آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

برف رحمت یا زحمت؟ بحران برف روبی معابر در شهرداری ها

به گزارش راگانیوز ؛ بلاخره زمستان آن روی خودش را با بارش برف نشان داد و تهران و شهرستان های اطراف را سفید پوش کرد بارش سنگین چند ساعته برف باعث شد در تهران با بحران عملیات برف روبی (با وجود پیش بینی هواشناسی و گزارش از بارش سنگین برف) مواجه شویم بحرانی که از قبل  اطلاع رسانی شده بود .

در شهرها شهرداری ها وظیفه اصلی را در عملیات برف روبی معابر بر عهده دارند و با کمی دقت از آغاز فصل زمستان و حتی در پایان پاییز شاهد برپایی ستادهای برف روبی در نقاط مختلف شهر هستیم اما بارش برف گذشته همه این ستاد ها  همچنین ستاد مدیریت بحران را هم قافلگیر کرد که قافلگیری ستاد مدیریت بحران هم طنز تلخی است .

با توجه به اینکه بارش برف امسال در جنوب تهران بی سابقه بوده و طبق آمار طی ده سال گذشته چنین برفی در جنوب تهران نباریده است حتی در سال 86 هم برفی که بارید به این اندازه نبوده است .

اما در پی گزارش های متعدد هواشناسی در هفته های گذشته و پیش بینی برف سنگین در تهران و شهرستان های اطراف انتظار می رفت تا شهرداری ها و دستگاه های ذیربط آمادگی بهتری در مواجه با برف داشته باشند این در حالی است که شهرداری ها از آمادگی لازم برخوردار نبوده و چندین ساعت و حتی یک روزپس از بارش سنگین برف عملیات برف روبی را آغاز کردند به طوری که زندگی مردم با یک بارش برف این رحمت الهی ، برای چند روزکاملا مختل شده بود .

یکی از مسائلی که می توان در اینجا به آن اشاره کرد فرهنگ سازی در خصوص مواجه با بحران و مشارکت شهروندان در این گونه عملیات است، با توجه به اینکه شهروندان همواره از شهرداری ها و دستگاه های ذیربط انتظار دارند تا عملیات برف روبی به سرعت در تمامی خیابان ها و کوچه ها و محلات صورت گیرد؛ با یک فرهنگ سازی درست و بجا شهروندان نیز می توانند در عملیات برف روبی مشارکت و همکاری کنند به عنوان مثال : برف روی درختان محدوده زندگی خود  را تکانده تا شاهد شکسته شدن درختان نباشیم یا برف های روی پشت بام و حیاط های خود را پس ازپاکسازی معابرو عملیات برف روبی توسط کارگران شهرداری دوباره آنها را در وسط معابر نریزند تا دوباره معابر با مشکل روبرو شوند این در حالی است که ما در اکثر کوچه ها و محلات شاهد چنین همکاری با شهرداری و دستگاه های ذیربط نبوده ایم و شهروندان حتی جلوی درب منازل خود را نیز تمیز نکرده بودند !  و گاها خبرهایی از درگیری برخی از شهروندان با کارگران شهرداری بودیم کارگرانی که شاید چندین روز و شب در حال زحمت کشیدن برای آسایش شهروندان بودند .

کهریزک بی برنامه ترین شهرداری در مدیریت بحران

عملیات برف روبی در برخی از شهرستان های اطراف تهران بسیار دیر آغاز شد به طوری که شهرداری کهریزک در روز اول بارش برف هیچ گونه اقدامی در خصوص عملیات برف روبی انجام نداده و از روز دوم عملیات خود را آغاز نموده است که گلایه شهروندان در شبکه های اجتماعی در این زمینه باعث حضور فرماندار شهرستان ری در این شهر و بررسی موضوع و تشکیل جلسه ستاد بحران در این شهر شد.

یکی از شهروندان در تماس با راگانیوز ضمن انتقاد از خدمات دهی شهرداری کهریزک در برف روبی گفت : چندین مرحله با شهرداری کهریزک تماس گرفتیم برای بازگشایی معابر یا حتی شن ریزی در معابرمان اما بعد از چندین مرحله تماس به ما گفتند که نمک نداریم و عوامل شهرداری برای تهیه نمک به فیروزکوه رفته اند!!!!

در ادامه برخی اعتراضات شهروندان در شبکه های اجتماعی را مشاهده می کنید .

 

اما در نهایت بعد از پیگیری فرماندار با بسیج امکانات محدود شهرداری کهریزک هم وارد گود برف روبی شد .

حسن آباد بحرانی برای منطقه

عبور خودروهای سنگین و سواری در نقطه برفگیر گردنه حسن آباد با مشکل مواجهه شد و عدم تردد خودروها در این محور منجر به ایجاد ترافیک سنگین در این منطقه شد ، که گلایه شدید رانندگان خودرو را در برداشت به طوری که استاندار تهران در محل حاضر شد.

یکی از این رانندگان با ارسال تصویر و پیامی برای یکی از شبکه های اجتماعی گفت : دو روز است در گردنه حسن آباد گیر افتادیم نه شهرداری نه پلیس راه هیچکدام  اقدام قابل توجهی انجام ندادند سوخت ماشین هایمان تمام شد و در بدترین وضعیت قرار داشتیم با تلاش فراوان خودم را به یکی از کارخانه ها رساندم و با التماس زیاد به نگهبان این کارخانه چند ساعتی در نگهبانی این کارخانه خودم را گرم کردم .

دکه ای هم که در این قسمت بود فرصت طلبانه تمامی اجناس را به ده ها برابر قیمت می فروخت مثلا یک چایی با قیمت 2000 تومان فروخته می شد و این فرصت طلبی  هم در کنار سایر موارد زجر آور است .

