آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) سالانه 10 میلیون زائر داخلی و خارجی به ری سفر می‌کنند

راگا نیوز: فرماندار شهرستان ری با اشاره به جایگاه والای حضرت عبدالعظیم (ع) در شهرستان ری و تهران گفت: طبق آمار، سالانه بالغ بر 10 میلیون زائر داخلی و خارجی برای زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به شهرستان ری می‌آیند.

امیرحسین باقرنژاد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام وفات حضرت عبدالعظیم (ع) در ارتباط با مقام والای ایشان اظهار داشت: سیدالکریم (ع) جایگاه بالایی دارد و وجود ایشان برای شهرستان ری، تهران و حتی کشور ایران پربرکت است.

فرماندار شهرستان ری افزود: مجموعه‌ای از عاشقان حضرت عبدالعظیم (ع) هر ساله از سراسر کشور و حتی خارج از کشور برای زیارت حرم مطهر ایشان به ری می‌آیند.

 

برابری ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم با امام حسین (ع)

وی با ارائه آماری جالب ادامه داد: طبق آمار هر سال چیزی حدود 10 میلیون زائر برای زیارت حضرت سیدالکریم (ع) به شهرستان ری سفر می‌کنند و همان‌طور که می‌دانید، طبق روایتی معتبر ثواب زیارت ایشان با ثواب زیارت حضرت امام حسین (ع) برابری می‌کند.

باقرنژاد با اشاره به جایگاه و منزلت والای نگین ری بیان داشت: از طرفی دیگر نیز جایگاه و مقام و منزلت ایشان تا حدی است که رهبر معظم انقلاب جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر وجود حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) ری را قبله تهران اعلام کردند.

 

 

ری، سومین شهر زیارتی کشور است

فرماندار شهرستان ری در ادامه عنوان کرد: حضرت سیدالکریم (ع) در بین مراجع و علما از جایگاه بالایی برخوردار است و شهرستان ری نیز به برکت وجود ایشان در طی سال‌های گذشته به یکی از کانون‌های مذهبی کشور تبدیل شده و امروزه ری شهر سوم زیارتی کشور است.

وی در ارتباط با اعلام عزای عمومی در شهرستان ری در روز 15 شوال اراز داشت: در جلسات مختلفی که با ستاد بزرگداشت مقام و منزلت حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار کردیم، قرار بر این شد که سالروز وفات ایشان در شهرری عزای عمومی اعلام شود و این حداقل ارادتی بود که ما می‌توانستیم به محضر ایشان داشته باشیم.

 

15 شوال هر سال در شهرری عزای عمومی است

باقرنژاد تأکید کرد: این تصمیم باید در سال‌‌های قبل گرفته می‌شد اما امسال فرمانداری و ستاد بزرگداشت مقام و منزلت حضرت عبدالعظیم (ع) توفیق داشت که این تصمیم را اتخاذ کند. لازم به ذکر است، از امسال به بعد، هر سال روز 15 شوال به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم (ع) در شهرری عزای عمومی است.

فرماندار شهرستان ری در پایان ضمن تشکر از ادارات و اشخاصی که برای سیدالکریم (ع) عزاداری کردند، خاطرنشان کرد: همان‌طور که مشاهده کردید، طبق سنوات گذشته امسال نیز هیئات و دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی به حرم ایشان آمدند و به ساحت مقدس حضرت عرض ارادت کردند.

نگاهی به زندگی نگین ری

حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، نواده پاک امام حسن مجتبی (ع) و از راویان حدیث و از دانشمندان بزرگی بود که محضر سه تن از امامان معصوم (ع) را درک کرده و از محضر ایشان بهره برده است.

سرشارترین و حساس‌ترین مقطع حیات عبدالعظیم (ع)، دوران امام هادی (ع) بود که آخرین بار که به دیدار امام شرف‌یاب شد، حضرت به او دستور داد که از عراق هجرت کند و به ری برود. علت این دستور سختگیری خلفای عباسی نسبت به خاندان پیامبر و شیعیان ائمه بود که کار را به جایی رساندند که در دوره متوکل چندین بار مزار سیدالشهدا (ع) را ویران کردند و از این رو عبدالعظیم (ع) به دستور امام هادی مخفیانه به ری هجرت کرد.

در ری در منزل یکی از شیعیان ساکن شد و در سرداب خانه اقامت کرد. او روزها را روزه می‌گرفت و شب‌ها را به نماز می‌ایستاد و گاهی اوقات از مخفیگاه خود بیرون می‌آمد و به زیارت قبر حضرت حمزه (ع) می‌رفت.

لازم به ذکر است، حضرت عبدالعظیم (ع) تا آخر عمر در ری ماند و در 15 شوال سال 253 هجری قمری رحلت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.