آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

احداث خط مترو موجب کاهش دبی آب چشمه علی ری شد

امیر مصیب رحیم‌ زاده : شیارهایی برای تخلیه آب های زمینی در جهت ایجاد تونل مترو توسط مجری طرح خط 6 مترو تهران زده شده که این شیارها علت اصلی کاهش آب ‘چشمه علی’ هستند.
وی به جلسه اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری با مسئولان و مجری طرح خط 6 مترو تهران اشاره کرد و یادآور شد: مجری این طرح متعهد شده است پس از پایان احداث تونل به صورت علمی و دقیق تمامی شیارهای موجود که باعث کم شدن آب ‘چشمه علی’ را احیا کند.
رحیم زاده یکی دیگر از دلایل پایین آمدن دبی و قطع آب ‘چشمه علی’ را برداشت‌های آب زیرزمینی و ایجاد چاه‌های کشاورزی توسط مردم دانست و تاکید کرد: مطالعات زمین‌شناسی برای پی‌ بردن به علت کم‌آبی این اثر تاریخی که قدمت هشت هزار ساله دارد بسیار ضروری است.

به گزارش ایرنا، ‘چشمه‌علی’یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد، این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. ‘چشمه‌علی’ از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.
نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد، قدمت چشمه‌علی به حدود 8 هزار سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند.
در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالیها و قالیچه های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.

ایرناری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.