آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

تعداد صندوق های حمایتی از زنان سرپرست خانوار در حال افزایش است

سهیلا جلودارزاده روز سه شنبه در حاشیه مراسم افتتاح کارگاه های توانمندسازی سرپرست خانوار در بخش قلعه نو شهرری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نمایشگاه بین المللی دستاوردهای زنان سرپرست خانوار از 24 تا 27 شهریورماه امسال در مساحتی بالغ بر 10 هزار مترمربع برگزار می شود.

وی گفت: این تولید کنندگان می توانند تولیدات خود را در این نمایشگاه عرضه و به فروش برسانند تا زمینه صادرات آنها نیز فراهم شود.

جلودارزاده با اشاره به اجرای طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار به صورت پایلوت در شهرستان بهارستان افزود: اجرای این طرح با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، استانداری تهران، دفتر امور بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت و چند نهاد متولی دیگر درحال برنامه ریزی است.

جلودارزاده با اشاره به اینکه، زنان سرپرست خانوار در ایران نیز همانند تعریف بین المللی این طبقه از جامعه به چهار دسته بیوه، مطلقه، دختران ازدواج نکرده و زنان بد سرپرست تقسیم بندی شده اند، افزود: مشکل زنان سرپرست خانوار با اجرای این طرح در آینده از طریق اجرای برنامه پنج ساله ششم و هفتم به صورت کامل رفع خواهد شد.

وی در خصوص علت تشکیل شورای راهبردی طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: همکاری وهمدلی موجود بین مسوولان کشوری برای عبور از شرایط فعلی بعنوان الگو و سرمشق زمینه ساز تشکیل این شورا از سوی زنان فعال در بخش های گوناگون مدیریت دولتی به منظور برنامه ریزی برای رفع مشکل زنان بعنوان بخشی از مشکلات جامعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه، پایلوت اجرای طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار شهرستان ری انتخاب شده است، افزود: انواع حمایت های فرهنگی و آموزشی اعم از مهارت های فنی و حرفه ای، کارآفرینی و اشتغال برای اجرای این طرح تدارک دیده شده است.

جلودارزاده ضمن تاکید بر حفظ آبرو و عزت نفس زنان سرپرست خانوار به منظور پوشش حمایتی طرح توانمند سازی، اظهارداشت: هدف ما تنها حفظ اخلاص و کار بیشتر به منظور اجرایی کردن هرچه مناسب تر این طرح است.

مشاور امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار داشت: طرح توانمند سازی زنان حدود 2 و نیم میلیون نفر از زنان جامعه را شامل خواهد شد و طبق قانون مجلس شورای اسلامی نیز سالانه 10 درصد از زنان سرپرست خانوار بایستی مستقل و خودکفا شوند.

وی با اشاره به تحت پوشش قرار داشتن یک میلیون زن سرپرست خانوار از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، گفت: تنها یکصد هزار نفر از این تعداد تحت پوشش دوره های مهارت آموزی توانمندسازی به منظور اشتغال قرار گرفته اند و مابقی تنها یک کمک هزینه دریافت می کنند که این رقم حتی با احتساب یارانه ها رقم بسیار ناچیزی در تامین نیازهای اساسی یک خانوار محسوب می شود.

جلودارزاده با اشاره به اجرای طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار از سوی شهرداری تهران، بر همکاری هرچه بیشتر نهادها و سازمان ها با یکدیگر به منظور اجرای بهینه این طرح تاکید کرد و افزود: ستاد توانمند سازی شهرداری تهران با توجه به بودجه مناسبی که در اختیار دارد به دلیل مشکلات موجود بین سازمانی تنها توان پوشش 13 هزار نفر را داشته است.

مشاور امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، مهمترین دغدغه رییس جمهور را نیز رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار عنوان کرد و افزود: عدم رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار در شرایط امروز جامعه، هزینه های اجتماعی کشور را افزایش خواهد داد.

وی همچنین حوزه های صنعت پوشاک، تراش سنگ ها و زیورآلات و همچنین صنایع غذایی را از زمینه ها مناسب برای اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار شهرستان ری عنوان کرد و افزود: بخش های دامداری و کشاورزی در روستاها نیز از جمله بخش های مناسب اشتغال زنان ری باشد.

جلودارزاده ضمن تاکید بر توسعه هرچه بیشتر فرهنگ کار در جامعه و با اشاره به ایجاد کارگروه بازاریابی و ایجاد بازارهای جدید در کمیته اشتغال زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: زنان موفق بازرگان که دارای تجربه هستند به منظور توان افزایی به این کارگروه دعوت خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه، بسیاری از زنان سرپرست خانوار به خصوص دختران جوان تحصیلکرده توانمند هستند افزود: زنان توانمند به طور حتم می توانند برای زنان سرپرست خانوار کارآفرین باشند.

جلودارزاده ضمن تاکید بر فرهنگ سازی کار زنان در جامعه افزود: زنان سرپرست خانواری که عادت به دریافت مستمری کرده یا مجبور به فعالیت در شغل های کاذب شده اند با فرهنگ سازی لازم در جهت کار و کسب روزی حلال ترغیب ضمن اینکه اینگونه زنان در شغل های کاذب از امنیت و تامین اجتماعی، روحی و روانی لازم برخوردار نیستند.

دو کارگاه تولید پوشاک و جوراب در مساحتی بالغ بر 400 متر و اشتغال به کار بیش از 40 نفر از زنان سرپرست خانوار روز سه شنبه با حضور سهیلا جلودار زاده مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، کریم رئوف بخشدار قلعه نو، دهیاران روستای گل تپه و طالب آباد، اعضای شورای شهر و روستا و مردم این روستاها افتتاح شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.