معرفی مجموعه تاریخی چشمه علی “ری”

امیر مسیب رحیم زاده رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری با بیان این خبر گفت: قدمت چشمه‌علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند این چشمه در همسایگی ابن بابویه ، برج طغرل ، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است.

 نام باستانی این چشمه نهر سورن بوده است که احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه على معروف شد.در گذشته فرش فروش‌ها و مردم ری ، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.

چشمه علی سرمنشاء حیات یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان و بنیاد شهر باستانی ری است. سفال‌های یافت شده در این محل از زیباترین سفال‌های پیش از تاریخ است که تعدادی از آنها را می‌توانید در موزه ملی ایران ببینید.

در ادامه وی افزود نقش برجسته روی صخره چشمه علی به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ایجاد شده است که مراسم تاجگذاری این شاه را به همراه ملازمان وی به تصویر کشیده است که حدود 200 سال قدمت دارد .

ریشهرریچشمه علی
نظرات (0)
Add Comment