گفت و گو با «مهدی نجفی پور» مدرس گرافیک در شهرستان ری

به گزارش راگانیوز ، «نجفی پور» پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به علاقه زییادش به هنر،  وارد انجمن خوشنویسان شهرری شد و خوشنویسی را نزد  استاد «علی علی» فرا گرفت و در دوران اولیه جنگ تحمیلی با هنر خوشنویسی پا به عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نهاد. نوع فعالیت هنری او در دوران دفاع مقدس در حوزه تبلیغات جنگ و خوشنویسی در قالب پارچه نویسی، دیوارنویسی و تصویرگری شهداء بود. وی تاکنون فعالیت های زیادی در زمینه تولید آثار هنری به ویژه در حوزه پوستر داشته و تازه ترین نمایشگاه وی همزمان با هفته دفاع مقدس سال 1395 در مجتمع فرهنگی هنری شیخ ابوالفتوح رازی شهرستان ری برگزار شد. به این بهانه با او گفت و گویی کرده ایم  که از نظر می گذرد.
از آغار فعالیت هنری تان در دفاع مقدس برای خوانندگان بگویید.
سال 1363 در قرارگاه خاتم الانبیاء سوسنگر با تولید آثار هنری با موضوع تبلیغ ایثار، شجاعت، فداکاری و مقاومت در برابر دشمنان متجاوز فعالیت  خود را شروع کردم. مبلغان و هنرمندانی که در وادی ایثار و شهادت انجام وظیفه می کردند، این روحیه را از رزمندگان اسلام دریافت نموده بودند و این ایثار و اخلاص کامل شهداء بود که بنده را در این سیره معنوی هنر و درجهت تعالی روح قرار داد.
در دوران دفاع مقدس، مجروح هم شدید؟
سال 1365 و عملیات نصر در محدوده میمک سومار، از ناحیه سر و موج انفجار مجروع شدم و به خیل جانبازان دفاع مقدس نائل آمدم. سپس در بیمارستانهای مختلف  کشور بستری شدم. واقعا” این دوران گر چه درد آور بوده و هست ولی یاد هجر دوران وصال یاران را در دلم زنده می کند.
هنرتان را پس از دفاع مقدس چگونه ادامه دادید؟
سال 1377 به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران راه پیدا کردم. با استفاده از خوشنویسی و کاربرد آن در گرافیک با مفهوم جدیدی از هنر و تصویر (ارتباط تصویری و گرافیک) آشنا شدم. در دانشگاه نزد استادانی چون استاد ممیز (پدر گرافیک ایران)، استاد احصائی، استاد صادقی، استاد شباهنگی، استاد حلیمی، استاد اسدالهی، استاد جباری و…) آشنا شدم و از محضرشان درس گرفتم.
محتوای بیشتر آثار شما درباره انقلاب است. چه شد که به این موضوع نسبت به موضوعات دیگر توجه بیشتری نشان دادید؟
سال1383سالی را پر از تلاش و فعالیت به صورت حرفه ای شروع نمودم. چون پایان نامه دانشگاه را در خصوص «بررسی اجمالی پوسترهای انقلابی جهان» به اتمام رسانده بودم، نقطه عطفی برایم به ظهور نشست که کلیه فعالیت های هنری خود را در ارتباط با انقلاب اسلامی و ابعاد این تحول جهانی در قالب هنر گرافیک بیان کنم .
بیشترین پوسترهایی که در آن دوران، خلق کردم در ارتباط با انتفاضه فلسطین بود.  پشتوانه این نوع کار نیز آیات تحول برانگیز و انسان ساز  قرآن کریم، بیانات ائمه معصومین(ع) و سخنان رهبر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با استکبار، طاغوتیان و ستمگران جهان بود.
این انگیزه قوی برایم وجود داشت که ادامه مبارزه با استکبار و سلطه جهان خوارانی مثل آمریکا و صهیونیسم بر ملتهای مظلوم، با سلاح هنر و قلم  و با تفکر ناب اسلامی انجام شود.
اشاره به «هنر انقلابی» کردید. کمی درباره این سبک و موضوع هنری صحبت کنید.
وسعت هنر انقلابی در جهان کنونی رو به افزایش است و دیدگاه «هنر برای هنر» در جوامع ستمدیده دنیا جایگاهی ندارد. انقلاب اساسی؛ تحول درونی و الهی دارد و توجه به درونگرائی، ارزش آفرین است. نگاه برخی انقلابیون کشورهای سلطه پذیر که پس از انقلابشان دچار چاره اندیشی و دگرگونی شده اند، این است که مقاومت و احیاء مبارزه در تمامی دوران در راس تصمیم گیری آنان قرار نگرفته است.
حال با چنین تغیراتی که در اصل، مبارزه بر علیه شیطان صفتانی که یک لحظه چشم بر انقلاب و کشور اسلامی مان نمی بندند، باید چه کرد؟ استکبار جهانی با هزاران دروغ و تزویر، خواهان از بین بردن این نظام اسلامی است.
بنده حدود 27سال است که در این موضوعات، انجام وظیفه نموده ام. سعادت و افتخارم این است که سلاح قلم و هنر را با یاری و همسنگران انقلابی بردوش دارم. البته در ترویج این نوع هنر مردمی، مسئولانی که تلاش فراوان نموده اند را باید خاطر نشان کرد و قدردان زحمات مسئولین مربوطه بود.
زاویه دید و نگاه شما به مقوله هنر چیست؟
هنرمند موحد و متعهد، باید جهان را به مثابه نشانه ای برای حق ببیند و به تبعیت از این تعهد، هنر او نیز به بالا می رود. او باید به حقایق متعالی اشاره داشته باشد، باید زبان سمبولیک اشیا را با توجه به این حقیقت پیدا کند که هر شیء در واقع آیت و نشانه حق است و از وجه خاصی به حق اشاره دارد و این اشارات نیز با یکدیگر متفاوت است.
هنر، به نوعی تعهد اجتماعی است و هنر به مثابه جلوه انسان، نمی تواند از تعهدات فارغ باشد.
این هنر انقلاب اسلامی است که آگاهانه پای در عرصه اخلاق و انسانیت و درون قلوب انسانها  گذاشته و هنرمند این عرصه باید بار سنگینی را بردوش خود بکشد و معارف حق را باید با زبان هنر بیان کند که شیواترین سخن، بیان هنرمندان است.
تاکنون چه نمایشگاه هایی از آثارتان را برگزار کردید؟
نمایشگاه های متعددی از آثار بنده برگزار شده و موضوع های آثار نیز انتفاضه، غزه، مسجدالاقصی، فلسطین، مبارزه با صهیونیسم، هولوکاست و همچنین نمایشگاه اخیر که در ارتباط با سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی، مدافعان حرم، حقوق بشر آمریکائی، جنایات آل سعود، استکبار آمریکا، فرقه داعش، دفاع مقدس، جانبازان و جنگ تحمیلی و موضوعات دیگر است.
البته در نمایشگاه اخیر که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری و کانون بسیج هنرمندان ناحیه ری برگزار شد، آثاری با موضوع نام گذاری سال جاری با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اختصاص داشت که به تقویت بنیه اقتصادی از طریق تکیه به توان داخلی اشاره شده بود.
از فرصتی که در اختیار قرار دادید، سپاسگزارم.

ریشهرریمهدی نجفیگرافیک
نظرات (0)
Add Comment