آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

عصر شعر “باران همدلی” با حضور اساتید برجسته کشور در شهرستان ری برگزار شد

به گزارش راگانیوز به نقل از  روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، در این عصر شعر، حمید رضا شکار سری، دکتر اسماعیل امینی، لیلا کردبچه و جمع دیگری از شاعران کشور به شعر خوانی و نقد شعر پرداختند.

در ابتدای این مراسم، “مهدی ابوالحسنی” رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری در سخنانی ضمن قدردانی از حضور استادان شعر و ادب پارسی در این نشست افزود: جایگاه شعر در فرهنگ ما به عنوان یک هنر والا، بسیار برجسته است و بیان مفاهیم بلند در قالب شعر تاثیر گذار تر از سایر هنرهاست.

وی افزود: شهرستان ری ظرفیت بالایی در زمینه شعر و ادبیات دارد و می تواند به قطب شعر استان تهران تبدیل شود.

وی افزود: ایجاد کانون شعر باران با هدف تقویت انجمن شعر و ادب، همگرایی شاعران شهرستان، شناسایی شاعران جوان، نشست های متعدد نقد و بررسی شعر با حضور شاعران برجسته کشور و برگزاری جشنواره های ملی و استانی شعر  صورت گرفته که بحمدله با اقبال علاقه مندان روبرو شده است.

در ادامه حمید رضا شکارسری، شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبیات در سخنانی گفت: در روزگاری به سر می بریم که پسند انسانی جای معیارهای وزین و سنگین را گرفته و به تعداد مخاطب می توان راجع به یک اثر ادبی نقد نوشت.

وی افزود: بعضی ها تصور می کنند که هرگونه  هنجار شکنی در ساختار ادبیات را می توان شعر نامید و البته جریانات شعری را نیز نباید متضاد هم دانست و شاعران باید در کنار هم  و با گفتمان خود فعالیت کنند.

دکتر اسماعیل امینی شاعر، منتقد و پژوهشگر ادبیات نیز در این مراسم گفت: هر انسانی این توانایی را دارد که به مکان احاطه داشته باشد ولی قدرت ندارد که به زمان مسلط شود و تنها شاعران و یا افراد خاص هستند که تعلق به یک زمان خاص ندارند و بر زمان سلطه دارند.

وی افزود: شعر، عرصه نوآوری است و غالبا نوآوری در زبان و بیان اتفاق می افتد حتی در برداشت های شخصی می توان نوآوری کرد ولی همه چیز را نباید به سلیقه مخاطب وا نهاد چراکه باید بین اثر خوب و بد تمایز قائل شد.

این شاعر معاصر خاطر نشان کرد: در نقد ادبی باید حرف های شاعرانه را کنار گذاشت زیرا که جملات شاعرانه در حوزه نقد، مبنای علمی ندارد.

وی از انحصاری بودن رسانه ها انتقاد کرد و افزود: در چنین شرایطی است که ابتذال رشد می کند و فرق بین اثر فاخر و اثر کم ارزش مشخص نمی شود.

در ادامه شاعران شهرستان ری به شعر خوانی با موضوع اعیاد شعبانیه و موضع آزاد پرداختند و گروه موسیقی هنرمندان این شهرستان به هنرنمایی پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.