دومین نشست صمیمی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور کتابداران شهرستان ری

به گزارش راگانیوز به نقل از روابط عمومی اداره کتابخانه های شهرستان ری، دبیرکل نهاد در ادامه مباحث معرفتی خود به شرح فرازی دیگر از دعای مکارم الاخلاق پرداخت. مختارپور با اشاره به نخستین فراز از دعای «مکارم الاخلاق»، در این خصوص گفت: بیستمین دعای صحیفه سجادیه با جمله “اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَبَلِّغْ بِایمانى اَکْمَلَ الْایمانِ، وَاجْعَلْ یَقینى اَفْضَلَ الْیَقینِ” آغاز می‌شود؛ دعا و خواسته امام سجاد(ع) از درگاه خداوند متعال، پس از درود بر خاندان پیامبر(ص)، اینست که، “ایمانم را به درجه کامل‏ترین ایمان رسان، و یقینم را برترین یقین گردان”. در بعضی روایات و کتب لغت در تعریف ایمان آمده است که ایمان چیزی است که نفس آدمی با آن آرامش و اطمینان پیدا می‌کند و به واسطه آن، از چیزی هراس نخواهد داشت .

وی افزود: حکمت 31 نهج البلاغه نیز به طور جامع به ارکان و شعب ایمان می‌پردازد؛ آنچنان که آمده است:” الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ، وَالْیَقِینِ، وَالْعَدْلِ، وَالْجِهَادِ. “؛ ایمان بر چهار ستون صبر، یقین، عدل و جهاد استوار است .

مختارپور در ادامه با اشاره به بعضی احادیث به نسبت میان ایمان، یقین، نیت و عمل اشاره کرد و گفت: در روایتی پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: “إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیَّات”؛ تعبیر برخی از این حدیث اینست که ارزش هر کار به نیت انجام آن وابسته است، و نیت، معیار تعیین کننده است؛ اما به واقع نیت، یکی از ملاک های ارزش عمل است که در پاره ای از مسائل فقهی، و نه تمامی آنها، مدخلیت دارد؛ بنابراین، نیت خوب، توجیه کننده عمل نیست. حدیث “مِلاکُ الْعَمَلِ خَواتمُهُ “، بر نتیجه عمل انجام شده تأکید می کند. از طرفی، حدیث ” نِیَّةُ الْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ عَمَلِهِ “، مبین آنست که نیت مؤمن همیشه بهتر از عمل اوست. به این معنا که، شما نیت کار خیر دارید، اما ممکن است شرایط، اجازه انجام تمامی آنچه را در ذهن داشته‌اید، ندهد. در چنین موقعیتی نیت شما بهتر از عمل انجام شده خواهد بود .

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت فعلی نهاد کتابخانه ها، به بیان برخی از مسائل و مشکلات موجود پرداخت. وی گفت: تاریخچه نهاد به سه دوره تقسیم می شود؛ از سال 44 تا پیروزی انقلاب، از پیروزی انقلاب تا سال 1383 و از سال 1384 تا امروز، که قانون جدید اجرا می شود؛ مجموعاً می توان گفت در هر سه دوره، از سال 1344 تا امروز،‌ مخصوصاً از پیروزی انقلاب اسلامی به بعد، روندی صعودی و رشد در ابعاد گوناگون به لحاظ کمی و کیفی اتفاق افتاده است .

مختارپور ساختار نیروی انسانی نهاد را یکی از پر مسئله ترین حوزه های کاری نهاد دانست و تصریح کرد: در سال هایی جذب نیرو به لحاظ رشته مرتبط، شرایط سنی، بومی بودن و … متناسب با نیازها نبوده است؛ در نتیجه، در حال حاضر حداقل هزار نفر از کتابداران ما تقاضای انتقال دارند؛ البته بسیاری از این درخواست ها به حق است، اما متاسفانه در حال حاضر شرایط جابجایی وجود ندارد .

مختارپور با اشاره به رویکرد نهاد در بهبود شرایط موجود برای نیروی انسانی شاغل، خواستار افزایش آگاهی همکاران نسبت به قوانین سازمانی و متعادل سازی سطح توقعات با توجه به وضعیت موجود شد .

وی با اشاره به تجربه بازدید رئیس کتابخانه ملی ایران از کتابخانه های عمومی آلمان، بر ضرورت آگاهی از شرایط و ضوابط استاندارد تأکید و اضافه کرد: بنا به گفته رئیس این کتابخانه، ساعت کاری مفید کتابداران آن 8 ساعت بوده و تنها دقایقی برای استراحت در نظر گرفته شده است. همچنین طبق استانداردهای تعریف شده جهانی، هر کتابدار باید به بیش از 2 هزار عضو خدمات رسانی کند. بر این اساس کتابداران ما در نهاد بایستی تا 12 و نیم میلیون عضو را سرویس دهند، حال آنکه تعداد اعضاء کتابخانه های عمومی تا این تعداد فاصله زیادی دارد .

این نشست با پاسخ به پرسش های کتابداران حاضر در جلسه پیرامون مسائلی همچون نرخ بهره وری، حق بیمه، حق مسئولیت، درجه بندی کتابخانه ها، ساختار سازمانی، ارسال نشریات به کتابخانه ها، حق عضویت، بیمه تکمیلی، بیمه بیکاری و… ادامه یافت .

شهررینشستنهادکتابخانه
نظرات (0)
Add Comment