پیشنهاد آیت‌الله ری‌شهری برای اعتکاف در ماه مبارک رمضان

به گزارش راگانیوز ، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری بعد از ظهر امروز در چهارمین جشنواره بین‌المللی ادبی هنری اعتکاف که با حضور علما، اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی در تالار شیخ صدوق (ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت جوادالائمه (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا با اشاره به اهمیت فریضه اعتکاف اظهار داشت: سنت اعتکاف یکی از برنامه‌های مهم و سرنوشت‌ساز نه تنها در دین مبین اسلام بلکه در ادیان مختلف است.

وی با بیان این‌که اعتکاف برنامه ویژه‌ای برای شکوفایی معنوی انسان به‌ویژه جوانان است، گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این سنت در ایران حقیقتاً رشد و بالندگی زیادی داشته است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با اشاره به شرایط فرهنگی اجتماعی امروز جامعه و تهاجم فرهنگی دشمن برای نسل جوان افزود: سنت حسنه اعتکاف با توجه به شرایط فعلی جامعه و توطئه‌های دشمنان اسلام برای ضربه زدن به سبک زندگی اسلامی و بنیه اعتقادی جوانان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به جشنواره بین‌المللی علمی ادبی هنری اعتکاف بیان داشت: مسئله مهمی که در این جشنواره‌ها و همایش‌ها باید به آن پرداخته شود این است که چه اقدام و فعالیتی داشته باشیم که این فرهنگ تقویت شود و باید همواره با برنامه‌ریزی مدون برای گسترش کمی و کیفی این جشنواره و سنت حسنه اعتکاف تلاش شود.

آیت‌الله ری‌شهری با تاکید بر رشد چشمگیر سنت اعتکاف در جمهوری اسلامی ایران گفت: سنت با ارزش اعتکاف به‌حمدالله در جمهوری اسلامی ایران رشد شایسته‌ای داشته است و در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ رایج است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این‌که لازم نیست اعتکاف فقط به ماه رجب ختم شود، عنوان کرد: سنت اعتکاف نیاز نیست فقط در ماه رجب باشد، همانند پیامبر اعظم (ص) که 10 روز آخر ماه مبارک رمضان معتکف می‌شدند ما نیز می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم و دهه آخر ماه مبارک رمضان را به چند اعتکاف سه روزه برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع یک ایده جدید است که می‌توان مورد مطالعه قرار بگیرد.

آیت‌الله ری‌شهری با تاکید بر تعمیق فرهنگ اعتکاف گفت: باید به سنت اعتکاف عمق داده شود و این فرهنگ مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به پیشنهاداتی در ارتباط با عمق بخشی به سنت اعتکاف خاطرنشان کرد: باید در ارتباط با سنت اعتکاف برنامه‌ریزی صورت پذیرد که سبب معرفت‌افزایی معتکفان در ایام اعتکاف شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) افزود: باید از این فرصت اعتکاف به بهترین شکل استفاده شود و برنامه‌های متنوع و جوان پسندی برای هر روز ایام اعتکاف تدوین شود که در هر یک از روزهای ایام اعتکاف به جوانان ارائه شود تا انس آنان را با خداوند متعال بیشتر کند و علاقمندی آن به انس با باری‌تعالی بیشتر شود.

وی اظهار داشت: هر وقت جوانان با خداوند متعال انس پیدا کنند و شیرینی این انس را بچشند، هرگز از این مسیر خارج نمی‌شوند و ارتباطشان را با باری‌تعالی قطع نمی‌کنند.

آیت‌الله ری‌شهری ذکر را بهترین عمل در ایام اعتکاف دانست و گفت: ذکر همان یاد خداوند متعال است که این مهم انسان را به قله کمال انسانیت می‌رساند. اعتکاف نیز با ذکر آغاز می‌شود و بهترین حالت انسان در ذکر و یاد خداست.

وی افزود: هر کاری که با ذکر و یاد خداوند متعال آغاز شود برکت پیدا می‌کند و آن عمل اثر بخش و موثر است.

به گزارش فارس، چهارمین جشنواره بین‌المللی علمی فرهنگی اعتکاف با هدف استفاده از نورانیت اعتکاف، احیای سنتهای صحیح اسلامی، اعتلای فرهنگ دینی تربیتی، امتداد سنتهای ناب محمدی (ص)، آسیب‌زدایی از اعتکاف و ماندگاری فرهنگ عمومی آن با حضور شخصیت های فرهنگی، علمی و دینی در تالار شیخ صدوق (ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد.

اعتکافری شهریشهرری
نظرات (0)
Add Comment