آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

ترویج فرهنگ زکات نیازمند تعامل مردم و علما است

امام جمعه و رییس ستاد احیاء زکات شهرستان ری، در آئین معارفه مسوول جدید ستاد احیاء زکات کمیته امداد امام خمینی (ره)این شهرستان گفت: ترویج فرهنگ پرداخت زکات نیازمند تعامل مردم و علما است.

حجت الاسلام سید’علی شاهچراغی’روز چهارشنبه در آئین تودیع و معارفه مسوول ستاد احیاء زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ری در سخنانی، ضمن تاکید بر استفاده از تمامی ظرفیت ها برای احیاء فریضه زکات بعنوان یک واجب دینی در جامعه، اظهار داشت: روحانیون و ائمه جماعات بایستی ضمن تشویق مردم به ادای فریضه نماز، در راستای تشویق آنان به پرداخت زکات نیز گام های موثرتری بردارند.

وی با اشاره به حضور مردم در مساجد، تکایا و حسنیه ها و استفاده از این ظرفیت معنویی در برخی از ماه ها همانند محرم و رمضان افزود: رمضان، محرم و صفر فرصت مناسبی برای تشویق مردم به منظور انجام برخی از واجبات دینی مانند پرداخت زکات و خمس است.

رییس ستاد زکات شهرستان ری همچنین ضمن تقدیر از خدمات حجت الاسلام و المسلمین ‘محسن قرائتی’ در خصوص احیا فریضه زکات بعنوان واجب فراموش شده در جامعه، به حدیثی از امام صادق (ع) در ارتباط با این فریضه دینی اشاره و افزود: کسانی که زکات خود را پرداخت نکنند، نمازشان نیز مورد قبول حق تعالی نیست.

وی در ادامه، با بیان اینکه حدود 40 خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمیتی (ره) به دلیل عدم توانایی در پرداخت مالیات موفق به دریافت مسکن مهر خود نشده اند، یکی از مصارف زکات جمع آوری شده از سوی مردم را کمک به اینگونه مددجویان عنوان کرد و در عین حال گفت: دولت نبایستی از این افراد ناتوان مالیات دریافت کند.

حجت الاسلام شاهچراغی همچنین در ادامه، بر مصرف و سرمایه گذاری زکات جمع آوری شده در امور مردمی به خصوص در بخش های فرهنگی مناطق محروم شهرستان ری تاکید کرد.

***اسلام نیازمند توجه در ابعاد مختلف است

مسوول جدید ستاد احیاء زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ری نیز در ادامه این آئین در سخنانی، با بیان اینکه، امر زکات در جامعه مظلوم واقع شده است، افزود: زکات نسبت به سایر ابعاد دینی در جامعه رشد نداشته و دین اسلام نیازمند توجه در ابعاد مختلف است.

حجت الاسلام’مهدی منصوری’در این خصوص گفت: اینکه در جامعه در مذمت نگاه به نامحرم تاکید می شود اما از سویی مسیر ازدواج نیز سخت شده است، نشانگر توجه ناقص به دین مبین اسلام است و این امر نتیجه ای جز افزایش ناهنجاری در جامعه نخواهد داشت.

وی اشاعه فریضه واجب زکات در جامعه را نیازمند سرعت بیشتری دانست و ضمن تاکید بر سلامت ماهیت زکات دریافتی از مردم، هزینه مناسب و بهینه مبالغ زکات به خصوص در بخش احداث پروژه های عمرانی را نیازمند مشورت و استفاده از کارشناسان اهل فن دانست.

مسوول جدید ستاد احیاء زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ری در ادامه، ضمن تاکید بر نصب پلاکارد در پروژه های عمرانی احداث شده بوسیله زکات پرداختی از سوی مرد گفت: وقتی مردم مشاهده کنند که با پول جمع آوری شده از طریق زکات، عمران و آبادانی در منطقه شکل می گیرد، به طور حتم شرایط پرداخت زکات در جامعه بهتر از شرایط فعلی خواهد شد.

***مسوول سابق ستاد احیاء زکات کمیته امداد شهرستان ری نیز در ابتدای این آئین ضمن ارائه گزارش عملکرد این ستاد، میزان زکات جمع آوری شده زکات در شش ماهه نخست سال جاری در شهرری را 4 میلیارد و 700 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: چهار راس گوسفند نیز به ارزش 22 میلیون ریال بعنوان زکات واجب از سوی یکی از متدینین بخش کهریزک در ماه مبارک رمضان ذبح و بین مددجویان این منطقه توزیع شد.

حجت الاسلام’کاظم جامعی’همچنین از اهدا دو قطعه زمین به ارزش 3 میلیارد و 700 میلیون ریال از سوی یکی از اهالی حسن آباد فشافویه به دبیرخانه ستاد احیاء زکات شهرستان ری خبر داد و گفت: این زمین برای ساخت مسکن مددجویان کمیته امداد این منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در ادامه این آئین که با حضور جمعی از مسوولان محلی شهرستان ری همراه بود، حجت الاسلام’مهدی منصوری’ از سوی دبیرخانه ستاد زکات کشور و شورای انتصاب کمیته امداد امام خمینی (ره)، بعنوان رییس جدید ستاد احیاء زکات شهرستان ری معرفی و از خدمات حجت الاسلام جامعی قدردانی شد.

شایان ذکر است، حجت الاسلام جامعی از سوی دبیرخانه ستاد زکات کشور و شورای انتصاب کمیته امداد امام خمینی (ره) بعنوان مسوول ستاد احیاء زکات کمیته امداد جنوب غرب تهران منصوب شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.