامان همه دارند ما را می بینند. اما اگر حواسمان نباشد که کسی ما را می بیند آن وقت است که عصبانی هم می شویم و به عصبانیتمان غلبه هم نمی کنیم و باعث این بی حیایی می شویم.

وی ادامه داد: کسی که زود رنج است ، سریع از دیگران ناراحت می شود به خاطر این است که این فرد اینقدر بی حیایی ، اکبر ، منیت ، خود شیفتگی ، عجب در او ایجاد شده که با یک حرف و برخورد سریع بهم می ریزد و زود رنج می شود.

محمد شجاعی ، تند زبانی را هم نوعی بی حیایی دانست و گفت: تند زبانی هم بی حیایی است ، بی حیایی فقط در حجاب نداشتن نیست. خانمی حجابش را خیلی خوب رعایت می کند اما زبانش را رعایت نمی کند و با زبانش همه را نیش می زند که این فحشای باطنی او از فحشای ظاهری یک خانم بد حجاب بدتر است.

وی ادامه داد: کسی که این قدر بی حیاست که دیگران را با زبانش اذیت می کند ، غیبت می کند ، تهمت می زند ، مسخره می کند ، تحقیر می کند بسیار خطرناک است و راحت درمان نمی شود. حالا فکر کنید در این حالات وحشی وار که یک وحشی تمام عیار شدید ، پیامبر و امامان هم دارند شما را می بینند. خیلی وقتها بعضی ها مشهد به زیارت می روند ، شیعیان و زائرین را که می درند خود حضرت را هم می درند.

شجاعی اظهار کرد: اگر کسی گناهی هم کرده باشد نباید شما به رویش بیاورید و او را سرزنش کنید ، بدانید که اگر کسی را سرزنش کردید بدتر از آن سرزنش را سر خودتان در می آورند.

وی تصریح کرد: خدا برای هر چیز قاعده گذاشته است، باید انسان از هر عمل قبیح حیا کند. بعد هم فکر نکنید هر عمل قبیحی مشروب خوردن یا مسائل جنسی و فحشای ظاهری است ، اینها سر جای خودش گناه است ولی هزاران گناه بیشتر از این ظواهر گناه باطنی است که باید انسان از آنها حیا کند.

جلسهحوزهراگانیوززیارت جامعه کبیرهشجاعیشرحشهرریشهرری بی بی شهربانوشهرری نقشههفتگی
نظرات (0)
Add Comment