آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

حفاری های غیرمجاز به قصد دستیابی به اشیای عتیقه در شهرستان ری کاهش یافت

 به گزارش راگانیوز امیرمسیب رحیم زاده  اظهارکرد: با تلاش و پیگیری های شبانه روزی یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان و باهمکاری نیروی انتظامی و حامیان میراث فرهنگی، از آسیب و تخریب محوطه های باستانی به دست حفاران غیرمجاز جهت دستیابی به اشیا عتیقه و مواد فرهنگی، جلوگیری به عمل آمد.

وی افزود: طی هشت ماه گذشته پیرو گزارشهای مردمی یک مورد حفاری غیرمجاز درمحدوده کهریزک انجام شد که کارشناس اداره میراث فرهنگی با دستور مقام قضایی و همکاری پرسنل نیروی انتظامی به محل مراجعه و از ادامه فعالیت متخلفین جلوگیری و این افراد با تشکیل پرونده به مراجع ذیصلاح قانونی تحویل داده شدند.

وی از شهروندان خواست درصورت مشاهده هرگونه خرید و فروش اشیای عتیقه، دستگاههای فلزیاب و گنج یاب و حفاری های غیرمجاز، موضوع را با شماره های تلفن های 33763166 و 33747090 به بازرسین این اداره گزارش دهند.

ری به لحاظ دارا بودن آثار تاریخی و مذهبی مهم و مراکز تاثیرگذار در تاریخ ایران زمین همواره مورد توجه حاکمان عصر خود بوده و در سه دوره به عنوان مرکز حکومت برگزیده شده است.

همچنین گذرجاده تجاری ابریشم از شهرستان ری، این شهر را به یک شاهراه اقتصادی در دوره قبل و بعد از اسلام تبدیل کرده و وجود تپه باستانی پیش از تاریخ چشمه علی (با قدمت هشت هزارساله) همیشه مورد توجه باستانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته است.

شهرستان ری دارای 197 اثر تاریخی شناسایی شده مشتمل بر 30 اثر مذهبی – تاریخی ، 24 تپه باستانی ، 5 کاروانسرا ، 4 محوطه تاریخی ، 12 روستا قلعه، 16 خانه تاریخی و 106 اثر تاریخی فرهنگی دیگر (بنای واجد ارزش، کتیبه، سر در، مسجد، قنات، بافت، حمام، گورستان، آب انبار، یخچال و قلعه) می باشد و از این تعداد 37 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.