عصر شعر “باران همدلی” با حضور اساتید برجسته کشور در شهرستان ری برگزار شد

به گزارش راگانیوز به نقل از  روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، در این عصر شعر، حمید رضا شکار سری، دکتر اسماعیل امینی، لیلا کردبچه و جمع دیگری از شاعران کشور به شعر خوانی و نقد شعر پرداختند.

در ابتدای این مراسم، “مهدی ابوالحسنی” رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری در سخنانی ضمن قدردانی از حضور استادان شعر و ادب پارسی در این نشست افزود: جایگاه شعر در فرهنگ ما به عنوان یک هنر والا، بسیار برجسته است و بیان مفاهیم بلند در قالب شعر تاثیر گذار تر از سایر هنرهاست.

وی افزود: شهرستان ری ظرفیت بالایی در زمینه شعر و ادبیات دارد و می تواند به قطب شعر استان تهران تبدیل شود.

وی افزود: ایجاد کانون شعر باران با هدف تقویت انجمن شعر و ادب، همگرایی شاعران شهرستان، شناسایی شاعران جوان، نشست های متعدد نقد و بررسی شعر با حضور شاعران برجسته کشور و برگزاری جشنواره های ملی و استانی شعر  صورت گرفته که بحمدله با اقبال علاقه مندان روبرو شده است.

در ادامه حمید رضا شکارسری، شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبیات در سخنانی گفت: در روزگاری به سر می بریم که پسند انسانی جای معیارهای وزین و سنگین را گرفته و به تعداد مخاطب می توان راجع به یک اثر ادبی نقد نوشت.

وی افزود: بعضی ها تصور می کنند که هرگونه  هنجار شکنی در ساختار ادبیات را می توان شعر نامید و البته جریانات شعری را نیز نباید متضاد هم دانست و شاعران باید در کنار هم  و با گفتمان خود فعالیت کنند.

دکتر اسماعیل امینی شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبیات نیز در این مراسم گفت: هر انسانی این توانایی را دارد که به مکان احاطه داشته باشد ولی قدرت ندارد که به زمان مسلط شود و تنها شاعران و یا افراد خاص هستند که تعلق به یک زمان خاص ندارند و بر زمان سلطه دارند.

وی افزود: شعر، عرصه نوآوری است و غالبا نوآوری در زبان و بیان اتفاق می افتد حتی در برداشت های شخصی می توان نوآوری کرد ولی همه چیز را نباید به سلیقه مخاطب وا نهاد چراکه باید بین اثر خوب و بد تمایز قائل شد.

این شاعر معاصر خاطر نشان کرد: در نقد ادبی باید حرف های شاعرانه را کنار گذاشت زیرا که جملات شاعرانه در حوزه نقد، مبنای علمی ندارد.

وی از انحصاری بودن رسانه ها انتقاد کرد و افزود: در چنین شرایطی است که ابتذال رشد می کند و فرق بین اثر فاخر و اثر کم ارزش مشخص نمی شود.

در ادامه شاعران شهرستان ری به شعر خوانی با موضوع اعیاد شعبانیه و موضع آزاد پرداختند و گروه موسیقی هنرمندان این شهرستان به هنرنمایی پرداختند.

اساتیدبابارانبرجستهبرگزارحضوردرریشدشعرشهرریشهرستانعصرهمدلیکشور
نظرات (0)
Add Comment