آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

آیت‌الله حسینی مازندرانی: شب قدر، بهترین فرصت برای توبه است/ دعا برای رفع مشکلات اقتصادی

به گزارش راگانیوز ؛ آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی، استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: در حدیثی از پیامبر مکرم اسلام (ص) آمده است «در ایام زندگانی شما نسیم‌های رحمانی می وزد خودتان را در معرض این نسیم‌ها قرار دهید و پشت نکنید» لیله قدر هم یکی از این نسیم‌های رحمانی منحصر به فرد است که در طول سال یک بار اتفاق می‌افتد و تکرار شدنی نیست که باید قدر آن را بدانیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم با بیان اینکه در ماه رمضان از روزی‌هایی استفاده می‌کنیم که خداوند در اختیار ما قرار داده است و انسان در هر جای عالم مهمان خداوند است و در حیطه رحمت و قدرت الهی قرار دارد، گفت: رمضان برترین ماه ها است و خوابیدن و نفس کشیدن در این ماه، نیز ثواب دارد.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه مردم در ماه رمضان بیش ازهر زمان دیگری برای ارتقای سطح بینش معنوی و فرهنگی در جامعه آمادگی کامل دارند، افزود: روحانیون و مسئولان فرهنگی با برنامه ریزی های دقیق کارشناسی و منسجم می توانند از این فرصت برای انتقال پیام رمضان به مردم استفاده کنند.
نماینده ولی فقیه و مراجع معظم تقلید در شهرری با اشاره به فضلیت ماه رمضان به نزول کتاب آسمانی در این ماه اشاره و بیان کرد: ماه مبارک رمضان از منظر قرآن و رسول مکرم اسلام(ص) یک ماه ویژه ای است و تنها ماهی است که در قرآن از آن نام برده شده است.

آثار فردی و اجتماعی خودسازی در ماه مبارک رمضان
آیت الله حسینی مازندرانی درخصوص آثار فردی و اجتماعی خودسازی در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: خدای متعال در طول سال قمری یک ماه را برای ضیافت الله توسط پیغمبر اسلام اعلام کرده و در خطبه‌ای از پیامبر(ص) نیز آمده است گرچه به افطاری دادن هم توصیه شده بلکه منظور دعوت به پارسایی و تقوا در همه عرصه‌هاست.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اگر کسی می خواهد از ماه مبارک رمضان بهره کافی را ببرد باید درباره فواید این ماه تحقیق و مطالعه کند، تاکید کرد: باید برای این ماه یک برنامه عملیاتی مناسبی داشته باشیم و از نفس خود به شدت مراقبت کنیم تا به اهداف این ماه که خودسازی و پاکی نفس است برسیم.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه مهمترین دلیل فضیلت شب قدر، نزول سوره «قدر» در آن است، گفت: در این سوره خطاب به پیامبر گرامی اسلام آمده است که «و ما أدريك ما ليلة القدر»، پیغمبر تو چه می دانی که این شب چه شبی است این پرسش که «تو چه می دانی» به این معنی نیست پیامبرعظمت شب قدر را نمی داند بلکه اصلا این قالب گفتاری برای اینست که نشان بدهد چقدر این شب مهم است که به پیامبر اعلام می گردد تو چه می دانی عظمت این را، این یک اسلوب خاصی است که در ادبیات عرب که اینگونه پرسش را القا کند به مخاطب که عظمت را برساند، سایر آیات سوره قدر هم همینگونه است.

