آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

بی هویتی اتباع، مهمترین دلیل افزایش کودکان کار در شهرری

به گزارش راگانیوز ، پدیده کودکان کار یکی از معضلات گریبانگیر جامعه است. کار کودکان جنبه های منفی اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی در بردارد. این کار مانع افزایش جدی مهارتها، آموزش و دانش می شود، بهره وری افت می کند، صدمه های جانی و مالی بالا می رود، انواع آسیبهای اجتماعی شامل سوء استفاده جنسی، اعتیاد، خرده فروشی مواد مخدر، بزهکاری کودکان و نوجوانان افزایش پیدا می کند، مهاجرتها بدلیل امکان کار کردن کودکان به گونه ای زیانبار و آسیب رسان بالا می رود.

ساختار خانواده، فقر، مهاجرت و هزینهٔ تحصیل از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش کودکان کار است.

شهرری که در جنوب تهران قرار دارد، روستاهای پراکنده و دورافتاده ای در اطراف خود دارد که مکانی برای دستفروشی مواد مخدر، کودکان کار و متکدیان شده است.

امین آباد، نفرآباد، قوچ حصار، علائین و سیزده آبان محله های ضعیفی هستند که بیشتر کودکان این مناطق به دلیل اعتیاد و یا فقر والدین به تکدی گری یا دستفروشی روی آورده اند.

جدای از کودکان ایرانی، تعداد زیادی از کودکان کار در شهرری اتباع خارجی از کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش و… هستند که به صورت قاچاقی وارد کشور شده اند و چون مدارک هویتی ندارند هیچ نهادی به مسائل آنان رسیدگی نمی کند و حتی این افراد از لحاظ بهداشتی و سلامت نیز مشکلات فراوانی دارند که به دلیل ورود غیر قانونی غربالگری نشده اند.

کاهش آسیب‌های اجتماعی از اهداف جمعیت امام علی (ع)

رویا منوچهری  مدیر جمعیت دانشجویی – مردمی امام علی (ع) در شهرری اظهار داشت: مهمترین مسئله و مشکلی که بین کودکان کار وجود دارد تحصیل بچه ها است که این موضوع با پیگیری و تلاشهای دانشجویان تا حدودی برطرف شده است.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما کاهش آسیب های اجتماعی است، افزود: با نزدیک شدن به زندگی کودکان کار و پی بردن به مسائل و مشکلات درصدد برطرف نمودن آنها از قبیل مسائل پزشکی، روانشناسی، مددکاری، فرهنگی، هنری و ورزشی در حد توان هستیم.

منوچهری گفت: خانه ایرانی شهرری یکی از ۳۵ مرکز در کل ایران است که دارای چندین اتاق درس، بازی، تئاتر و کتابخانه می باشد که ۱۴۰ کودک کار را تحت حمایت خود دارد.

وی ادامه داد: کودکانی که به هر دلیل از تحصیل محروم شده اند، در این مرکز حمایتی مشغول به تحصیل می شوند و در کنار آن کلاسهای تئاتر، موسیقی، نقاشی و ورزشی نیز برگزار می کنیم تا کودکان هویت از دست رفته خود را بیابند و چه بسا تعدادی از همین کودکان موفقیت های چشمگیری در رقابت های مختلف از جمله عرصه های ورزشی کسب کرده اند.

مدیر خانه ایرانی شهر ری اظهار داشت: این کودکان در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که با مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی مواجه هستند. بیشتر این خانواده‌ها معتادند و این بچه‌ها برایشان حکم منبع درآمددارند بنابراین نمی‌توانند بپذیرند که آنها در طول روز ساعاتی از وقتشان را مشغول تحصیل باشند  چون با این کار درآمدشان کم می‌شود، با وجود توانمندی و استعدادی که در اغلب این کودکان وجوددارد از طرف خانواده‌شان تشویق نمی‌شوند و حتی مورد سرزنش هم قرار می‌گیرند.

منوچهری با اشاره به اینکه گروه امداد جمعیت امام علی(ع) با روش‌های مختلف کودکان محروم از تحصیل را شناسایی می‌کند تا شرایط خدمات‌رسانی به آنها فراهم شود، گفت: در بین این کودکان، غیرایرانی‌هایی زیادی هستند که به دلیل شرایط اقتصادی و وقوع جنگ در کشورشان به کشور ما مهاجرت کرده‌اند و متأسفانه خیلی از آنها بدون هویت هستند و به دلیل اینکه کارت هویت ندارند از تحصیل باز می‌مانند و نمی‌توانند درس بخوانند. بنابراین جمعیت امام علی(ع) آموزش و توانمندسازی این افراد را برعهده می‌گیرد و تا مراحل بعدی از آنها حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشتر این بچه‌ها از نظر بهداشت و سلامت مشکل دارند، ابراز کرد: از آنجایی که این افراد اوراق و مدارک هویتی ندارند نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند، وقتی می‌بینند برای درمان و خرید داروهایشان مجبورند تا چند برابر بیشتر هزینه کنند از درمان صرفنظر می‌کنند و این مسئله سلامت و جان این بچه‌ها را به خطر می‌اندازد.

منوچهری گفت: گاهی اوقات متوجه می شویم که کودکان از سر چهارراه ها دزدیده می شوند اما به دلیل نداشتن اوراق شناسایی نمی توانیم به هیچ مرجعی اطلاع بدهیم و حتی چند وقت پیش یکی از زنهای پاکستانی در مناطق کپرنشین به قتل رسیده بود و هیچ نهادی رسیدگی نکرد.

مدیر خانه ایرانی شهر ری ادامه داد: جمعیت امام علی(ع)، امکانات آموزشی در اختیارشان می‌گذارد تا از درس و تحصیل عقب نمانند و از سوی دیگر در حد توان و بضاعت خود برای بهبود وضع سلامت و بهداشت این افراد قدم برمی‌دارد و سعی می کند بچه‌ها توانمند شده و به مرور زمان از چرخه مددکاری خارج و مانند آدم‌های عادی به زندگی‌شان ادامه دهند.

گفتنی است؛ جمعیت دانشجویی مردمی امام علی (ع) یک سازمان مردم نهاد است که فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۷۸ در زمینه رفع معضلات اجتماعی و مبارزه با فقر در حوزه کودکان کار و محروم از تحصیل و زنان سرپرست خانوار آغاز کرد. این سازمان هم اکنون ۳۵ مرکز در سراسر ایران دارد که آنها را “خانه ایرانی” می نامند که دانشجویان و اساتید دانشگاه به صورت داوطلبانه و رایگان در این مراکز فعالیت می کنند.

تصاویری از خانه ایرانی شهرری:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.