آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

اجرای مراسم تعزیه‌خوانی در امامزاده ابوالحسن (ع) به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س)

حجت‌الاسلام حسن خانی گفت: مراسم تعزیه‌خوانی به مناسبت ایام فاطمیه به سرپرستی مجید خسروان در آستان امامزاده ابوالحسن (ع) برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم از امروز دوشنبه 30 بهمن لغایت سه‌شنبه اول اسفند و به مدت 2 شب از ساعت 19 الی 21 برگزار می‌شود.

مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرری تصریح کرد: امامزاده ابوالحسن (ع) در شهرری خیابان شهید رجایی بعد از پل سیزده آبان قبل از بیمارستان هفتم تیر واقع است.

 

 

آرامگاه امامزاده ابوالحسن در قریه آب اندرمان شهر ری در 3 کیلومتری غربی قصبه کنونی شهر ری و در یک باغ با صفا قرار دارد. این امامزاده را از نوادگان جعفر صادق ذکر می‌کنند که با 4 نسل به ایشان می‌رسد.

ساختمان اصلی بقعه بر اساس نوشته درب وقفی حرم، احتمالاً در زمان قاجاریه احداث شده و بر فراز آن گنبدی با کاشی‌های فیروزه‌ای ساخته‌اند و طرح مرمت و بازسازی آن در سال 1371 هجری شمسی توسطاداره اوقاف و امور خیریه شهرری انجام شده است.

در منابع تاریخی آمده است مساحت داخل بقعه در حدود 70 متر مربع اعلام شده و بر بالای ایوان ورودی آن کتیبه‌ای مشتمل بر اشعار مرثیه به خط نستعلیق گچ بری شده که بر روی دری که رواق را به حرم مربوط می‌سازد. این کتیبه به خط ثلث به طور برجسته مرقوم شده است.

همچنین ضریح چوبی نسبتاً بزرگی که به گفته مؤلف کتاب آثار تاریخی تهران به سبک معروف خانه مربع خراطی شده و در زمان قاجاریه ساخته شده و احتمالاً ضریح فعلی همان ضریح است که روی مرقد نصب شده است. مرقد امام زاده ابوالحسن پوشیده از کاشیهای فیروزه‌ای رنگ بوده و امامزاده در میان ضریح قرار دارد که اخیراً نیز ضریح نقره‌ای جدیدی توسط شخص خیری برای این بقعه ساخته و نصب شده است. این بقعه از امکانات رفاهی مناسبی برای استفاده زائرین برخوردار می‌باشد و بنای مزبور جزو آثار تاریخی به ثبت رسیده می‌باشد

بسیاری از علمای شیعه از جمله آخوند خراسانی، ملا علی کنی، شیخ محمدتقی بافقی، عبدالکریم حق‌شناس و… به این امامزاده ارادت داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.