آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

برگزاری همایش ملی «تازه هایی از فیزیک خورشید» در شهرری

به گزارش راگانیوز ، نهمین همایش ملی «تازه هایی از فیزیک خورشید» به مناسبت بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه الاسلام شهرری در حال برگزاری است.

در این همایش که از ساعت ۸صبح پنجشنبه ۵اسفند آغاز شده و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد پژوهشگران مقاله های خود را در زمینه علمی تخصصی با محور اختر فیزیک (تازه های فیزیک خورشید) ارائه می دهند.

در این همایش هشتاد مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و پس از داوری ۱۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۵ مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

همایشهای سالانه‌ای که تاکنون در مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شده، به منظور آشنا کردن جوانان ایرانی با پیشینه درخشان فرهنگی و تمدن اسلامی و انگیزش آنان به پژوهش و تحقیق صورت گرفته که استقبال گسترده استادان و به ویژه دانشجویان سراسر کشور را در پی داشته است.

در سالهای اخیر محور بحث ها شخصیت های علمی جهان اسلام از قبیل ابوبکر رازی، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیر و غیره بودند، سخنرانی های ارزشمندی از سوی اساتید و دانشجویان ارائه گردیده است.

«نقش امواج در گرمایش اتمسفر خورشید»، «بررسی تاج خورشیدی در کسوف های کلی»، «بررسی دمایی لک خورشیدی»، «معرفی و بررسی مکانیزم ایجاد باد خورشیدی»، «پدیده خورشید گرفتگی و برنامه های راهبردی» عناوین تعدادی از مقالاتی هستند که امروز ارائه شدند.

علی عجب شیری زاده پدر خورشید ایران در ابتدای مراسم طی سخنانی به معرفی خورشید پرداخته و درخصوص اهمیت موضوع خورشید در حیات بشری، تاثیر آن بر زندگی روزمره ما و آسیب های امواج خورشیدی بر زمین مطالبی بیان کرد.

در ادامه احسان توابی رئیس دانشگاه پیام نور زنجان گفت: خورشید نزدیک ستاره به زمین بوده و کوچکترین اخم این ستاره موجب از بین رفتن حیات کل بشر خواهد بود.

وی به چندین بار عبوس شدن خورشید در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: بادها و طوفان های خورشیدی می توانند در آنِ واحد کل ارتباطات رادیویی، موبایلی و تلویزیونی ما را از بین ببرند و اگر شدت آنها زیاد باشد موجب انفجار در خطوط انتقال برق و گاز می شود.

توابی تصریح کرد: همه ساله درکشورهای کانادا، روسیه و قزاقستان شاهد انفجارهای شدیدی در ایستگاههای تقویت فشار گاز و الکتریسیته شاهد هستیم که ناشی از برخورد ذرات طوفان خورشیدی به کره زمین می باشد.

نهمین جایزه ویژه علمی ترویجی حضرت عیدالعظیم (ع) به پروفسور علی عجب شیرزاده تعلق گرفت.

در اختتامیه همایش از ارائه دهندگان مقالات تقدیر به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.