وی افزود: این شب از هزار ماه بهتر است، در انتهای سوره دارد که «سلام هی حتی مطلع الفجر» این شب سلام است یعنی در مسالمت کامل برای همه بشر و برای همه مؤمنین است تا طلوع فجر بنابراین اصل سوره و یکایک آیات حکایت از عظمت ویژه شب قدر دارد ضمن این که ما در روایاتمان داریم که از پیامبر صلی الله علیه و آله السلام داریم که می فرماید شهر الرمضان سید الشهور بهترین ماه ها بهترین ماه است و بهترین شب ها در طول سال شب قدر است و شبیه این روایت از امام صادق(ع) منتها با این تعبیر که حضرت فرمودند: قلب شهر الرمضان لیلة القدر، قلب ماه رمضان شب قدر است بنابراین این سوره آیاتی دیگر و همچنین روایات متعددی از پیامبر و اهل بیت(ع) رسیده است که همه حاکی از عظمت ویژه شب قدر دارد.
مؤسس و مسئول حوزه علمیه امام حسین(ع) شهرری اضافه کرد: شب قدر به این جهت شب قدر نام گرفته چون شب تقدیر و اندازه گیری است که تمامی داد و دهش های خداوند در طول یک سال در شب قدر تعیین می شود روایات متعددی در این خصوص آمده که مضمون آن روایات این است که اجل تمامی کسانی که قرار است در طول این سال اجلشان برسد در این شب خداوند تعیین می کند.

وی اظهار کرد: اگر قرار است کسی حج در آن سال روزی آنها شود خداوند در شب قدر آن را مقدر می کند، اگر قرار است خداوند به کسی موقعیتی، فرزندی، امکاناتی در اختیار کسی قرار دهد یا نه او را با قبض و گرفتن امکاناتی از وی بگیرید و آنگونه او را آزمایش کند همه اینها را خداوند در شب قدر تعیین می کند، بنابراین چون شب تقدیر و اندازه‌گیری در امور مختلف است از این جهت اسم این شب را لیلة القدر گذاشته‌اند.
امام جماعت مسجد امام حسین(ع) شهرری افزود: در روایات ما اصرار بر این بوده است از ناحیه پیامبر و اهل بیت(ع) که این شب را بین دیگر شب ها اخفاء کنند،  در روایات شیعه و روایات سنی و چه در روایات منقول از پیامبر اکرم(ص) و چه در روایات اهل بیت(ع) مشترکند و آن این است که تلاش شده تا شب قدر در حاله ای از ابهام بماند و به طور خاص تعیین نشود که ایشان به طور یقین شب قدر را می شناسند چون شب قدر شبی است که در عصر هر امامی بر آن امام نازل می شده و معنی نداشته که امام شب قدر را نشناسد، ولی اصرار داشتند که مخفی بماند، ما چند دسته روایات داریم که در دسته ای از روایات آمده است که شب یکی از شب های دهه پایانی شب قدر است، در دسته ای دیگر از روایات سه شب را تعیین کرده اند نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم و در بعضی دیگر دو شب تعیین شده است.

این استاد حوزه بیان کرد: از امامان ما پرسیدند آیا ممکن است آن شب را به طور خاص برای ما تعیین کنید، امام صادق(ع) فرموند: مگر چه می شود که شما دو شب را نتوانی احیاء کنی چرا این کار را نمی خواهی بکنی، ولی با این حال حاضر نشده بودند که شب را تعیین کنند، ولی حکمتش این است که می‌خواستند این شب را به لحاظ اینکه شبی منحصر به فرد است یک شب بسیار ویژه است که از هزار ماه، هزار ماه می فرمایند بیش از هشتاد سال است یعنی یک عمر آدمی، شب قدر چون از یک عمر آدمی ارزشمندتر است به این جهت اخفا کرده اند که مردم تلاش بیشتری در دو یا سه شب داشته باشند و احیا کنند تا آمادگی لازم را از جهت نفسانی و روحانی پیدا کنند که تا آن عظمت شب قدر را با آمادگی بیشتری دریافت بکنند اگر یک شب خاص بود طبیعتاً آمادگی ها کمتر بود، و اگر سه شب باشد انسان در هر سه شب تلاش بکند در مجموع می تواند امیدوارتر باشد به اینکه آن شب را دریافت کرده و حق آن شب را درک کرده است، به این جهت خاندان رسالت سعی کرده اند این شب مخفی بماند.

