شهر ری، مسجدی به نام حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ندارد

به گزارش راگانیوز ؛ در اخبار با عناوین «همنامان نور» در پی بررسی فعالیت‌های مساجدی هستیم که نام معصومین (ع) و بزرگان دین بر آن‌ها نهاده شده است، تا از این طریق دریابیم که آن‌ها در طول سال و به ویژه در ایامی که مرتبط با آن بزرگان هستند به طور خاص تا چه میزان در زمینه تبیین زندگی و سیره آن بزرگان، فعالیت می‌کنند.

این موضوع را از در وسعت یک شهر نیز می‌توان بررسی کرد از این رو چندی است اخباری درباره تعداد مساجد همنام با چهارده معصوم (ع) در شبستان منتشر شده که آمارهای جالبی نیز به دست داده است.

این بار این موضوع را به گونه‌ای دیگر بررسی کردیم یعنی تعداد مساجد همنام با حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را در شهر ری جستجو کردیم که بر این اساس روشن شد هیچ مسجدی در این شهر به نام این فقیه و محدث وجود ندارد.

بررسی موضوع مساجد همنام با حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را ابتدا از طریق گفت‌و‌گو با تعدادی از ائمه جماعات مساجد واقع در این شهر آغاز کردیم که همه آنان گفتند که ویژه برنامه‌هایی در بزرگداشت و معرفی بیشتر آن حضرت برگزار می‌کنند و تاکید کردند که هیچ کدام از آنان اطلاعی از وجود مسجدی به نام آن فقیه و محدث ندارند.

در مرحله بعد با مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران تماس گرفتیم که وی همچون همیشه پاسخگوی تماس ما نبود و کارشناسان این مرکز نیز نسبت به وجود مسجدی به نام حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اعلام بی‌اطلاعی کردند.

مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد (پایگاه تخصصی مسجد) گام دیگر بررسی‌های ما بود که این بار نیز هیچ مسجدی به نام حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) پیدا نشد.

شاید مزین نشدن نام مسجدی به نام حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) معصوم نبودن ایشان است اما آیا با توجه به جایگاه برجسته این فقیه و محدث نزد ائمه معصومین (ع) به ویژه امامان کاظم، رضا، جواد و هادی (علیهم‌السلام) بهتر نیست مسجدی دست‌کم در شهر ری، مزین به نام ایشان باشد؟

اهمیت این موضوع با توجه به شخصیت برجسته حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) روشن می‌شود؛ شخصیتی که در وصفشان، همین بس که امام هادی (ع) به مردی از اهالی ری فرمودند «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا: اگر قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کنید چنان است که گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده‌اید» (مستدرک الوسائل، جلد سوم، صفحه ۶۱۶).

به نظر می‌رسد شاید بهتر باشد دستگاه‌های متولی امور مساجد و خیرین هنگام ساخت مسجدی در کشور به ویژه در شهر ری، به موضوع این گزارش توجه داشته باشند.

خبرگزاری شبستان

شهرریعبدالعظیم حسنیمسجد
نظرات (0)
Add Comment