آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

بیماری لمپی اسکین در دامداری های شهرستان ری کنترل شد

به گزارش راگانیوز ؛ وحید رستگاری اظهار داشت: پشه ها و مگس ها، جانوران موذی، حیوانات مهاجم، پرندگان وحشی، همچنین تردد افراد و وسایل نقلیه و تماس مستقیم دام آلوده با دام های حساس از جمله راه های انتقال و انتشار این بیماری است.

وی با بیان اینکه روستای دوتویه ۶۰ دامداری و یکهزار و ۵۰۰ راس دام سنگین دارد، عنوان کرد: یکهزار و ۳۰۰ راس از دام های سنگین این روستا در مقابل بیماری لمپی اسکین واکسینه شده اند و بقیه نیز طی امروز و فردا واکسینه می شوند.

رستگاری یادآور شد: بیماری لمپی اسکین (LSD ) نوعی بیماری غیربومی حاد تا مزمن، بسیار عفونی و بیماری عمومی و پوستی در دام سنگین گاو است، این بیماری مختص مناطق آفریقایی است که به تازگی در کشور شایع شده و در استان های غربی، شمال غربی و جنوب غربی مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین توسط نوعی ویروس از خانواده ویروس آبله ایجاد می شود افزود: تب شدید به مدت شش تا ۷۲ ساعت، ریزش آب از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، تا حدودی بی حالی و تمایل نداشتن به راه رفتن، از علائم بارز این بیماری است.

وی تصریح کرد: کنترل ورود و خروج دام زنده و علوفه مصرفی، ضدعفونی خودرو، وسایل و لوازم ورودی به دامداری، سمپاشی و مبارزه با حشرات موذی، عدم خرید و اضافه کردن دام بدون مجوز و از منابع نامشخص و جداسازی و قرنطینه دام های مشکوک و گزارش سریع به دامپزشکی، از جمله اقدامات اساسی برای پیشگیری از وقوع بیماری است.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.