وداع با شکوه مردم ری با روحانی مبارز و انقلابی + گزارش تصویری

به گزارش راگانیوز ؛ برای ما که سال‌ها کار رسانه‌ای می‌کنیم، عادت داشتیم هرسال ایام پیروزی انقلاب اسلامی به سراغ وی برویم که به‌عنوان گنجینه خاطرات انقلاب هر بار موضوع جدیدی را برای ما روایت می‌کرد و جای خالی او در چهلمین سال پیروزی انقلاب بسیار حس خواهد شد. ارتحال و فقدان این واعظ ۹۰ ساله که از هر کس سراغش را در ری بگیرید با بهترین واژه‌های ممکن شخصیت او را به تصویر می‌کشند، برای مردم شهرری سخت خواهد بود؛ در این سال‌ها علی‌رغم پیشنهادهای مختلف و تأکید بزرگان هیچ‌گاه مسوولیت سیاسی را نپذیرفت و تنها بیش از ۶۰ سال در سنگر مسجد به تبلیغ دین اسلام و انقلاب اسلامی پرداخت.

امت خداجوی ری چند ساعت جلوتر از شروع رسمی مراسم با حضور در مقابل مدرسه علمیه الزهرا(س) به عنوان یکی از یادگارهای مرحوم زمانی منتظر تشییع اسوه اخلاص، تقوی، تواضع و خدمتگزار صدیق و سخت‌کوش مردم و انقلاب بودند.

بدرقه پیکر این عالم ربانی به سمت خانه ابدیت در میان مشتاقان و عاشقان روحانیت از ساعت حدود ده صبح آغاز و پس از تشییع تا میدان شهرری، به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه پیدا کرد.

پس از طواف این پیکر پاک در مضجع نورانی و شریف حضرت عبدالعظیم(ع)، حضرت حمزه(ع) و حضرت طاهر(ع) آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) نماز میت را در صحن اصلی حرم بر پیکر آن مرحوم اقامه کرد و پس از اقامه نماز، پیکر حجت الاسلام و المسلمین مرحوم شیخ رمضان زمانی در صحن باغ طوطی این آستان آرام گرفت.

مرد پایگاهی به نام مکتب الهادی(ع)

سنگ بنای بسیاری از مبارزات انقلابی در یکی از پاتوق‌های معروف انقلاب اسلامی در شهرری توسط این مرد روزهای انقلاب گذاشته شد و نام مکتب الهادی(ع) برای بسیاری از مبارزان یادآور روزهای پرتلاطم در شهرری است. مکتب الهادی(ع) را تأسیس کرد که پایگاهی برای روحانیون و انقلابیون و سخنوران پر شور انقلاب اسلامی بود که حالا از چهره‌های نظام هستند و آن روزها بر منبر ضد نظام شاهنشاهی در مکتب الهادی(ع) روشنگری می‌کردند که حجت الاسلام والمسلمین رمضان زمانی امام جماعت مسجد حضرت باقرالعلوم(ع) در محله سرتخت یادگار بزرگی از آن روزها بود که نقش بسیار پررنگی در بیداری مردم شهرری و به خصوص جوانان در پیوستن به نهضت امام خمینی(ره) داشت.

مکتب الهادی(ع) و منزل این روحانی قدیمی و سرشناس شهرری میزبان بزرگانی از جمله رهبر معظم انقلاب، آیات معظم فلسفی، خزعلی، امامی کاشانی، هاشمی رفسنجانی، شهید هاشمی‌نژاد، حجت الاسلام قرائتی و بسیاری دیگر از علماء و مبارزان بود.

چشم و چراغ و گوهری برای ری

حجت الاسلام عبدالعلی ولی‌زاده امام جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) شهرری و از شاگردان مرحوم زمانی در مراسم تشییع این عالم وارسته گفت: بیش از ۵۰ سال افتخار داشتم در محضر این استاد بزرگوار باشم و هرکسی توفیق ندارد که مثل ایشان زندگی زاهدانه و باتقوایی داشته باشد.

وی حاج آقا زمانی را چشم و چراغ و گوهری برای ری نامید و ادامه داد: از روزی که با این شخصیت مبارز و خستگی ناپذیر آشنا شدم تا امروز که به مشیت الهی ایشان ما را ترک می‌کنند، لحظه‌ای در زندگی شخصی و اجتماعی این استاد نمونه ندیدم از تقوا، سادگی و خدمت فاصله بگیرد.

