حفاری های غیرمجاز به قصد دستیابی به اشیای عتیقه در شهرستان ری کاهش یافت

 به گزارش راگانیوز امیرمسیب رحیم زاده  اظهارکرد: با تلاش و پیگیری های شبانه روزی یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان و باهمکاری نیروی انتظامی و حامیان میراث فرهنگی، از آسیب و تخریب محوطه های باستانی به دست حفاران غیرمجاز جهت دستیابی به اشیا عتیقه و مواد فرهنگی، جلوگیری به عمل آمد.

وی افزود: طی هشت ماه گذشته پیرو گزارشهای مردمی یک مورد حفاری غیرمجاز درمحدوده کهریزک انجام شد که کارشناس اداره میراث فرهنگی با دستور مقام قضایی و همکاری پرسنل نیروی انتظامی به محل مراجعه و از ادامه فعالیت متخلفین جلوگیری و این افراد با تشکیل پرونده به مراجع ذیصلاح قانونی تحویل داده شدند.

وی از شهروندان خواست درصورت مشاهده هرگونه خرید و فروش اشیای عتیقه، دستگاههای فلزیاب و گنج یاب و حفاری های غیرمجاز، موضوع را با شماره های تلفن های 33763166 و 33747090 به بازرسین این اداره گزارش دهند.

ری به لحاظ دارا بودن آثار تاریخی و مذهبی مهم و مراکز تاثیرگذار در تاریخ ایران زمین همواره مورد توجه حاکمان عصر خود بوده و در سه دوره به عنوان مرکز حکومت برگزیده شده است.

همچنین گذرجاده تجاری ابریشم از شهرستان ری، این شهر را به یک شاهراه اقتصادی در دوره قبل و بعد از اسلام تبدیل کرده و وجود تپه باستانی پیش از تاریخ چشمه علی (با قدمت هشت هزارساله) همیشه مورد توجه باستانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته است.

شهرستان ری دارای 197 اثر تاریخی شناسایی شده مشتمل بر 30 اثر مذهبی – تاریخی ، 24 تپه باستانی ، 5 کاروانسرا ، 4 محوطه تاریخی ، 12 روستا قلعه، 16 خانه تاریخی و 106 اثر تاریخی فرهنگی دیگر (بنای واجد ارزش، کتیبه، سر در، مسجد، قنات، بافت، حمام، گورستان، آب انبار، یخچال و قلعه) می باشد و از این تعداد 37 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اشیایبهحفاریدردستیابیریشهرریشهرستانعتیقهغیرمجازقصدهایکاهشیافت
نظرات (0)
Add Comment