شماره هفتم نشریه «آوای ری» به مناسبت هفته دولت منتشر شد

شماره هفتم نشریه آوای ری اولین نشریه مستقل شهرستان ری به مناسبت هفته دولت منتشر شد


مقاله مدیر مسوول

دولت يازدهم؛ توفيقات و انتظارات
• مرتضي فغاني-مديرمسئول
هشتم شهریورماه سال 1360، منافقین کوردل در ادامه‌ی ترورهای ناجوانمردانه‌ی خود، محمدعلی رجایی، رئیس جمهور محبوبی را که کمتر از دوماه از پیروزی‌اش در انتخابات می‌گذشت، به‌همراه یار و یاور همیشگی‌اش، دکتر محمدجواد باهنر، نخست وزیر کشور به شهادت رساندند تا به خیال خام خود، انقلاب مردمی ملت ایران را با بحران مواجه کنند. اما اکنون سی و پنج سال از آن اقدام تروريستي می‌گذرد و جمهوری اسلامی ايران مقتدرتر از همیشه در صحنه حضور دارد.
از آن زمان به بعد، به پاس گرامیداشت این دو شهید سرافراز، هفته اول شهریور ماه در تقویم‌های رسمی، «هفته دولت» نام‌گذاری شد و بر اساس یک سنت نانوشته، تمامی دولت‌ها در این سالهاکوشیدند هرساله در این هفته طرح‌ها و پروژه‌های خود را به نتیجه برسانند و مردم را در جریان توفیقات خود قرار دهند. بر همین اساس بسیاری منتظرند، ببینند که دولت یازدهم در آخرین سال خدمتش، در هفته دولت چه خواهد کرد؟
در این نوشتار تلاش شده به اصلی‌ترین دستاوردهای دولت فعلی و عمده‌ترین نقاط ضعف آن پرداخته شود.

سیاست خارجی
در یک نگاه کلی می‌توان مدعی شد که بیشترین توفیقات دولت یازدهم در حوزه «سیاست خارجی» و مشخصا حل و فصل پرونده هسته‌ای بوده است. این دولت در شرایطی روی کار آمد که روابط خارجی کشورمان با ضعف‌های فراوانی همراه بود. اما انتخاب گزینه مناسب برای تصدی وزارت خارجه از سوی رئیس‌جمهور و پس از آن، ارجاع پرونده هسته‌ای به این وزارتخانه، راهی را گشود که در نهایت پس از دوسال کش و قوس، این پرونده برای همیشه بسته شد.
هرچند منتقدان دولت بر این باورند که ما هنوز سودی از این ماجرا نبرده‎ایم، اما نمی‌توان انکار کرد که پس از توافق هسته‌ای شاهد رفت‌وآمد هیئت‌های مختلف خارجی به کشورمان بوده‌ایم که هرکدام از آنها می‌تواند در میان‌مدت به نتایج مطلوبی منجر شود. از سوی دیگر نباید از یاد برد که دشمنان ملت ایران، علی‌الخصوص لابی «عبری-عربی» تمام تلاش خود را برای ابتر كردن توافق هسته‌ای به کار گرفتند که خوشبختانه تا این لحظه نتوانسته‌اند به توفیقی دست یابند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت یازدهم خواهد توانست آخرین سنگ‌ها را از پای این توافق باز کند و مشخصا؛ بر کارشکنی‌هایی که مانع از انجام مبادلات بانکی ما با کشورهای دیگر شده، پیروز شود؟
تورم
مهم‌ترین دستاورد دولت در حوزه اقتصاد، کنترل تورم است. دولت یازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که تورم نزدیک به چهل درصدی، معضلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده بود. تیم اقتصادی دولت اما در این سه سال توانسته با پیش بردن سیاست‌های خود، تا حد زیادی تورم را کنترل کرده و نرخ آن را به تک‌رقمی شدن نزدیک کند. اما آنچه باعث می‌شود این موفقیت دولت چندان به چشم نیاید، رکودی است که بر بخش‌های اصلی اقتصاد کشور، علی‌الخصوص در بخش تولید حاکم است و دولت هنوز نتوانسته بر آن فائق آید. بی تردید در حال حاضر رفع این مشکل و خروج از رکود، اصلی‌ترین مطالبه‌ای است که همه‌ی اقشار جامعه، فارغ از گرایشات سیاسی مختلف از دولت دارند.
یکی از اشكالات دولت این بود که پیش از توافق هسته‌ای، این تلقی را برای همگان به‌وجود آورد که با حصول این توافق، مشکلات اقتصادی کشور نیز حل خواهد شد. در حالی که در همان زمان نیز بسیاری از دلسوزان این هشدار را می‌دادند که نباید رفع مشکلات اقتصادی را به توافق هسته‌ای گره زد. در این نکته تردیدی نیست که پرونده هسته‌ای باید برای همیشه بسته می‌شد و الحق دولتمردان در این مورد عملکرد خوبی داشتند. اما ایجاد این انتظار که با حل این مسئله، مشکلات اقتصادی ما نیز به سرعت حل خواهد شد، یکی از اشتباهات مهم دولت بود. چرا که قطعا مسئولان اقتصادی می‌دانستند که این توقع نابجاست و چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
اطلاع‌رسانی
اگر از حامیان دولت سوال شود که عمده‌ترین نقطه ضعف دولت را در کجا می‌بینید، بی‌تردید بسیاری از آنان به ضعف اطلاع‌رسانی اشاره خواهند کرد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت یازدهم به دلیل همین ضعف نتوانسته خدمات خود را به خوبی به اطلاع افکار عمومی برساند. در این میان عجیب این است که به‌رغم اعتراف بسیاری از نزدیکان و مشاوران رئیس جمهور به این مسئله، عزم چندانی در تغییر این وضعیت به چشم نمی‌آید.
به نظر مي¬رسد، در گام اول لازم است که رئیس جمهور یک سخنگوی تمام‌وقت برای دولت انتخاب کند. چرا که از نظر آنان، دکتر نوبخت به دلیل مسئولیت سنگینی که در سازمان برنامه و بودجه دارد، عملا نمی‌تواند به شکل کامل از عهده سخنگویی دولت برآید. همین مسئله باعث شده که عملا پست «سخنگوی دولت» به یک پست نمادین تبدیل شود که توان برداشتن بار زيادي را ازشانه‌های دولت ندارد.

با توجه به موارد مطرح شده در سطور بالا، باید گفت که دولت یازدهم در شرایطی آخرین سال خدمت خود را آغاز می‌کند که انتظارات از آن بیش از هر زمان دیگری است. چرا که حالا با گذشت بیش از یکسال از امضای توافق هسته‌ای و علاوه بر آن؛ همسویی بیشتر مجلس دهم با دولت، نسبت به مجلس قبل، همگان انتظار دارند که شرایط اقتصادی کشور از وضعیت فعلی خارج شود. حال اینکه آیا دولت می‌تواند از عهده این کار برآید، پرسشی است که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.


شهرری
نظرات (0)
Add Comment