امام جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) مرحوم زمانی را منشاء خیر و برکات معرفی کرد و افزود: چهار حوزه علمیه تأسیس کرد که هزاران نفر در این حوزه‌ها تربیت شدند و امروز به تبلیغ و خدمت مشغول هستند. در دوران خطرناک طاغوت علی‌رغم تهدیدهای مکرر ساواک سال‌های فراوانی هر هفته پنجشنبه و جمعه حدود ۷۰ مبلغ را به روستاهای اطراف شهرری در آن دوران خفقان اعزام می‌کرد که این توفیق به بنده هم در این سال‌ها نصیب شد.

تأسیس مکتب الهادی، ایجاد دارالقرآن، موسسه صندوق صدقات، ساخت مساجد و کمک به حل مشکلات مردم و دستگیری از نیازمندان و یتیمان از جمله سایر خدمات و فعالیت‌های مهم مرحوم زمانی بود که حجت الاسلام ولی‌زاده لابه‌لای صحبت‌های خود به آن‌ها اشاره داشت.

معلم مکتب آیت الله ری شهری

آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس مرحوم حجت الاسلام زمانی را خدمتگزار صادق، خالص، متواضع و پرتلاش نظام، انقلاب و رهبری معرفی کرد و افزود: من ایشان را از حدود ۵ سالگی که معلم مکتب ما بود می‌شناسم که خدمات مخلصانه زیادی را به این شهرستان و بلکه کشور با پرورش طلبه‌ها داشت.

وی با آرزوی رحمت و غفران الهی برای این عالم باتقوا یادآور شد: مرحوم زمانی نقش مهمی در پیروزی انقلاب با جلسات مهمی که برگزار می‌کرد، ایفا داشت و همواره در خدمت امام، رهبری و انقلاب اسلامی بود.

نگاه به وی، انسان‌ساز و تربیت‌کننده بود

حجت الاسلام سید علی شاهچراغی امام جمعه شهرری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: شهرری امروز شاهد تشییع جنازه باشکوهی قبل از نماز جمعه بود که فقدان این عالم و روحانی وارسته این شهر پس از ۶۰ سال خدمت در زهد و تقوی در شهرری حس خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرحوم زمانی از ریا دور بود، ادامه داد: هرگاه به محضر این عالم می‌رفتم امور بر من آسان می‌شد و دیدار او من را یاد قیامت می‌انداخت. به قدری زاهد و ساده زیست بود که امروز ساده‌ترین طلبه‌های ما چنین وضعی ندارند.

امام جمعه شهرری وجود مرحوم زمانی را مایه نعمت این شهر دانست و خاطرنشان کرد: ایشان همیشه برای مراجع تقلید و به خصوص مقام معظم رهبری دعا می‌کردند و در جریانات مختلف نظام حضوری مؤثر داشتند.

حجت الاسلام شاهچراغی در پایان با بیان روایتی گوشه‌ای از شخصیت این عالم را اینگونه معرفی کرد: نگاه به حجت الاسلام زمانی و زندگی وی انسان‌ساز و تربیت کننده بود؛ پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید، در محضر عالمی بنشینید که با دیدن او شبهه‌ها از بین برود، انسان را به اخلاص دعوت کند، به سمت فروتنی و تواضع گرایش پیدا کند و دل‌تان پس از حضور در کنار این عالم نرم می‌شود.

زندگی مشابه روحانیون ۴۰۰ سال قبل

مراسم ختم مرحوم حجت الاسلام و المسلمین شیخ رمضان زمانی که از شاگردان آیت‌الله حجت و ریاضی بود، بعدازظهر دیروز بعد از نماز جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ با حضور گسترده آحاد مردم در مصلای بزرگ حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور با حضور در این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تقریبا حدود ۴۵ سال پیش ایشان جلسه مهمی در شهرری داشت که بنده هم چندباری توفیق سخنرانی در این محفل را داشتم.

