آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

مکتب امام صادق(ع) مانع خرافات در دین شد

راگا نیوز :امام جمعه شهرری گفت: مکتب امام صادق(ع) و تشکیل حوزه علمیه در زمان ایشان سدی برای جلوگیری از خرافات در دین بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علی شاهچراغی شامگاه چهارشنبه در مراسم یادواره شهدای روحانی شهرستان ری که در بقعه شیخ صدوق(ره) برگزار شد، افزود:روحانیون شاگردان مکتب امام صادق(ع) هستند و مصادف شدن این یادواره با روز شهادت امام صداق(ع) بسیار خوب بوده و جای آن است که از شهیدان روحانی تجلیل شود زیرا از زمان پیش از انقلاب شهدای زیادی را از این قشر داریم.

وی به پدران سه، دو و یک شهید در ایران اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: پدران سه شهید در ایران فراوان هستند که خود روحانی بوده و عالم به عمل هستند و فرزندانشان به جبهه های جنگ رفتند و شهید شدند.

جهان اسلام مدیون امام صادق(ع) است

امام جمعه شهرری بیان داشت: جهان اسلام مدیون امام صادق(ع) است، چراکه جهان تشیع و مذاهب اربعه اهل سنت مانند حنفی و شافعی بدون واسطه یا با واسطه از شاگردان امام صادق(ع) بوده اند.

حجت الاسلام شاهچراغی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: رئیس مذهب حنفی که پیروان زیادی دارد، گفته اگر این دو سالی که در مکتب امام صادق(ع) نبودم، هلاک می شدم و هم اکنون هرچه دارم از امام صادق(ع) است.

وی با اشاره به اعتراف رئیس مذهب مالکی ادامه داد: چشمی ندیده، گوشی نشنیده و بر قلب کسی خطور نکرده که عالم تر از امام صادق(ع) باشد و در مذهب شافعی نیز با واسطه افراد از امام صادق(ع) بهره بردند.

امام جمعه شهرری گفت: امروز در جهان اسلام که بخش عظیم آن  اهل سنت هستند، هر چه دارند از امام صادق(ع) است و جهان اسلام مدیون امام صادق(ع) است و اگر این امام حوزه علمیه را تشکیل نداده بود امروز دینمان چیزی جز خرافات و انحرافات نبود.

حقانیت مکتب تشیع توانسته زلزله ای در عالم ایجاد کند و چشم غرب و شرق را به ایران بدوزد

وی یادآور شد: امروزه هر آنچه از اسلام ناب داریم به برکت امام صادق(ع) و حقانیت مکتب تشیع است که توانسته زلزله ای در عالم ایجاد کند و چشم غرب و شرق را به ایران بدوزد.

حجت الاسلام شاهچراغی با اشاره به توطئه دشمنان تأکید کرد: گاهی دشمنان خواهان روبرویی با نورانیت هستند اما راه حق راه خود را پیدا خواهد کرد و به این موضوع اعتراف شده که راه ما راه حق است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق( ع) ادامه داد: حضرت فرموده “اول، وسط، آخر و کل ما محمد(ص) است” که ظاهر این حدیث این است که رسالت را پیامبر(ص) آغاز کرده و این رسالت را امامان بعد از او ادامه و در وسط راه امامی هم نام پیامبر(ص) راه را ادامه داد و آخرین وصی امامان و خاتم اوصیا نامش محمد(ص) است و با وجود این که ما 14 معصوم اسم های مختلفی داریم اما همه ما جلوه ای از جمال و جلال حضرت محمد(ص) هستیم.

وی با اشاره به معنای باطنی حدیث امام صادق(ع) گفت: پیامبر که آغاز کننده رسالت است در ابتدای راه، در زندگی تبلیغی و دینی که 23 بیشتر طول نکشید، تنها توانست اسلام را به صورت اجمال و خلاصه ارائه دهد و فرصتی نداشت که به تشریح آن بپردازد که ما امامان ادامه دهنده راه او هستیم و وظیفه داشتیم در طول 250 سال تا زمان امام عصر(عج) 23 سال را برای مردم تفسیر کنیم تا زمانی که حضرت ولی عصر(عج) قیام کرده و با توجه به این که چیزی نو برای مردم نمی آورد، همان سنت پیامبر را بگوید که در آن زمان به قدری بر دین گرد و غبار نشسته که هنگام بیان آن، دین برای مردم دینی جدید خواهد بود.

دوره طلایی برای تبیین و تفسیر اسلام

امام جمعه شهرری تأکید کرد: در زمان امامان، امام صادق(ع) بهترین دوره را داشتند و هیچ دوره ای همانند این دوره نیست که فرصتی برای تبیین و تفسیر اسلام برای مردم باشد.

وی به مجموعه روایات امامان اشاره کرد و ادامه داد: این مجموعه روایات در 43 جلد به چاپ رسیده که 22 جلد آن مخصوص امام صادق(ع) بوده و 21 جلد دیگر برای دیگر امامان است که این خود نشان دهنده دوره طلایی این امام است.

مراسم یادواره شهدای روحانی شهرستان ری با حضور مسئولان شهرستان، خانواده شهدا و جمع کثیری از مردم شهرری برای معرفی 15 شهید روحانی این شهرستان برگزار شد.

مداحی و عزاداری، پخش کلیپی از مقام معظم رهبری در این مراسم که با سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه امام صادق(ع) همزمان بود، از بخش های دیگر این یادواره محسوب می شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.