آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

آیت‌الله محمدی ری‌شهری: گسترش فرهنگ قرآن، زمینه‌ساز حکومت جهانی اسلام و پایان یافتن مهجوریت قرآن است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) گفت: باید تلاش کنیم با گسترش هرچه بیشتر فرهنگ قرآن در جامعه، زمینه‌ساز حکومت جهانی اسلام و پایان یافتن مهجوریت قرآن باشیم.

خبرگزاری فارس: گسترش فرهنگ قرآن، زمینه‌ساز حکومت جهانی اسلام و پایان یافتن مهجوریت قرآن است

به گزارش راگا نیوز، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در مراسم دیدار با حافظان مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) اظهار داشت: نکته‌ای که شایسته است مورد توجه همه عزیزان قرآنی باشد، این است که گسترش فرهنگ قرآن در جامعه از نگاه اهل بیت (علیهم‌السلام) به «اقامه حروف» و «اقامه حدود» قرآن کریم تقسیم می‌شود و باید در ترویج فعالیت‌های قرآنی به این بخش مهم، اهتمام ویژه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: اقامه حروف، شامل آموزش کلام قرآن است ولی آنچه در نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از تکالیف اصلی به‌شمار می‌رود، این است که باید همه نهادهای مسئول اعم از دارالقرآن‌ها و مراکز قرآنی برای اینکه بتوانند زمینه‌ساز حکومت جهانی اسلام به رهبری مهدی آل محمد عجل‌الله تعالی فرجه الشریف باشند، باید در اقامه حدود قرآن تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری با استناد به روایتی از امام صادق (علیه‌السّلام) اذعان داشت: رعایت حق تلاوت قرآن اینگونه آغاز می‌شود که قرآن روشن و شمرده خوانده شود و تلاوت‌کننده سعی کند از ظاهر آیات بگذرد و به عمق این آیات نورانی راه پیدا کند و معانی آن را بفهمد و به احکام آن در زندگی عمل کند.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری گفت: باید تلاوت‌کننده قرآن، به وعده‌های کلام الهی امیدوار و از عذابی که قرآن از آن بیم داده هراسناک باشد و نیز از داستان‌های این کتاب آسمانی، عبرت و سرمشق بگیرد و در نهایت اینکه اوامر و نواهی قرآن مورد اجرا قرار گیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه‌السلام) گفت: فلسفه این کتاب تدبّر و پیاده کردن دستورات آن در زندگی است که اگر این معنا تحقق پیدا کرد در واقع حق تلاوت قرآن انجام شده است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با استناد به روایتی که مرحوم کلینی (ره) آن را در جلد دوم کتاب اصول کافی نقل کرده است بیان کرد: امام باقر علیه السّلام می‌فرماید قاریان قرآن سه دسته هستند یک دسته کسانی که قرآن را می‌خوانند و اما قرآن، سرمایه کسب ایشان است.

در توضیح این گروه آمده است، این افراد به این قصد قرآن را تلاوت می‌کنند که به مردم بزرگی فروخته و از طریق قرآن کسب درآمد کنند و پادشاهان، سیاستمداران و بزرگان جامعه را بدوشند.

وی افزود: در روایت آمده است یک دسته نیز کسانی هستند که علاوه بر اینکه قرآن را وسیله کاسبی خودشان قرار دادند، حدود قرآن را نیز زیر پا گذاشته اند که این دسته از گروه قبلی بدتر اند و دسته سوم نیز کسانی هستند قاری و حافظ قرآن هستند اما داروی قرآن را بر قلبشان می‌نهند که این افراد هم برای خودشان و هم برای دیگران در جامعه طبیب و نجات بخش بشمار می‌روند.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری با استناد به این روایت شریف گفت: خدای متعال به برکت این دسته از قاریان قرآن کریم، باران رحمت خویش را بر زمین می‌بارد و ما همه باید تلاش کنیم که از این دسته از قاریان و حافظان قرآن باشیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه‌السلام) در این جلسه یکی از اقدامات سودمند و سازنده آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السّلام را تأسیس دارالقرآن کریم دانست و افزود: به برکت این حرکت سازنده و اقداماتی که جمعی از خدمتگزاران آستان نورانی قرآن بخصوص برادر عزیزمان جناب آقای سلیمی در طول سال‌های قبل انجام داده اند، امروز شاهد برکات فراوانی در حوزه ترویج کلام الهی هستیم.

وی تأکید کرد: خدمت‌گزاران این آستان مقدس باید برنامه‌ریزی و تلاش کنند این حرکت در سال‌های آتی منسجم تر، قوی تر و گسترده تر و با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.

خادم‌القرآن عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، در ابتدای مراسم گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته در مرکز آموزش قرآن آستان مقدس ارائه کرد.

تلاوت قرآن کریم توسط گروه جمع خوانی آوای آستان، تلاوت قرآن کریم توسط حاج احمد ابوالقاسمی و نمایش کلیپ فعالیت‌های قرآنی 20 ساله مرکز آموزش قرآن کریم از برنامه‌های این مراسم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.