مراسم سالگرد وفات جبار باغچه بان پدر ناشنوایان ایران در شهرری برگزار شد

به گزارش راگانیوز ، در این مراسم جمعی از علاقمندان به این معلم و همچنین گروه های ناشنوایان دانشگاهی و اجتماعی حضور داشته و با قرائت فاتحه و نثار گل یاد و خاطره وی را گرامی داشتند.
جبار باغچه‌بان مبتکر آموزش ناشنوایان در ایران، پایه‌گذار آموزش و پرورش پیش دبستانی و از پیشگامان شعر و ادبیات کودکان و بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران و همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران می باشد.
وی را به عنوان پدر ناشنوایان و یکی از پیشگامان ادبیات کودکان ایران و بخصوص پایه گذار ادبیات نمایشی کودکان (اولین تئاتر کودک) در ایران می شناسند.
روش شفاهی در تعلیم ناشنوایان، آموزش روش حساب ذهنی به ناشنوایان، ابداع گاهنجار (گاه‌نما) به عنوان وسیله‌ای برای نشان دادن پستی و بلندی‌های اقیانوس‌ها روی نقشه به کودکان، الفبای گویا و گوشی استخوانی یا تلفن گنگ از جمله ابتکارات ویژه باغچه‌بان در آموزش بودند.
جبار باغچه بان در ۴ آذر ۱۳۴۵ در ۸۱ سالگی در تهران درگذشت.
رییس هیت مدیره کانون ناشنوایان ایران در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: استاد باغچه بان با ایجاد آموزش و پروش ناشنوایان، الفبای گویا و زبان اشاره توانست برای اولین بار ارتباط میان ناشنوایان را تسهیل کند.
فریدون خلیلی با بیان اینکه ناشنوایان پس از تحصیل در مدارس چندگانه باغچه بان وارد دانشگاه می شوند اظهار داشت: ناشنوایان با مشکلات زیادی در جامعه مواجه هستند که از این جمله می توان به نداشتن کار دفتری و مناسب با شرایط جسمانیشان اشاره کرد که به رغم سواد دانشگاهی و هوش بالا از آنان در کارهای یدی مانند کار در کارگاه ها و تولیدی ها استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکانات برای تسهل زندگی ناشنوایان در جامعه وجود ندارد افزود: ناشنوایان به دلیل نبود رابط در تمام دستگاه های دولتی و ارگان های خدماتی دچار مشکل ارتباطی هستند.
خلیلی ادامه داد: ناشنوایان در بیمارستان های کشور بخاطر نبود رابطی که بتواند مشکل جسمی شان را دقیق به پزشک اعلام کند واقعا دچار مشکل هستند و به رغم هوش و توان ذهنی بالا در دانشگاه نمی توانند درس استاد را به خوبی درک کنند و با تمام تلاشی که انجام می دهند نمرات خوبی ندارند.
وی به مشکل اشتغال و بیکاری ناشنوایان در دستگاه های دولتی اشاره کرد و عنوان داشت: ناشنوایان به دلیل محدودیت جسمیشان می توانند در اموری مانند کامپیوتر و کارهای هنری به کار گرفته شوند ولی در حال حاظر کمتر ارگانی این افراد را جذب می کند.

جبار باغچه بانشهرریناشنوایان
نظرات (0)
Add Comment