سازمان تبلیغات اسلامی نباید به هر فردی مجوز برپایی هیئت بدهد

به گزارش راگانیوز ؛ سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) و آغاز محرم فضای شهر را دگرگون و معطر به نام اهل بیت (ع) و  مزین به آموزه جهاد و زیبا به یاد شهدای فراموش ناشدنی کربلا می‌کند. برپایی مجالس روضه و سوگواری در این ماه علاوه بر تعظیم شعائر الهی «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» (حج: ۳۲۲)، نشان دهنده پویایی مجالس حسینی پس از ۱۳ قرن در جهان امروز است.

برپایی مجالس امام حسین (ع) مانند سایر رویدادهای مذهبی می‌تواند با انحرافات و تحریفاتی همراه شود؛ همانطور که طبق نظر کارشناسان مذهبی، گاهی این وضعیت به دلیل برپایی این مجالس خارج از مساجد و مدیریت ائمه جماعات با آسیب‌هایی همراه بوده است.

خبرنگار ما این موضوع را در گفت‌و گو با تعدادی از فقها، علما و ائمه جماعات بررسی کرده که در این نوبت، مشروح سخنان آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی؛ امام جماعت مسجد امام حسین (ع) و مسئول حوزه علمیه امام حسین (ع) شهر ری می‌آید.

حسینی مازندرانی قیام امام حسین (ع) را برای احیای شعائر و آموزه‌های دینی و امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: مساجد بهترین و اصیل ترین فضای دینی برای بزرگداشت و گسترش پیام های پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) است؛ بنابراین باید جایگاه این خانه‌های خدا هر روز بیش از گذشته در مناسبت‌های مذهبی، ملی و انقلابی، پررنگ تر و باشکوه تر شوند.

گسترش تحریفات با دوری از مساجد

وی گسترش هیات و حسینیه ها را جزو شعائر دین دانست و مهم خواند و افزود: متاسفانه شکل گیری برخی هیئات با برپایی چادری در کوچه‌های شهرها موجب دور شدن مردم به ویژه جوانان از مساجد شده است و این موضوعی است که تاکنون موجب گسترش برخی آفات و تحریفات در عزاداری‌ها شده است.

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی نباید مجوز شکل گیری هیات را به هر فرد و دسته‌ای بدهد و با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد اولا موجب تقویت مساجد شود و ثانیا امکان برپایی مجالس متناسب با شان چهارده معصوم (ع) را در مساجد و تکایا فراهم کند.

برگزاری مراسم سوگواری‌ سبب وحدت مردم شود

وی اضافه کرد: برگزاری مراسم سوگواری‌ باید سبب وحدت مردم شود نه اینکه هر فردی در گوشه‌ای از شهر برای خود، هیاتی و حسینیه‌ای برپا کند، البته نفس چنین اقدامی اشتباه و  نامطلوب نیست بلکه به دلیل تضعیف جایگاه مساحد و دوری از مدیریت و هدایت یک عالم، در بلند مدت می‌تواند محوریت مساجد را خدشه دار کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه، با بیان اینکه برپایی مجالس روضه نباید مخل آسایش و آرامش مردم شود، اظهار کرد: برخی هیات‌ها با برگزاری مراسم عزاداری تا پاسی از شب موجب اذیت و آزار مردم به ویژه بیماران و سالخوردگان می‌شوند.

دوری مسجد امام حسین (ع) از آزار مردم

وی ادامه داد: مجالس سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در مسجد امام حسین (ع) شهر ری متناسب با ساعات نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشاء است تا مردم ضمن اقامه نماز جماعت و اول وقت، محبت خود به اهل بیت (ع) را نشان دهند و از سوی دیگر پخش اذان صبح در مسجد امام حسین (ع) نیز بدون پخش صدای قرآن است تا مبادا مردم اذیت شوند.

خبرگزاری شبستان

سوگواریشهرریمساجد
نظرات (0)
Add Comment