خطر جدی در کمین چشمه‌علی شهرری/تذکر به شرکت متروی تهران

به گزارش راگانیوز ، خلیل‌آبادی، ‌عضو شورای اسلامی شهر تهران در پنجاه و سومین جلسه شورا گفت: چشمه علی یا سورنا در شهرری یکی از فاخرترین آثار تاریخی کشور ایران با 8 هزار سال سابقه است.

وی با اشاره به ثبت میراث ارزشمند چشمه علی در سال 1313 در فهرست آثار ملی گفت: این اثر تاریخی در مجاورت خود میزبان آثار دیگری از جمله با روی ری یا همان دیوار دفاعی در زمان جنگ و کتیبه فتحعلی شاه قاجار است که خود به صورت جداگانه دارای ارزش شناخته شده و در سال 78 به ثبت رسیده است.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه این مجموعه ارزشمند به تنهایی مقصد گردشگری تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی در معرض خطر جدی قرار دارد، افزود: کم آبی شدید در برخی مقاطع خشک شدن کامل چشمه علی و انعکاس آن در شبکه های اجتماعی و بازدیدهای مکرر کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی از این اثر بیانگر آن است که روزهای تلخی در آستانه سال نو برای مسافران نوروزی تهران وجود خواهد داشت.

خلیل‌آبادی با اشاره به روند حفاری شرکت مترو در بخش جنوبی خط 6 متروی تهران گفت: در بررسی روند حفاری شرکت مترو در این بخش متوجه شدم که شرکت حفاری مترو ضمن آسیب زدن به گذرگاه های آب چشمه علی و به تبع آن ورود آب چشمه به تونل مترو در یک اقدام غیرمنصفانه آب حاصل از این نشتی را با پمپ های چندگانه به جریان فاضلاب شهری منتقل می کند.

خلیل آبادی خاطرنشان کرد: طبق اسناد موجود و قابل دسترس برای خبرنگاران تمام حقابه چشمه علی به زمین های کشاورزی شهرک علایین شهرری تعلق دارد که با توجه به دوران خشکسالی و زیر کشت رفتن 400 هکتار از اراضی این منطقه صنعت اکسیژن ساز روزهای آلوده تهران و دسترنج کشاورزان زحمتکش منطقه 20 رو به نابودی است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ضمن اعلام حمایت از توسعه خطوط ریلی شهری و رونق حمل و نقل عمومی درخواست می کنم همان طور که در برنامه ریزی های قبلی شاهد رعایت حال برج طغرل توسط شرکت حفاری بودیم برای اوضاع اسف بار چشمه علی و کشاورزان رنجور منطقه 20 چاره ای عاجل بیندیشیم.

شبستان

راگانیوزشهرریچشمه علی
نظرات (0)
Add Comment