آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

آداب رمضان در شهر سیدالکریم(ع)

به گزارش راگانیوز ، ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف ‌ترین ماه های سال است، دراین ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و عبادت در شبهای قدر بهتر از عبادت هزار ماه است.
در تمام سال، ماهی به عظمت ماه پربرکت رمضان نیست، زیرا ماهی است که خداوند آن را برای اهدای بالاترین هدیه خود به جهان بشریت، یعنی قرآن مجید برگزیده است.
این ماه در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه سازی و فراهم کردن زمینه های معنوی در ماه های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می کنند.
با حلول این ماه آداب و رسوم مردم هر خطه نیز بیشتر نمایان می شود و هر کسی با اجرای آداب و رسوم منطقه یاد گذشتگان را زنده می کند و شهرری نیز با قدمتی هشت هزار ساله و وجود امامزادگان واجب التعظیم از این قاعده مستثنی نیست و مردم این شهر مذهبی همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک با آدابی خاص به مهمانی خداوند می روند.

** غبارروبی بقاع متبرکه
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار داشت: شهرستان ری دارای ۱۵ بقعه متبرکه از جمله امامزاده ابوالحسن(ع)، شیخ صدوق، امامزاده عبدالله(ع) در شهرری، امامزاده اسماعیل و ابراهیم و بی بی رقیه در کهریزک، امامزاده سید طاهر و بی بی هاجر در حسن آباد فشافویه و امامزاده شعیب در قلعه نو است.
وی تصریح کرد: در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مردم خدا جو و مومن مراسم غبارروبی از مساجد را انجام می دهند تا در ایام رمضان مساجد پاکیزه باشند.
حجت الاسلام کنگرلو افزود: حتی برخی افراد نذر می کنند تا در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با غبارروبی مسجد با کار خیر و پسندیده خود به نذر خود ادا کنند.

** شب نشینی در جوار حضرت عبدالعظیم(ع)
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری ادامه داد: آستان مقدس عبدالعظیم(ع) همواره مایه خیر، برکت و عزت برای مردم بوده است چرا که در تقویت فضای فرهنگی و دینی منطقه تاثیر مهمی دارد.
وی تصریح کرد: همچون گذشته مردم همزمان با افطار و یا بعد از افطار در حرم عبدالعظیم(ع) حاضر می شوند و شب نشینی خود را در جوار این امامزاده واجب التعظیم سپری می کنند.
حجت الاسلام کنگرلو ادامه داد: آستان مقدس نیز در این ایام مبارک با اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی از جمله سخنرانی، جزء ‌خوانی قرآن کریم، قرائت دعای توسل روز‌های سه‌شنبه و دعای کمیل روز‌های پنجشنبه، برگزاری مراسم افطاری و دیگر برنامه های فرهنگی پذیرای زائران است.

** نذر جالب ظرف شویی
رئیس اداره تبلیغات اسلامی ری در ادامه نذر ظرف شویی را از دیگر آداب این منطقه در ماه رمضان بیان کرد و گفت: مردم این منطقه در گذشته نذر شستن ظروف سفره های افطار برای کاهش آلام زندگی و گناهان خود می دانستند.
وی افزود: مردم در این ایام بیشتر از مناسبت های دیگر، به شستن ظروف، دیگ ها و … همدیگر به خصوص در مراسم مذهبی مشغول می شدند.

** نماز بعد از افطاری
حجت الاسلام کنگرلو در ادامه افزود: هنگام افطار و لحظه باز کردن روزه، آن هم روزه ای که به امر پروردگار گرفته بودیم، یکی از قشنگ ترین لحظات محسوب می شود.
وی افزود: خواندن نماز بعد و قبل از افطار در نقاط مختلف کشور متفاوت است، ولی در شهرری ابتدا افطاری را در مساجد و منزل می خورند و بعد به فاصله اندکی مردم در مساجد حاضر می شوند و نماز جماعت را بجا می آورند.

** افطاری در مساجد شهرستان ری
حجت الاسلام کنگرلو به برگزاری افطاری در مساجد اشاره کرد و افزود: برگزاری مراسم افطاری یکی دیگر از آداب و سنت های مردم این شهر به شمار می رو،. البته در گذشته دوستان و همسایه ها گاهی غذای خود را نزدیک افطار به خانه های همدیگر می بردند تا از دست پخت همدیگر غذا تناول کنند.
وی یادآور شد: برخی که به هر دلیلی از وضعیت مالی خوبی برخوردار نبودند، دوستانشان به بهانه دور هم بودن هر غذایی را که طبخ می کردند با خود به منزل او می بردند تا دوستشان هم از غذای خوبی برای افطاری بهره مند شوند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری عنوان کرد: امروزه هم در شهرری سفره های افطاری در مساجد و امامزادگان پهن می شود تا همه روزه داران و نمازگزاران از برکت طعام فضای معنوی و متبرک بهره مند شوند.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.