معرفی کتاب “شبیه نامه حضرت عبدالعظیم (ع)”تالیف مرحوم جابر عناصری

به گزارش راگانیوز به نقل از  روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، دکتر عناصری در مقدمه این کتاب نوشته است: “می دانیم که گاهی دغدغه و وسوسه و دلشوره ناشی از عدم شناخت دقیق این امام زاده واجب التعظیم، بر جان های زائران آرامکده این عزیز، عشقه ای از ابهام می پیچاند و صاحبدالان را صلا می دهد تا حرمت و شأن و وقار این فرزند امام حسن مجتبی علیه السلام را آشکار تر سازد.

وی در بخش دیگری از این کتاب آورده است: “و من – جابر عناصری – معلم سال های طولانی حریم عشق و ایمان و صداقت، همواره باور داشته ام کسانی که قدمی در پشتیبانی سوخته دلی از ساحت قدسی فرهنگ و علم بر می دارند، سهمشان در ثمر بخشی آثار مزبور، افزون تر از پژوهشگری و نویسنده اثر است.

کتاب “شبیه نامه حضرت عبدالعظیم علیه السلام” به صورت منظوم  و مصور در  90 صفحه و شمارگان 3 هزار نسخه در سال 1380 به کوشش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری به زیور طبع آراسته شد.

دکتر جابر عناصری در سال ۱۳۲۴ در محله معمار اردبیل به دنیا آمد. پدرش کربلایی علی عناصری از شبیه‌خوانان بود. دکتر جابر عناصری تحصیلات مقدماتی را در شهر اردبیل و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون تهران با کسب مقام اول در رشته ادبی در میان تمامی دانش آموزان ایران به انجام رساند و سپس وارد دانشگاه تهران شد و تا سطح دکترای فلسفه و علوم تربیتی در ایران و کسب تخصص در انگلستان (دانشگاه لندن) به تحصیل ادامه داد .

این پژوهشگر برجسته پس از اخذ درجه دکتری از دانشگاه تهران و گذراندن دوره تخصصی مردم‌شناسی در انگلستان با تکیه بر پژوهش‌های قبلی خود، به تحقیق درباره خاورمیانه، جنوب غرب آسیا و به‌ویژه مسائل فرهنگی ترکیه و ایران و افغانستان پرداخت. وی ۴۱ سال در دانشگاه‌های تهران به‌عنوان استاد ممتاز به تدریس و تحقیق اشتغال داشت و بیش از چهل کتاب در زمینه فرهنگ ایران به رشته تحریر در آورده و صدها دانشجو تربیت کرده بود. وی از طرف مراکز فرهنگی به‌خاطر فعالیت‌هایش در عرصه هنر تعزیه و شبیه‌خوانی، لوح ویژه پدر تعزیه دانشگاهی ایران را دریافت کرده بود .

«شناخت اساطیر ایران بر اساس طومار نقالان»، «شبیه‌خوانی کهن الگوی نمایش‌های ایرانی»، «مردم‌شناسی و روانشناسی هنری»، «عاشق‌ترین عاشقان فرهنگ»، «فرهنگ و پژوهش» و «نسیم خاطرات» از جمله آثار منتشرشده از زنده‌یاد جابر عناصری است .

این پژوهشگر برجسته در 28 فروردین 1395 دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده و جامعه علم و فرهنگ تسلیت می گوید.

حضرت عبدالعظیم (ع)شهرریکتاب
نظرات (0)
Add Comment