آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

توسعه بیمارستان هفتم تیر شهرری یا حفظ درختان؟

به گزارش راگانیوز ؛ چهاردهمین جلسه شورای شهرستان ری با موضوع ارائه راهکارهای قابل اجرا برای حل مشکلات بهداشت و درمان شهرستان ری، به ریاست حسن خلیل آبادی و با حضور اعضای شورای شهرستان و میهمانان این جلسه؛ حسین مبارکی معاون توسعه و مدیریت و نادر توکلی معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، محمدامین زارع رییس بیمارستان شهدای هفتم تیر، مجید رضایی رییس بیمارستان آیت الله فیروزآبادی، هدایت الله جمالی پور معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، سید احمد صفوی شهردار منطقه۲۰ تهران، زهرا صدراعظم نوری و ناهید خداکرمی اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش، فاطمه تاجیک مدیر شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فاطمه فکوریان بخشدار مرکزی ری، عزیزی رییس بیمارستان روانپزشکی رازی و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.

 

* آب به چشمه‌علی بازمی‌گردد / آب چشمه علی به کشاورزان ری فروخته می‌شد

خلیل آبادی در این جلسه اظهار داشت: شهرری در خدمات‌رسانی مظلوم واقع شده است و بعضی از پروژه ها بعد از چندیدن سال به اتمام نرسیده است لذا امروز همه جمع شدیم تا مشکلات درمانی ری را برطرف کنیم.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: این جلسه نتیجه «سمینار نقش شورا در توسعه شهرستان ری» است که در کارگروه بهداشت و سلامت این سمینار مسائل سلامت مطرح شد و اولویت بندی که انجام دادیم پیگیر مشکلات بیمارستانهای شهدای هفتم تیر و آیت الله فیروزآبادی هستیم.

وی ادامه داد: در همین راستا امروز بازدیدی از بیمارستان شهدای هفتم تیر داشتیم و طبق صحبت های معاونین دانشگاه علوم پزشکی ایران و مسئولین بیمارستان، با توجه به اینکه محوطه بیمارستان پوشیده از درختان کاج است، برای ساخت بیمارستان جایگزین بایستی تعدادی از درختان قطع شود.

رئیس شورای شهرستان ری با اشاره به اهمیت درخت و فضای سبز در بحث سلامت تصریح کرد: این موضوع روز چهارشنبه در کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، ری و تجریش بررسی می شود و نتیجه نهایی اعلام می شود.

خلیل آبادی با اشاره به خشک شدن آب چشمه علی به دلیل حفاری های خط ۶ مترو تصریح کرد: آب چشمه علی به کانال‌ خط۶ مترو سرریز می‌َشود که ۲۰ پمپ برای تخلیه آن تعبیه کرده اند و پس از تخلیه به کانال سرخه حصار ریخته می‌َ شود و سپس توسط وزارت نیرو به کشاورزان ری فروخته می شود.

وی بیان داشت: با پیگیری‌های رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش و جلسه ای که با مسئولین مترو تشکیل شد، مقرر گردید که به زودی آب به چشمه علی باز گردد.

 

* درخواست همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران از شورای شهر

حسین مبارکی معاون توسعه و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در سطح استان تهران مظلومیتی نهان وجود دارد گفت: با پیگیری های فرماندار ری بخش ۳۳۰ تختخوابی بیمارستان فیروزآبادی در حال سخت است که اکنون به مرحله نازک کاری رسیده، هیچ مشکلی ندارد و با تامین منابع مورد نیاز طبق برنامه زمانبندی امسال این پروژه به اتمام می رسد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به طرح سلامت و کاهش هزینه های درمان گفت: این بخش کلینیک تحصصی است و تمام امکانات عمومی را دارد و فقط در بحث فوق تخصصی ارجاع بیماران به سایر مراکز صورت می گیرد.

