آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

اجرای برنامه‌های ویژه کودکان 4 تا 6 ساله در محرم

راگا نیوز: مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 گفت: به منظور بیان فلسفه قیام عاشورا در میان کودکان چهار تا شش ساله، برنامه‌های ویژه‌ای برای این افراد ترتیب داده شده است.

 اجرای برنامه‌های ویژه کودکان 4 تا 6 ساله در محرم

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 با اشاره به اجرای برنامه‌های ویژه کودکان در سطح منطقه به مناسبت ایام محرم گفت: با توجه به اهمیت نهادینه کردن فلسفه قیام امام سوم شیعیان و ترویج فرهنگ عاشورایی در میان کودکان، برای تمام نوآموزان چهار تا شش ساله مراکز ذیل مدیریت منطقه 20، ویژه برنامه‌ای به مناسبت ماه محرم ترتیب داده است.

سید رضا موسوی ادامه داد: در این برنامه که در پنجم ماه محرم و در مصلای بزرگ شهرری در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار می‌شود، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین فرمانی، اطلاعات و آموزه‌هایی در ارتباط با قیام حضرت سیدالشهدا (ع)، وقایع کربلا و فرزندان امام حسین (ع)، به‌ صورت کودکانه و در قالب‌هایی متنوع همچون کارگاه قصه‌گویی، مراسم عزاداری و سینه‌زنی به کودکان انتقال داده می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین در این روز، والدین نوآموزان با مشارکت مسئولان فرهنگسرا و خانه‌های فرهنگ منطقه 20 به ادای نذر می‌پردازند.

شکوفه‌های شهرری، سوگوار حضرت رقیه (س)

رئیس فرهنگسرای ولاء در ادامه از تشکیل هیئت عزاداران حضرت رقیه (س) در خانه فرهنگ دولت‌آباد خبر داد و تصریح کرد: از دوم تا ششم ماه محرم برای نوآموزان زیر شش سال خانه فرهنگ دولت‌آباد، کارگاهی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین زراعتیان برگزار می‌کند.

وی افزود: در این کارگاه که با هدف آشنایی کودکان با فلسفه قیام سالار شهیدان تشکیل می‌شود؛ برای نوآموزان با زبانی کودکانه و با استفاده از تصویرگری، قیام امام حسین (ع) و یارانش و وقایع سفر آن حضرت از مکه تا کربلا شرح داده می‌شود و اختتامیه این برنامه نیز در روز ششم محرم خواهد بود و در این روز هیئت عزاداران حضرت رقیه (س) پس از عزاداری و سینه‌زنی در معابر با بازگشت به خانه فرهنگ از غذای نذری که والدین نوآموزان تهیه کرده‌اند، تناول می‌کنند.

موسوی با اشاره به فضاسازی خانه فرهنگ و معابر با استفاده از پرچم‌های سیاه، کتیبه‌ها و عکس‌های شهدای شهرک وحدت شهرری گفت: این کار به همت خانه فرهنگ دولت‌آباد و با مشارکت هیئت‌های عزاداری محلات دولت‌آباد صورت می‌پذیرد و هدف این برنامه مزین کردن معابر با تصاویر شهدای منطقه به جای استفاده از تصاویر ائمه اطهار علیهم‌السلام است تا بدین طریق علاوه بر خرافه‌زدایی و برچیدن رسم غلط انتشار تصاویر ساختگی از چهره ائمه اطهار (س)، از مقام شهدای دفاع مقدس به عنوان ادامه‌دهندگان راه سالار شهیدان تجلیل به‌عمل آید.

وی برگزاری مراسم زیارت عاشورا و تشکیل کارگاه آموزش داستان‌نویسی با موضوع «پیام کربلا» را از دیگر برنامه‌های ویژه ماه محرم در خانه فرهنگ دولت‌آباد دانست.

با کاروانیان در خانه فرهنگ رازی

موسوی با اشاره به برنامه‌های ماه محرم خانه فرهنگ رازی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای با عنوان «با کاروانیان»، که برای نوآموزان چهار تا شش سال تدارک دیده، به شرح حرکت امام حسین (ع) از مکه تا کربلا و اتفاقات و حوادث دهه اول محرم می‌پردازد و مسابقه «یاران صدیق امام حسین (ع)» از دیگر برنامه‌های مجتمع فرهنگی، هنری رازی است که در این مسابقه دوست‌داران حضرت سیدالشهدا (ع) می‌توانند به انتخاب خود به شرح زندگی یکی از یاران امام حسین (ع) بپردازند و اثر خود را برای داوری به خانه فرهنگ رازی تحویل دهند و در پایان به 10 عدد از بهترین و معتبرترین زندگی نوشته‌ها جوایز نفیسی تعلق خواهد گرفت.

