آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

احیاء 40 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرری

در جلسه بررسی مشكلات آب كشاورزی بخش فشافویه فرماندار شهرستان ری گفت: با تامین اعتبار در بخش آب كشاورزی 40 هزار هكتار از زمین های كشاورزی این شهرستان احیا می شود.

 

به گزارش راگا نیوز به نقل از  خبرنگار جام ری: در جلسه بررسی مشكلات آب شرب و كشاورزی بخش فشافویه شهرستان ری که با حضور ‘امیر حسین باقرنژاد’ فرماندار ری، ‘حسین طلا’ نماینده مجلس شورای اسلامی ، ‘خسرو ارتقایی’ مدیرعامل آب منطقه ای تهران ، حجت الاسلام ‘رحیم علی بخش نهاوندی’ امام جمعه حسن آباد و ‘كریم رئوف’ بخشدار در محل بخشداری فشافویه شهرستان ری برگزار شد، دکتر باقر نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر یكی از دغدغه های اصلی ما كمبود آب به خصوص در بخش كشاورزی است اظهار داشت : راه حل مناسب برای حل این مشكل آن است كه وزارت نیرو سهم خوبی را برای شهرستان ری تخصیص دهد و اگر برای آن مصوبات لازم وجود دارد، باید اجرایی شود.

دکتر باقرنژاد خاطر نشان كرد: سهم حقابه شهرستان ری از تصفیه خانه بزرگ تهران جنوب كه در شهرری است هنوز به كشاورزان منطقه اختصاص نیافته است.

وی یادآور شد: در حال حاضر تلاش می کنیم برای آبیاری زمین های كشاورزی به كشاورزان آب سالم برسانیم .

وی ادامه داد: وزارت نیرو باید حقابه شهرستان ری از تصفیه خانه تهران را در سال جاری به این منطقه بدهد و تخصیص آب از سد ماملو و سدهای شمال غربی تهران نیز باید برای شهرستان ری منظور شود.

فرماندار ری با اشاره به ارایه طرح جدید توسط رییس جمهور در سال گذشته با عنوان توسعه بخش كشاورزی یادآور شد: این ستاد در شهرستان ری آغاز به كار كرده و در صورت اجرای طرح های آن در توسعه بخش كشاورزی و اشتغالزایی نقش بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: برای این طرح تسهیلات بسیار خوبی با نرخ هفت درصد اختصاص یافته كه هر شهرستان بنا به طرح هایی كه ارایه می دهد می تواند از آن در بخش های مختلف کشاورزی استفاده كند.

دکتر باقرنژاد بیان داشت: در شهرستان ری زمین و كشاورز فعال وجود دارد اما آب مورد نیاز نیست و باید به سمتی برویم تا مشكل اساسی كشاورزان منطقه،یعنی تامین آب مورد نیاز را برای همیشه حل كنیم.

وی با بیان اینكه رساندن آب به شهرستان ری تنها خدمت به مردم این منطقه نیست بلكه یك خدمت ملی است، گفت: اگر آب مورد نیاز كشاورزان شهرستان ری تامین شود،40 هزار هکتار از زمین های کشاورزی مستعد که به دلیل بی آبی از چرخه کشف خارج شده ، احیا و این شهرستان قادر به تامین گندم مورد نیاز كل استان تهران خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است در این جلسه كه جمعی از مسوولان محلی حضور داشتند مصوبات خوب و موثری برای حل مشكلات آب كشاورزی و شرب شهرستان ری به خصوص بخش فشافویه در كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به تصویب رسید.

در این جلسه اعلام شد، بخش خصوص آمادگی احداث مخزن و تصفیه خانه آب در جنوب تهران و سرمایه گذاری در این زمینه را دارد و چنانچه امور آب تهران طرح های قابل اجرا در ری را طی یك هفته به فرمانداری اعلام كند، اقدامات بعدی قابل پیگیری و انجام است.

همچنین امور آب استان تهران مكلف شد در مدت یك هفته طرح های قابل اجرا در خصوص تامین و تصفیه آب برای مصارف بخش كشاورزی شهرستان را به فرمانداری ری برای دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی، اعلام كند.

همچنین امور آب تهران آمادگی واگذاری طرح های عملیاتی را به بخش غیر دولتی اعلام كرد كه در سه بخش مردمی، فاینانس و صندوق توسعه ملی امكان تامین اعتبارات را خواهند داشت.

همچنین مصوب شد، فرمانداری ری نیز با افراد حقوقی و حقیقی برای تامین اعتبارات طرحهای آب و ایجاد تصفیه خانه وارد مذاكره شود و بر همین اساس امور آب تهران نیز باید این امكان را ایجاد كند تا طرح های مربوطه به فرمانداری تفویض و هماهنگی برای اجرای آنها با نظارت فرمانداری از طریق بخش غیر دولتی انجام شود.

بررسی كارشناسی و مكان یابی برای بندهای آبی كه لازم است در شهرستان ایجاد شود تا كار عملیاتی آنان آغاز شود، یكی دیگر از مصوبات این جلسه بود.

در این جلسه مصوب شد تا كلیه بندهای آبی غیر مجاز در شهرستان ری شناسایی و همچنین تامین آب شهرك سنگبری و تعریف طرح های زود بازده برای رفع مشكل آب بخش كشاورزی بخش فشافویه انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.