آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از برج طغرل بازدید کرد

به گزارش راگانیوز ، احمد حکیمی پور در حاشیه این بازدید گفت: شورای شهر تهران برحسب وظیفه سازمانی و نظارتی خود باید طرح های توسعه ای از جمله این این طرح را از لحاظ آسیب نرساندن به آثار باستانی، نظم نمای کار با محوریت برج طغرل، پیشرفت کار و تملک ملک های پیرامونی نظارت کند.

وی به اختلاف سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران در خصوص توسعه طرح مجموعه فرهنگی و تجاری برج طغرل اشاره کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی اجازه گود برداری در برخی محل های اجرای این طرح را به دلیل وجود بناهای قدیمی و احتمال کشف اشیاء باستانی نمی دهد.
حکیمی پور ادامه داد: شهرداری تهران باید شرایطی را فراهم کند که پژوهشگران ابتدا محل های مورد نظر را حفاری کنند و سپس در صورت لزوم نقشه اجرای طرح را با محوریت آثار کشف شده تغییر دهند.
وی با اشاره به طرح توسعه مترو تهران به ورامین و عبور این خط از زیر محدوده آثار باستانی برج طغرل، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که شورای شهر تهران به دنبال تغییر آن بوده مسیر مترو ورامین است که بدین وسیله آثار با ارزش باستانی این محدوده از لرزش، حفاری و فرو نشست های احتمالی به دور باشد.
مدیر طرح مجموعه فرهنگی و تجاری برج طغرل نیز گفت: شرکت عمران مناطق شهرداری تهران در جهت نظم و همگونی نمای این طرح با محوریت برج طغرل با محدودیت های مواجه بود و نمی توانست طرح را با آجر توسعه دهد.
سعید بیجوند ادامه داد: نمای طرح با سنگ های ساختمانی و به شکل دندانه ای کار شد تا بدین وسیله شکل دندانه ای برج طغرل در این طرح حفظ شود.
وی با اشاره به تعاملات سازنده شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی در خصوص این طرح عنوان داشت: شهرداری پس از رفع مشکلات ملکی اطراف طرح و خرید آن از افراد شروع به تخریب می کند و پس از خاک برداری و خالی کردن آوار پهنه را در اختیار سازمان میراث فرهنگی برای انجام کارهای تخصصی قرار می دهد.
بیجوند با بیان اینکه نقشه توسعه مسیر مترو تهران به ورامین تغییر کرده است افزود: شهرداری تهران پس از مستند نگاری و لرزه نگاری حاصل از عبور مترو از این محدوده و تاثیر آن بر روی آثار باستانی نقشه توسعه این خط مترو را به خیابان غیوری که 400 متر از این محدوده فاصله دارد انتقال داد.
بیجوند با اشاره به اینکه طرح مجموعه فرهنگی و تجاری برج طغرل مصوب سال 76 است و باید در سال 90 تمام می شد ابراز امیدواری کرد: فاز اول این طرح با تخصیص اعتبارات لازم و همکاری دستگاه های مختلف تا آخر سال جاری به بهره برداری برسد.
نماینده سازمان میراث فرهنگی و مشاور باستان شناسی طرح مجموعه فرهنگی و تجاری برج طغرل نیز گفت: طبق تعاملی که با شهرداری تهران شده است سازمان میراث فرهنگی می تواند طبق نقشه های قدیمی و متون گذشته هر کجا را که نیاز باشد حفاری کند.
رضا آخوندی با بیان اینکه دو ماه دیگر از حفاری در این محدوده باقی مانده است ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی در حفاری های خود در این پهنه یک سری سازه های تاریخی را کشف کرده است که به صورت سایت موزه در معرض دید مراجعه کنندگان قرار خواهد گرفت.
برج طغرل با ارتفاع حدودا 20 متر از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهرری واقع شده ‌است.
بازسازی این بنای تاریخی توسط شهرداری منطقه 20 تهران در محوطه‌ای به وسعت ۲ هکتار و به منظور گسترش و ساختن فرهنگسرا، کتابخانه، موزه و رستوران در حال انجام است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.