وی شیخ رمضان زمانی را سیمای یک روحانی فعال، دلسوز، مخلص و زاهد معرفی کرد و ادامه داد: با اینکه سن و سالی داشت اما با انرژی و تلاش به فکر تبلیغ برای نسل جوان بود و روحانیون بسیاری را از قم برای تبلیغ در روستاهای شهرری می‌آورد.

این مفسر قرآن کریم زندگی این عالم باتقوا را مشابه زندگی روحانیون ۴۰۰ سال پیش دانست و خاطرنشان کرد: در خانه‌ای قدیمی، ساده و کوچکی زندگی می‌کرد که فرش مهمانخانه منزل این روحانی قدیمی و سرشناس ری  جاجیم ساده‌ای بیش نبود.

فرش‌ها برای حوزه علمیه‌

وقتی از زندگی ساده مرحوم زمانی از فرزندش سوال می‌کنیم بابیان این خاطره می‌گوید: مردی همسایه ما بود که حجره فرش‌فروشی داشت. ساخت خانه ما که تکمیل شده بود، حاج آقا ۱۰ گلیم به قیمت دو هزارتومان از او خریده و در اتاق‌ها پهن کرده بود. بعدها افراد زیادی آمدند و گفتند قالی و قالیچه‌های نفیس نذر شما کرده‌ایم و پدر من در جواب می‌گفت فرش‌ها را ببرید تو حوزه علمیه‌ها پهن کنید. طلبه‌ها مثل فرزندان من هستند و تهیه ظرف و اثاث خوب برای آن‌ها مهم‌تر است.

حجت الاسلام مهدی زمانی به تأسیس چهار حوزه علمیه پدر اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تأسیس حوزه علمیه در اشتهارد، جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع)، مدرسه علمیه الزهرا(س) ویژه خواهران با بیش از ۳۰ سال سابقه و حضور حدود ۳۰۰ طلبه و حوزه علمیه حضرت امام حسن عسگری(ع) از اقدامات آن مرحوم به شمار می‌رود.

وی بابیان اینکه حاج آقا بیش از ۶۰ سال امامت مسجد حضرت باقرالعلوم(ع) محله سر تخت شهرری را بر عهده داشت، می‌افزاید: تأسیس مکتب الهادی(ع)، تأسیس چهار دارالقرآن، ایجاد موسسه صندوق صدقات، اعزام مبلغ به روستاهای اطراف شهرری، احداث مسجد، مدرسه، جاده و حمام از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات آن مرحوم است.

مسجد و مدرسه سبب آشنایی ما شد

عبدالمجید مساحتی دوست، رفیق و مرید حاج آقا زمانی مستندترین کتاب گویایی است که تمام خاطراتی را که به او منتهی می‌شود را از آرشیو ذهنش بیرون می‌کشد و با کلامی آرام و شیوا از آشنایی‌اش با حاج آقا می‌گوید: «من و حاجی خدابیامرز تقریبا هم‌سن و سال بودیم، او واعظ منبر مساجد و مدرس حوزه‌های علمیه بود و من واعظ کلاس درس و مدرسه بودم و همین وجه تشابه باعث آشنایی ما شد. قبل از انقلاب به دلیل فشار و مراقبت شدید ساواک حاجی نمی‌توانست به طور مستقیم فعالیت سیاسی داشته باشد اما غیر مستقیم و در مجالس مخفیانه که در منازل اهالی یا مکتب‌الهادی(ع) که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های سیاسی منطقه بود، برگزار می‌شد، فعالیت داشت و جوانان را ارشاد می‌کرد. طلبه‌هایی که در مدرسه علمیه برهان واقع در بازار قدیمی ری تحصیل می‌کردند با توجه به توصیه‌ها و حمایت‌های وی اعلامیه‌ها را از قم می‌آوردند و ما به همراه بعضی از اهالی، روزهای جمعه از سوراخ‌های سقف‌های گنبدی شکل بازار آن‌ها را به داخل بازار می‌انداختیم تا کسبه و زائران و مسافران بتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. مرحوم حاج آقا زمانی، حاج آقا اثنی‌عشری و آقاشیخ عباسعلی اسلامی از روحانیون مبارز و فعالی بودند که در پیشبرد انقلاب نقش محوری و مؤثری را ایفا کردند.»

تشیعراگانیوزروحانی مبارزری
نظرات (0)
Add Comment