رئیس فرهنگسرای ولاء گفت: توزیع بروشورهای «کربلا نامه» نیز به همت خانه فرهنگ رازی و با مشارکت شهرداری منطقه 20 در ایام ماه محرم صورت می‌پذیرد و علاقمندان با مطالعه این بروشورها که در تیراژ یک هزار برگ توزیع می‌شود، با سیره و سلوک یاران امام حسین (ع) آشنا خواهند شد؛ همچنین بانوان سوگوار امام سوم شیعیان و یارانشان می‌توانند در جلسات مداحی بانوان که در خانه فرهنگ رازی و با همکاری پایگاه بسیج مسجد حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) برگزار می‌شود، شرکت کنند.

پرواز سرخ در خانه فرهنگ شیخ صدوق (ره)

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 با بیان ویژه برنامه‌های خانه فرهنگ شیخ صدوق افزود: این خانه فرهنگ در ایام محرم با نمایشگاه نقاشی «پرواز سرخ» به پاسداشت مقام حضرت سیدالشهدا (ع) می‌رود که شامل 20 اثر از آثار نقاشی استاد علی‌مراد صادقی بوده و از 20 آبان ماه تا 15 آذر ماه از ساعت 9 تا 18 پذیرای علاقمندان است که آثار این نمایشگاه در سبک رئالیسم و با تکنیک گواش و رنگ روغن ارائه شده و برداشت هنرمند نقاش از واقعه عاشورا و قیام سالار شهیدان را، به تصویر کشیده‌اند.

وی تاکید کرد: علاقمندان به کتاب و کتابخوانی نیز می‌توانند به یاری قلم خود در ایام محرم به صف سوگواران سالار شهیدان بپیوندند و کتابخانه شیخ کلینی (ره) با برپایی مسابقه خلاصه‌نویسی کتب عاشورایی میزبان علاقمندان بوده و در این مسابقه به سه نفر از کسانی که بهترین خلاصه‌نویسی کتاب‌های «دو چشم ناتمام»، «گهواره طوفان»، «یک بال و دو پرنده» و «حکایت آن سرو» را ارائه دهند، جوایز نفیسی تعلق گرفته و آثار برگزیده در همشهری محله به چاپ خواهد رسید.

روایت عاشوراییان کوچک از روز واقعه

موسوی با اشاره به برنامه‌های مجتمع علوم و فنون شهید رحیمی نیز بیان کرد: با مشارکت شهرداری ناحیه 3 منطقه 20 به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم، در تاریخ ششم آذر ماه، مصادف با ششم محرم غرفه نقاشی کودک با موضوع عاشورای حسینی برپا شده که این نمایشگاه با هدف آشنا کردن کودکان با واقعه کربلا و نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی در میان نوآموزان در بوستان 13 آبان برگزار می‌شود و کودکان می‌توانند آنچه را که از مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی فراگرفته‌اند، به تصویر بکشند.

وی ادامه داد: در خانه فرهنگ 13 آبان، در دهه اول محرم، برای جمعی از بانوان جلساتی در ارتباط با سیره و سلوک امام سوم شیعیان، دلایل قیام آن حضرت، وقایع کربلا و سیره تبلیغی و اطلاع‌رسانی حضرت زینب کبری (س) با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مجدزاده تشکیل می‌شود و همچنین برای نوآموزان و نونهالان این خانه فرهنگ، قیام امام حسین (ع) و یارانش و وقایع سفر آن حضرت از مکه تا کربلا طی جلساتی با بیانی ساده و قابل فهم برای کودکان شرح داده می‌شود.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 در پایان تصریح کرد: مسابقه کتابخوانی «اشک روان بر امیر کاروان» در ایام ماه محرم در کتابخانه 13 آبان برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند با پاسخگویی به سئوالات طرح شده از کتاب منتهی الآمال، نوشته شیخ عباس قمی در این مسابقه شرکت کنند، در پایان نیز به 14 نفر از برگزیدگان این مسابقه جوایزی از طرف کتابخانه 13 آبان اهدا می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.