وی در ادامه افزود: عوامل مؤثر در انتخاب رشته را به دو دسته عوامل فردی و درونی و عوامل اجتماعی و بیرونی میتوان تفکیک کرد و با توجه به این تقسیمبندی، پیرامون هر یک از عوامل مشخص شده میتوان گفت، انگیزه به عاملی تعبیرمیشود که اساس رفتار آگاهانه افرادراتشکیل میدهدومعمولاً موجب فراهم آمدن مجموعههای از شرایط و مقتضیات که موجب انگیزش فرد برای وصول به هدفی میشودو این بسته به نوع شرایط ومقتضیات مختلفی از انگیزش و محرکها دارد.
معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری ادامه داد: منظور از محیط بیرونی، کلیه عوامل و افرادی است که با دانش آموز در تماس بوده و به نوعی در تصمیمگیریهای وی درارتباط با انتخاب رشته تأثیر میگذارندودراین خصوص ازخانواده، مدرسه، دوستان و جامعهای که داوطلب را مستقیماً احاطه کرده و با او برخورد دارند، میتوان نام برد و محیط بیرونی میتواند در دو جهت مختلف عمل کند، جهتی مثبت که عبارت از کمک به داوطلب برای کاوش درونی، کشف علاقه واقعی و میزان استعداد تحصیلی و دورساختن داوطلب از تصمیمگیری براساس احساس بدون شناخت میباشد و جهت منفی که القاء علایق و برداشتهای شخصی خود به داوطلب است، بدون آن که انگیزه، علاقه، توان علمی و استعداد داوطلب چندان مورد توجه قرار گیرد.