 آداب شب قدر
آیت الله حسینی مازندرانی، مجتهد و فقیه مکتب اهل بیت(ع) یادآوری کرد: برای شب قدر در روایات ما آداب متعددی اعمال متعددی ذکر کرده اند، از جمله گفته اند برای یکایک شب های قدر شایسته است انسان غسل بکند بعنوان اولین ادب و عمل شب قدر است، علمای ما گفته‌اند در مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی این بحث را آورده است که در هر سه شب انسان دمادم غروب قبل از غروب و در آستانه مغرب هر سه شب غسل بکند البته درباره شب بیست و سوم مستحب است انسان دو بار غسل بکند که یکی در غروب و یکی قبل از اذان صبح، که این خود شاهدی برای شب بیست و سوم باز به طور خاص تر و کار را با اهتمام بیشتری که این خود شاهدی است.

وی ادامه داد: دوم احیاء توصیه شده است، که انسان آن شبها را با بیدار بودن خود تا صبح احیاء کند که هر بار بیدار ماندنی احیاء نیست بیدار ماندنی که انسان با کیفیت از آن بهره برداری بکند احیاء محسوب می شود، حالا چه کار کند؟ گفتند شب را دعاهای متعدد، نمازهایی به طور خاص، دعاهائی وارد شده و علماء ما همین ادعیه ایی که امروزه مرسوم شده شیعیان در شبهای قدر می خوانند دعای جوشن کبیر دعای مجیر و سایر ادعیه اینها یا بطور خاص در روایات ما اشاره شده است یا اگر به طور خاص نیست مصداقی از آن عنوان کلی است به این معنا که در روایات ما آده دعا بخوانید و علماء ما دعای جوشن کبیر را به عنوان مصداقی از آن دستور خواندن دعا تعیین کرده اند.
نماینده ولی فقیه و مراجع معظم تقلید در شهرری ابراز کرد: از سوی دیگر لیله قدر در بین شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان است و به طور خاص اشاره نشده که کدام است اگرچه روی شب بیست و سوم عنایت بیشتری است اما از همان شب ۱۹ هم با عنایت به اینکه شاید دو شب اول، قدر باشد باید تمام اعمال را آنچنان که وارد شده به جا آورد تا مقدمه ای برای رقم خوردن بهترین ها در آن شب سرنوشت ساز باشد.
این مفسر قرآن کریم گفت: بنا به فرموده اساتید و بزرگان دین آنچه در شب قدر مهم است اینکه انسان دعای فرج را بسیار بخواند و برای فرج امام زمان(عج) دعا کند به این امید که دعای خیر امام زمان نصیب ما شود و مورد دعای ایشان قرار بگیریم. همچنین در این شبها باید نسبت به اعمال گذشته طلب آمرزش ومغفرت کنیم که اگر اعمالی داشته که در سرنوشت آینده وی اثرات منفی دارد مشمول عفو و بخشش خداوند قرار گیرد.
این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: باید اگر کدورتی بین بندگان خدا وجود دارد نسبت به برطرف شدن آن کوشید تا با دلی صاف به درگاه خداوند بروند و مشمول رحمت خدا شوند.

 شب قدر، یکی از نسیم های الهی است
آیت الله حسینی مازندرانی، مسئول حوزه علمیه امام حسین(ع) شهرری گفت: در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است در ایام زندگانی شما نسیم های رحمانی می وزد خودتان را در معرض این نسیم ها قرار دهید و پشت نکنید لیله قدر هم یکی از این نسیم های رحمانی منحصر به فرد است که در طول سال یک بار اتفاق می افتد و تکرار شدنی نیست که باید قدر آن را بدانیم.
وی در پایان اضافه کرد: همچنین توصیه شده در شب های قدر از پدر و مادر بخواهیم برای ما دعا کنند حتی اگر در قید حیات نیستند در کنار مزار آنان این خواسته را داشته باشیم زیرا دعای آنان گیرا است.

ایکنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.