آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

بهشت زهرا تا ۵ سال دیگر ظرفیت دارد

به گزارش راگانیوز ، سعید خال روز دوشنبه در نشست خبری اظهارداشت: سازمان بهشت زهرا ۵۸۴ هکتار مساحت دارد که با احتساب حرم امام خمینی (ره) به ۷۵۰ هکتار می‌رسد.

وی افزود: مطالعات کارشناسی برای افزایش ظرفیت بهشت زهرا(س) در دست بررسی است و امکان دارد به این نتیجه برسیم که در چند نقطه از شهر تهران آرامستان داشته باشیم.
خال بیان کرد: سازمان بهشت زهرا تنها توان عملیات خاکبرداری، قبرچینی سه طبقه، خاکریزی و بتن قبور را دارد و توان افزایش ظرفیت زمین را ندارد.
وی با بیان اینکه روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ متوفی در بهشت زهرا(س) دفن می شوند عنوان کرد: سال گذشته ۳۸ هزار و ۴۵۶ نفر در این مکان دفن شدند که ۵۸ درصد آن مرد و ۴۲ درصد آن زن بودند.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(ع) گفت: قابلیت پذیرش متوفی در شرایط عادی با احداث مجموعه عروجیان تا سقف ۲۴۰ نفر افزایش می یابد ولی این ظرفیت تنها تا پنج سال ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: ۵۰ وسیله نقلیه حمل متوفی درون شهری در این سازمان وجود دارد که ۱۷ هزار و ۶۳۹ متوفی را در طی سال گذشته به خارج از استان تهران حمل کرده اند.
خال گفت: این ناوگان حمل و نقل متوفی پنج میلیون کیلومتر تردد داشته و ناوگان حمل و نقل خارج از تهران نیز ۹ میلیون کیلومتر ماموریت ثبت کرده است.
وی در مورد طرح های در حال اجرای سازمان بهشت زهرا(س) نیز افزود: توسعه و پیاده سازی شبکه نظارت تصویری، اجرای طرح گسترش هشت کیلومتر شبکه فیبرنوری، طراحی سامانه تردد شمار در مبادی ورودی و خروجی و نیز راه اندازی سامانه ردیابی از فعالیت های در حال اجرا است.
خال گفت که بهسازی و نوسازی شبکه برق، حفاری و لوله گذاری آبرسانی به قطعات جدید و نصب ۶ برج نور از اقدامات انجام شده در سال گذشته است.
وی سازمان بهشت زهرا را نهادی مشارکت پذیر ذکر و بیان کرد: این سازمان روزانه ۱۸۵ مورد مراسم سوگواری و تشریفات و روزانه ۶ مورد مراسم رایگان برگزار می کند.
خال ادامه داد: روزانه ۲۵۰ هزار تماس تلفنی شهروندان پاسخ داده می شود، ضمن اینکه آمبولانس های درون شهری و برون شهری نیز به صورت دائمی در حال خدمات دهی هستند.

** احداث سالانه ۲۵ هزار قبر
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در ادامه از ساخت ۲۵ هزار قبر در طی سال خبر داد و گفت: عملیات خاکبرداری، قبرچینی سه طبقه، گچ کاری، خاکریزی و بتن نیز همزمان انجام می شود.
وی با بیان اینکه خرید و فروش قبر بر اساس قانون ممنوع است، اظهارداشت: هیچگونه قبری در این سازمان خرید و فروش نمی شود و نرخ یک قبر حداکثر ۱۶۰ میلیون ریال و حداقل آن رایگان است.
خال به اقدامات فرهنگی سازمان بهشت زهرا(س) نیز اشاره و بیان کرد: ‌طرح مشاوره به خانواده‌ متوفیان از دیگر اقدامات سازمان بهشت‌ زهرا است.
وی افزود: همچنین اولین دایره‌المعارف هزار نفر از مشاهیر مدفون در بهشت‌زهرا(س) نیز تالیف شده است که بزودی چاپ جلد دوم خاطرات پرسنل سازمان نیز انجام و توزیع خواهد شد.
این مسئول به تشکیل کانون تطهیرکنندگان داوطلب در سازمان بهشت‌زهرا(س) اشاره کرد و گفت: در این خصوص فرهنگ سازی انجام شده و تمام اعضای شورای شهر و بخشی از اصحاب رسانه و هنرمندان در این کانون عضو شده ‌اند.
بهشت زهرا(س) بزرگترین آرامستان ایران در جنوب تهران قرار دارد که فعالیت آن به طور رسمی د ر سال ۱۳۴۹ آغاز شد.
براساس گزارش ها اینک حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بهشت زهرا (س) مدفون هستند.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.