آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

فاضلاب اسلامشهر و واوان بیشترین نقش را در انتشار بوی نامطبوع دارند

به گزارش راگانیوز به نقل از  روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان ری، هدایت الله جمالی پور معاون استاندار تهران و فرماندار شهرستان ری در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر در خصوص بررسی منشا انتشار بوی نامطبوع در جنوب استان تهران توسط کمیته متخصص این موضوع تصریح کرد: بعد از فاضلاب اسلامشهر و واوان ، مرکز بازیافت زباله واقع در کهریزک و سپس کشتارگاه طیور زربال و در انتها دامداری قدرتی بیشترین سهم را در انتشار بوی نامطبوع دارا می باشند.
جمالی پور با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهرستان ری و صدور دستوری مبنی بر بررسی و رفع بوی نامطبوع جنوب استان تهران در اتوبان تهران-قم حد فاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا اتوبان آزادگان، گفت: به دستور رییس جمهور کمیته ای در سه سطح شهرستان ری، استان، معاونین رئیس جمهور و وزراء  تشکیل شد و بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
وی با بیان اینکه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در این منطقه قرار دارد و بسیاری از سران و مسوولان کشورهای دنیا از این فرودگاه وارد کشور می شوند، وجود این بوی نامطبوع برای برای پایتخت ایران شایسته نیست.
فرماندار ری اضافه کرد: روز پنجشنبه با حضور مسوولان عالی کشوری، استانی و شهرستانی جلسه ای تشکیل شد و چندین بازدید میدانی از مکان هایی که تولید بوی نامطبوع می کردند بعمل آمد و این مکان ها مورد بررسی و شناسایی قرار گرفتند.
وی با اشاره به بازدید این کمیته از مرکز بازیافت کهریزک به نام آرادکوه که مربوط به شهرداری تهران است، افزود:  مشخص شد که یکی از مکان های آلاینده و تاثیر گذار در ایجاد بوی نامطبوع این مرکز می باشد .
فرماندار ری در ادامه اذعان داشت: طی بازدیدی که از کشتارگاه زربال در حوزه استحفاظی اسلامشهر انجام شد مشاهده شد که با رها کردن خونابه های این کشتارگاه در مسیر رودخانه کرج – تهران منتهی به شهر حسن آباد قم ، چه مقدار این مجموعه موثر در ایجاد بوی نامطبوع در منطقه دارد.
وی افزود: از چند گاوداری اطراف فرودگاه امام و در نهایت از تصفیه خانه اسلامشهر و واوان نیز بازدید به عمل آمد و از نزدیک میزان تاثیر این مجموعه ها در ایجاد بوی نامطبوع در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در این بازدیدها به مجموعه های موثر در ایجاد بوی نامطبوع دوستانه تذکر داده شد تا تمام اقدامات و ظرفیت ها را برای کنترل و رفع این بو بکار بگیرند، افزود: البته تمام این مجموعه ها اقدامات مناسبی را انجام  داده اند که قابل تقدیر می باشد .
وی افزود: شاهد این بودیم که در آرادکوه اقدامات خوبی از قبیل هوادهی و جلوگیری از تولید شیرابه انجام شده است.
فرماندار شهرستان ری در پاسخ به این سوال که چه زمانی مردم منطقه کهریزک و اطراف حرم مطهر امام و اتوبان قم حد فاصل جاده واوان تا آزادگان از شر بوی نامطبوع مرکز آرادکوه و پسماند زباله رهایی پیدا می کنند، تصریح کرد: با بررسی های انجام شده و اذعان مسوولین آرادکوه مشخص شد بوی نامطبوع در این مناطق بیشتر مربوط به آرادکوه است و البته باید بخاطر زحمات و تلاشهای فروانی که مجموعه مدیران مرکز بازیافت کهریزک برای کنترل این بو انجام داده اند از آنها تشکر کرد اما بهرحال این بو وجود دارد و باید تمهیدات کامل تری در این راستا اندیشیده شود.
جمالی پور گفت: امیدواریم وزارت نیرو با سرعت بخشیدن به ساخت تصفیه خانه واوان تا در اردیبهشت ماه سال آینده بتواند این تصفیه خانه را وارد مدار نماید.
وی نتیجه این جلسه و بازدیدها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قرار شد جلسه ای با حضور آقایان شریعتمداری و نوبخت ، خانم ابتکار، وزرای نیرو و راه و شهرسازی، استاندار تهران و فرمانداران شهرستان ری و اسلامشهر در دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور تشکیل شود و با توجه به تعیین تاثیر هریک از این مراکز بر تولید بوی نامطبوع تصمیم گیریهای لازم گرفته شود و اعتبار لازم در این خصوص در نظر گرفته شود.
فرماندار شهرستان ری در پایان با بیان اینکه با سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی می توانیم بر سرعت بهسازی محیط زیست منطقه بیفزاییم افزود: امیدوارم با سرمایه گذاری های جدیدی که صورت خواهد گرفت بتوانیم به سرعت این مشکل را کنترل و برطرف کنیم که البته تا حصول نتیجه فاصله زیاد است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.