شهرداری حسن آباد فشافویه هم با همه تلاشی که کرد نتوانست از این آزمون نمره قبولی بگیرد و باید استانداری تهران و مسئولین ارشد به فکر تجهیز هر چه بیشتر این شهرداری باشند در هر صورت حضور رئیس شورای شهر و شهردار این شهر در محور های برفی هر چند شوی تبلیغاتی بود اما اقدامی پسندیده و قابل تقدیر است که نمی توان آن را نادیده گرفت .

شهرداری باقرشهر با نبود امکانات خوش درخشید

باقرشهر هم در بین شهرهای شهرستان ری وضعیت خیلی متفاوتی نداشت.. اما مدیریت شد !!! از همان ساعات اولیه بارش برف شهردار باقرشهر با تشکیل ستاد مدیریت بحران وارد این گود شد .

خیابان ها و محور های اصلی این شهرپس از بارش ها بازو برای تردد مناسب بود اما خیابان های فرعی شهر همچنان شهروندان را با مشکل روبرو کرده بود که به نظر می رسید این مشکل به علت نبود امکانات سبک برف روبی برای معابر فرعی بود که این مشکل هم برای اکثر معابر فرعی تا پایان روز اول رفع شد اما در این بین شهروندانی بودند که از باز نبودن معابر خیابان های فرعی گلایه داشتند .

اقدام خوبی که شهردار باقرشهر در اولین روز انجام داد تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری بود که از نزدیک کاستی ها و نحوه خدمات دهی به شهروندان مورد بررسی قرار گرفت .

در این میان آتش نشانی شهرداری باقرشهر در کنار نیروهای خدمات شهری و فضای سبز شهرداری بسیار قدرتمند تر عمل کرد و این موضوع جای تقدیر و تشکر از فداکاری این عزیزان در همه صحنه های خدمت رسانی به شهروندان  دارد  بسیاری از درختان شکسته یا در حال شکسته شدن که برای شهروندان و خودرو ها خطر آفرین بودند توسط  آتش نشانی باقرشهر مهار و جمع آوری شد و همچنین بسیاری از ماشین های در راه مانده امداد رسانی شد .

در روزهای بعد از بارش علاوه بر بازگشایی معابر که مشکلات و کاستی هایی هم داشت شهرداری باقرشهر اقدام به برف روبی مدارس نمود که این مورد هم اقدامی ارزشمند است .

باقرشهر با مدیریت شهردار این شهر در میان کاستی هایی که داشت و شهروندان نسبت به آن معترض بودند در بین بیشتر شهرهای استان تهران وضعیت خوبی داشت به صورتی که در شبکه های اجتماعی با توجه به شرایط بهترش نسبت به سایر شهرها مورد مثال قرار می گرفت  که امیدواریم کاستی های موجود نیز توسط مسئولین برطرف شود تا تلاش مضاعف این مجموعه بتواند انتقاد به حق شهروندان را به رضایت آنها تبدیل کند .

از شهرداری منطقه 20 انتظار بیشتری می رفت

از شهرداری منطقه 20 با وجود نیرو و امکانات بیشتر ، انتظارات بهتری در خصوص عملیات برف روبی می رفت که متاسفانه این عملیات به سرعت در حال انجام نبوده و تردد در خیابان های شهرری به سختی انجام می شد با توجه به بسیج همه ی امکانات شهرداری  فرعی ها و معابر از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند اما تلاش شبانه روزی شهرداری منطقه 20 با توجه به وسعت شهرستان ری و نواحی آن قابل تحسین است .

در سایر شهرهای اطراف تهران از جمله اسلامشهر ، قرچک و … از این قاعده مستثنی نبوده و عملیات برف روبی به شکل مطلوبی در این شهرها صورت نگرفته است .

جای خالی ادارات  در خدمات دهی به شهروندان

در برف اخیر شاهد ان بودیم که تنها همه ی زحمات و هجمه ها رو به سوی شهرداری ها بود

از آنجایی که این وضعیت به بحران تبدیل شد سایر ادارات و دستگاه هایی که برای آنها در ستاد مدیریت بحران نقش تعیین شده چه کاری انجام دادند و این سوالی است که امیدواریم مسئولین ارشد منطقه مورد توجه قرار دهند .

به هر حال این سوال مردم است  که چرا ستاد مدیریت بحران در برابر یک بارش برف آنقدر ضعیف عمل کرده به طوری که برای چند روز زندگی در تهران به سختی صورت گیرد و ترافیک چند ساعته ، افزایش کرایه های تاکسی ، شلوغی شدید در متروها ، صف های طولانی اتوبوس ها و … در تمامی نقاط شهر دیده شود و هیچ یک از مسئولان پاسخگو نباشند و پس از گذشت دو روز از بارش سنگین برف ستاد مدیریت بحران تشکیل شود !!!

نارضایتی و شکایت مردم از عدم مدیریت بحران در کلان شهر تهران و شهرستان های اطراف حاکی از آن است که هنوز ما در بحث امکانات شهری و مدیریت بحران در مواجه با رویدادهای طبیعی بسیار ضعیف هستیم و هیچ گونه امکانات پیشرفته در خصوص مواجه با این شرایط بحرانی را نداریم و هنوز هم از روش شن و ماسه برای برف روبی استفاده می کنیم و به طور قطع اصلا آمادگی مواجه با بحران را نداریم و یک بارش برف این رحمت الهی می تواند زحمات زیادی در برداشته باشد و زندگی شهروندان را با اختلال روبرو کند .

 

در پایان از زحمات همه ی کارگران شهرداری ،آتش نشانان ،هلال احمر ، شهرداران و بخشداران و هر خدمت گزاری که در این عرصه به شهروندان خدمت کرد از طرف تحریریه راگانیوز تشکر و قدردانی می نماییم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.