آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

بزرگداشت روز عطار نیشابوری در کتابخانه عمومی شیخ کلینی شهرستان ری

به گزارش راگانیوز به نقل از روابط عمومی اداره کتابخانه های شهرستان ری، در این مراسم که با حضور رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، مسئولان، جمعی از کتابداران و دوستداران این شاعر برجسته روز چهارشنبه 25 فروردین  همزمان با روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری در کتابخانه عمومی 13 آبان برگزار شد.

 صابر موسوی شاعر جوان و معاصر کشورمان به عنوان میهمان ویژه سخنانی را درباره زندگینامه و آثار و احوالات این شاعر گرانقدر ایران زمین ایراد نموده و سپس فرازهایی از منطق الطیر عطار نیشابوری و چهل منزل عرفان را برای حاضران قرائت نموده و به بیان ویژگی های عرفان شرقی و شعر عطار پرداختند. و درباره مرگ عطار نیز اینگونه شرح دادند: در کشتار عام نیشابور، عطار که پیری ضعیف بود به دست مغولی اسیر افتاد. مغول وی را پیش انداخت و همراه برد. در راه، مریدی شیخ را شناخت. پیش آمد و از مغول درخواست تا چندین سیم  – پول نقره – از وی بستاند و شیخ را به وی بخشد؛ اما شیخ رو به مغول کرد و گفت: ” بهای من، این نیست. مغول، پیشنهاد مرید نیشابوری را نپذیرفت و شیخ را همچنان چون اسیر پیش راند.

اندکی بعد یک تن از آشنایان، شیخ را شناخت. پیش آمد و از مغول درخواست کرد که چندین زر   – پول طلا – از وی بستاند و شیخ را به وی بخشد. شیخ، باز رو به مغول کرد و گفت: “بهای من این نیست”. مغول نیز که می پنداشت شیخ را به بهای گزاف از وی خواهند خرید، نپذیرفت و همچنان با شیخ به راه افتاد. در نیمه راه، مردی روستایی پیش آمد که استر خویش را می راند. شیخ را بشناخت و از مغول درخواست کرد تا وی را رها کند. مغول از وی پرسید: درعوض او چه خواهی داد؟ روستایی گفت: ” یک توبره کاه “! این جا، شیخ رو به مغول کرد و گفت: ” بفروش که بهای من این است . ” مغول برآشفت. شمشیر کشید و در دم، شیخ را هلاک کرد؛ اما شیخ که تیغ مغول، سرش را به خاک افکنده بود، خم شد و سر خویش را گرفت و برگردن نهاد. پس از آن، در حالی که یک منظومه کوتاه خویش –  بی سرنامه – را می سرود، در برابر چشم حیران مغول، راه خویش در پیش گرفت. وقتی منظومه را به پایان آورد، ایستاد و همان جا افتاد و جان داد…

برگزاری مسابقه مشاعره میان تعدادی از شرکت کنندگان و اهدای جوایز به برگزیدگان از جمله بخش های این برنامه بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.