صفای سعــی برای هاجران امروز

 

به گزارش راگانیوز ؛ با شرکت در این طرح می‌توانید به یاد سعی و تلاش‌های مادرانه هاجر در میان صفا و مروه دست هاجران زمانه خود را بگیرید. هاجران زمانه ما همان زنان سرپرست خانواری هستند که در شرایط سخت زندگی می‌کنند و برای به سامان رساندن زندگی کودکانشان تلاش می‌کنند و کسی صدای تلاش‌های خاموش آنها را نمی‌شنود. حاجیان و خیّران می‌توانند به جای صرف هزینه‌های گزاف برای برگزاری مراسم تجملاتی بعد از بازگشت از سفر حج به یاد ۷بار سعی صفا و مروه به ۷زن سرپرست خانواده کمک کنند.

هاجران زمانه را دریابیم
اینکه چرا طرح کمک به زنان سرپرست خانوار به نام صفای سعی نامگذاری شده برای همه جالب است. اینکه چطور مشکلات اجتماعی زنان سرپرست خانوار به یکی از زیباترین بخش مناسک حج گره می‌خورد. مسئول جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) در شهرری در مورد فلسفه این نامگذاری می‌گوید: «صفا و مروه نام 2تپه‌ای است که هاجر، همسر ابراهیم(ع) در میان آن برای آنکه فرزندش را سیراب کند سعی زیادی می‌کند اما فقط سراب می‌بیند. سرانجام بعد ‌از ۷بار رفتن و آمدن بین صفا و مروه چشمه آبی از زیر پای فرزندش می‌جوشد. او 7بار در میان این 2 تپه می‌دود. به امید آنکه برای اسماعیل، فرزندش آبی بیابد و او را سیراب کند. با توجه به این واقعه بخشی در مناسک حج وجود دارد که در آن حجاج ۷بار بین این ۲تپه می‌روند و برمی‌گردند و این نمادی از سعی هاجر برای نجات فرزندش است.» «رؤیا منوچهری» ادامه می‌دهد: «طرح صفای سعی برای مرتبط کردن آیین صفا و مروه در مراسم حج با معضلات اجتماعی زنان و مادران طراحی‌شده است. زنان سرپرست خانواری که باوجود مشکلات بسیار مسئولیت زندگی را به دوش می‌کشند و برای ساختن و حفظ یک زندگی سالم و آبرومندانه شجاعانه در مقابل مشکلات می‌ایستند. طرح صفای سعی با معرفی زنان سرپرست خانوار به‌عنوان هاجران زمان و برای به وجود آوردن یک کارکرد اجتماعی از آیین مقدس حج تلاش می‌کند تا از مشکلات آنان بکاهد و با توانمندسازی آنان‌کاری کند تا بتوانند در جامعه به زندگی سالم ادامه دهند.»

کمک به زنان سرپرست خانوار
مسئول خانه ایرانی شهرری می‌گوید: «اجرای این طرح را از 10سال قبل آغاز کردیم. سال اول بیشتر بر موضوع تبلیغ تمرکز داشتیم اما از سال دوم هر سال 7زن سرپرست خانوار را به حجاج معرفی می‌کردیم تا با هدایت هزینه‌های تجملاتی آنها به‌ سوی این خانواده‌ها در کاهش مشکلات گامی برداریم. این مراسم هرسال در ایام حج برگزار می‌شود. برای اجرای آن از ماه‌ها قبل دانشجویان عضو طرح به بررسی و شناسایی زنان سرپرست خانوار می‌پردازند و نیازهای آنان و خانواده‌هایشان را از قبیل نیاز به مسکن، اشتغال، آموزش، درمان، بیمه، پس‌انداز و لوازم زندگی شناسایی می‌کنند. در همین مدت به میان کاروان حجاج می‌روند و طرح را به آنها معرفی می‌کنند. دفترچه دعای مراسم سعی صفا و مروه را تهیه می‌کنند که در آن سرگذشت و نیازهای این زنان وجود دارد و به کاروان‌ها و حجاج عازم سفر حج می‌دهند. این افراد پس از بازگشت از سفر در صورت تمایل در اجرای این طرح به‌عنوان خیر با جمعیت، همکاری و با کمک دانشجویان عضو طرح به کاهش معضلات و مشکلات زندگی این قشر از جامعه کمک می‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «در این سال‌ها مشکلات بسیاری از زنان سرپرست خانوار که در شرایط بد به سر می‌بردند برطرف شد.»

قابل توجه خانم‌های نیک‌اندیش
اگر مهارت و توانایی قابل توجهی در یکی از رشته‌های هنری یا فنی دارید می‌توانید در طرح صفای سعی شرکت کنید. شما می‌توانید به‌عنوان داوطلب دانش خود را در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار دهید و آنها را در یادگیری هنر یا فنی یاری کنید. در این مرکز امکانات برگزاری کلاس آموزشی برای زنان سرپرست خانوار فراهم است و شما می‌توانید در چند جلسه به مادری که بار سنگین زندگی کمرش را خم کرده است یکی از رشته‌های هنری را آموزش دهید. در مرحله بعد مسئولان جمعیت امداد دانشجویی برای اشتغال به کار این زنان برنامه‌ریزی می‌کنند تا صاحب کسب و کار و درآمد شوند.

تنها نماندم
13ساله بودم که به اجبار پدرم با مردی معتاد ازدواج کردم. کتک خوردن و داد و فریاد و تماشای نشستن او کنار بساط مواد کار هر روز من بود. بعد از چند سال ۳بچه قد و نیم قد دورم را گرفتند. اعتیاد شوهرم به بدترین وضع ممکن رسید و کارتن‌خواب شد. من ماندم و یک مادرشوهر زمینگیر و ۳بچه قد ونیم قد و خانه‌ای که پولی برای پرداخت اجاره‌اش نداشتیم. صاحبخانه ما را بیرون کرد. مجبور شدیم برای زندگی به داخل چادر برویم. امنیت نداشتم. شب‌ها تا صبح بیدار می‌ماندم و نمی‌خوابیدم. این اوضاع دردناک ادامه داشت تا وقتی که جوانان جمعیت دانشجویی امام علی(ع) به داد من رسیدند. یکی از حاجی‌هایی که تازه از حج برگشته بود خانه‌ای برای ما تهیه کرد و یکی از حاجیه خانم‌ها به من خیاطی را آموزش داد و برایم چرخ خرید که در خانه هم بتوانم کار کنم. زندگی‌ام تغییر کرد و حالا دعا می‌کنم و از خدا می‌خواهم همه جوانانی که به داد من رسیدند و باعث و‌بانی این کار خیر شدند عاقبت بخیر شوند.

جمعیتی برای همه
جمعیت امداد دانشجویی‌ـ مردمی امام علی(ع) سال 1378 با هدف کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی کودکان‌کار و زنان سرپرست خانوار تأسیس شد. این جمعیت از جوانان نیک‌اندیشی تشکیل شده است که در اوج جوانی نتوانستند از کنار دغدغه‌های اجتماعی به راحتی بگذرند. شما هم می‌توانید عضو این جمعیت شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشارکت در طرح صفای سعی می‌توانید با روابط‌عمومی مرکزی جمعیت امداد دانشجویی‌ـ مردمی امام علی(ع) یا با دفتر شهرری تماس بگیرید. شماره تماس دفتر مرکزی ۸۸۹۳۰۸۱۶ و شماره تماس دفتر شهرری 33412494 است.

منبع: همشهری محله

راهزنانسرپرستشهرری
نظرات (0)
Add Comment