به گزارش راگانیوز بهنقل از روابطعمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، آیتالله محمد محمدی ریشهری در ادامه تفسیر سوره حمد گفت: در جلسات پیشین گفتیم «دروغ»، «دینتراشی»، «تحریف ادیان آسمانی»، «تظاهر به خیرخواهی» و «سوءاستفاده از هنر» مهمترین شیوههای اضلال جن و انس هستند.
این مفسر قرآن گفت: سوءاستفاده از هنر در مصادیق مختلفی بروز پیدا کرده است که درباره این مصادیق در جلسات گذشته بحث کردیم. قرآن از هنر سخنوری به گفتار آراسته تعبیر میکند یعنی سخنی که دیگران را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی افزود: اهلبیت (ع) اجازه نمیدادند پیروانان آنها پای سخن هر سخنوری بنشینند، چراکه معتقد بودند برخی از سخنوران مخاطبان خود را سحر میکنند. از امام صادق (ع) پرسیدند آیا گوش دادن به سخنان داستان پردازان جایز است یا جایز نیست؟ امام(ع) ابتدا پاسخ منفی دادند و بعد یک اصل کلی را مطرح کردند و فرمودند: انسان حق ندارد پای سخن هر سخنوری بنشیند.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) بیان داشت: بعد از رحلت پیامبر(ص) عدهای با داستانگویی در مساجد از علاقه عامه مردم برای داستان سرایی سوءاستفاده میکردند و با تحریف داستانها به گونهای که برای مردم جذاب باشد داستانها را نقل میکردند و از همین راه حقایق تاریخی را تحریف میکردند. اهلبیت(ع) همواره با جریان داستانپردازی مقابله میکردند.
وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) زمانی که وارد مسجد شدند مشاهده کردند که فردی در حال داستانسرایی است، امام(ع) به محض مشاهده آن فرد به شدت با او مقابله کرد و آن مرد را از مسجد بیرون کرد.
آیت الله محمدی ریشهری افزود: گاهی افراد تنها به سخنان سخنوری گوش میدهند اما گاهی محسور سخنان آن شخص میشوند که این گوش دادن نوعی پرستش و بندگی را ایجاد میکند؛ کسی که مسلط به فن سخنوری است اگر از طرف خدا نطق کند و انسان را به راه راست هدایت میکند و الهی کار کرده است اما بعضی افراد زبانشان شیطانی است و منحرف کننده است؛ در نهجالبلاغه آمده است ابتدا شخصیت سخنران را بررسی کنید بعد پای سخنان او بنشینید.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث دومین مصداق سوءاستفاده از هنر سخنوری را بیهوده سرایی خواند و افزود: خداوند میفرمایند «و برخى از مردم کسانىاند که سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بى[هیچ] دانشى از راه خدا گمراه کنند و [راه خدا] را به ریشخند گیرند، براى آنان عذابى خوارکننده خواهد بود» معنای لهوالحدیث در این آیه اشاره به افرادی که هدفشان گمراه کردن مردم است؛ پس باید دقت کنیم که به سخن چه کسی گوش میدهیم.
این مفسر قرآن در ادامه با اشاره به مصادیق دیگر لهوالحدیث گفت: موسیقیهای نامشروع یکی دیگر از مصادیق لهوالحدیث است. امام صادق(ع) در روایتی میفرمایند: «یکی از گناهانی که خدا به انجام دهنده آن وعده آتش داده است گوش دادن به موسیقی نامشروع است». موسیقی نامشروع انسان را از راه خدا گمراه میکند.
وی افزود: یکی دیگر از شیوههای لهو الحدیث اشعار و تصنیفهای گمراه کننده است؛ امام باقر(ع) در تبیین آیه لهوالحدیث میفرمایند: «نصر بن حارث در زمان پیامبر(ص) زندگی میکرد این فرد سرودها و سخنان گمراهکننده را میخرید تا مردم را از شنیدن قرآن گمراه کند».
این مفسر قرآن عنوان کرد: سومین مصداق لهوالحدیث «افسانهسرایی» است. افسانهسرایی هم از مصادیق سوءاستفاده از هنر است در روایات آمده است؛ نصر بن حارث تاجر بود و برای تجارت به ایران سفر میکرد در این سفرها کتابها را میخرید و داستانها را برای قریشیان مطرح میکرد و میگفت محمد(ص) برای شما داستان عاد و ثمود را تعریف میکند و من هم اخبار مربوط به شاهان ایرانی را برای شما میخوانم و این گونه مردم گمراه را گرد خود جمع میکرد و آنها را از شنیدن قرآن منع میکرد.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی گفت: چهارمین شیوه سوءاستفاده از هنر «مجسمهسازی» است؛ مسجمه سازی در گذشته بسیار مورد سوءاستفاده فریب کاران قرار میگرفت.
این مفسر قرآن گفت: مجسمهسازی مقدمه بتپرستی است؛ سه نظر درباره منشا بتپرستی مطرح شده است؛ در بعضی از روایات مبدا بتپرستی به زمان حضرت نوح(ع) میرسد؛ عدهای از مشرکین در آن زمان به مردم میگفتند خداهایتان را رها نکنید به خصوص ود، سواع، یعوق، نسر و نعوث درباره این 5 بت 3 نظر وجود داشت؛ نخست اینکه، این افراد قبل از حضرت نوح(ع) انسانهای صالحی بودند بعد از فوت آنها مردم به دلیل علاقهای که به آنها داشتند مجسمه آنها را ساختند شیطان نیز مردم را وسوسه کرد و بتپرستی رایج شد.
آیت الله ری شهری افزود: نقل دیگر درباره این پنج بت این است که آنها پنج پسر حضرتآدم(ع) بودند بعد شیطان مردم را وسوسه کرد که این افراد خدا هستند. نقل دیگر این است که این بتها در زمان حضرت نوح ساخته شدند. پس در کل مبدا بتپرستی مجسمهسازی است؛ بسیاری از آقایان فتوا به حرام بودن مجسمهسازی دادهاند اما در حال حاضر چون دیگر مجسمهسازی کارایی پیش را ندارد، بسیاری به کراهت آن فتوا میدهند.
این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: پنجمین شیوههای سوءاستفاده از هنر در «تمایلات نفسانی» قابل مشاهده است هوای نفس کاربرد خوب و بد دارد یکی از امتیازهای انسان بهرهگیری از عقل است. برای فرشتگان آسمانی شهوت، قدرت و ثروت معنا ندارد و حیوانات نیز غرق در شهوت هستند و معنویت برای آنها بیمعناست ولی انسان معجونی است از عقل، شهوت و تمایلات انسانی است.
وی در آخر گفت: اگر آدمی سمت شهوت برود از حیوان پستتر میشود و اگر شهوت را مغلوب کند از ملک هم میگذرد.