مبارکی با بیان اینکه سه پروژه همزمان در بیمارستان شهدای هفتم تیر در حال انجام است، گفت: ۴۲هزار متر زیربنا در این بیمارستان کار می شود و با توجه به اینکه بودجه عمرانی کشور کاهش داشت بودجه این پروژه تامین شده است و برای تکمیل آن حمایت های مادی و معنوی مسئولین را در زیرساخت های درمانی می طلبد.

مبارکی با بیان اینکه شهرری یک ویژگی خاصی که دارد این است که از لحاظ درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران و از لحاظ بهداشتی تحت پوشش دانشگاه تهران است، گفت: قرار بود یک مرکز جامع کانسر در زمینی که متعلق به اوقاف است در شهرری احداث شود که در حال پیگیری این موضوع هستیم که تا کنون با سازمان اوقاف به نتیجه نسیده ایم.

وی تصریح کرد: شهرستان هایی مانند بهارستان، رباط کریم، ملارد و شهرقدس با جمعیت‌های بالای ۵۰۰ هزار نفر کمبود بیمارستان دارند و دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ شمال، غرب و جنوب غربی تهران را تحت پوشش دارد لذا باید سعی کنیم ۸۰ درصد نیازهای مردم در سطح منطقه خودشان تامین شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت حیات محیط زیست بیان کرد: قبول داریم که حفظ و توجه به محیط زیست امری ضروری است و اگر محیط زیست نداشته باشیم هرچقدر هم بیمارستان بسازیم مشکلات سلامت حل نمی شود و با توجه به شرایط موجود خواسته ما از شورای شهر کمک به تایید مکان در نظر گرفته شده برای ساخت بیمارستان جایگزین است.

مبارکی خاطرنشان کرد: در بحث بهداشت ۷۵ درصد عواملی که به سلامت انسان بستگی دارد از خارج از هویت نظام سلامت است و در دست مجموعه و عوامل در حوزه های دیگر است که یکی از این حوزه ها شورای شهر است که انتظار داریم با دانشگاه ایران همکاری کند که اثرات مثبت آن را در سلامت جامعه داشته باشیم.

 

* درخواست دانشگاه علوم پزشکی ایران در کمیسیون ماده ۷ بررسی می‌شود

زهرا صدراعظم نوری در ادامه جلسه بیان کرد: شورای شهر تهران دارای ظرفیت خوبی است و توانمندی خوبی دارد که می تواند در خدمت ری، تجریش و تهران باشد. ری بخشی از هویت مردم ایران است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: به دلیل یک سری محدودیت ها روندی در سالهای گذشته اتفاق افتاده و ری به جایی تبدیل شده که معضلات محیط زیستی، بهداشتی و حتی اجتماعی شدت پیدا کرده که شایسته شهرستان ری نیست و همه ما در شورای شهر باید تلاش بکنیم تا این معضلات رفع شود.

وی تصریح کرد: شأن مردم ری این نیست که تحت فشار باشند و انبوه معضلات را تحمل کنند لذا باید تلاش کنیم بعضی از معضلات را با رویکرد جدید، بجای تهدید تبدیل به فرصت بکنیم.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به آلودگی هوای شهرری اظهار کرد: بخشهای تولیدی، صنعتی و کارخانجاتی که آلاینده محسوب می شوند و امکان انتقال آنها نیست مثل کارخانه سیمان که نمی شود تغییر کاربری داد، می توان از تکنولوژی استفاده کرد که آلایندگی از بین برود و مردم منطقه کمترین آسیب را ببینند.

صدراعظم نوری با تاکید بر اینکه نگاه شورای پنجم حفاظت و صیانت از مسئله فضای سبز و باغات است و مطلقا نگاه اقتصادی نیست، گفت: تمام تلاش ما در شورا این است که یک سرمایه و ذخیره گاه که متعلق به نسل امروز و آینده است تبدیل به یک مجتمع تجاری و اداری نشود و در همین راستا تلاش می کنیم درخواست بیمارستان را به نوعی مدیریت بکنیم که هم در راستای سیاست ما باشد و هم خدمات رسانی درمانی به مردم با مرکزیت در جنوب تهران، به کاهش رفت و آمد کمک کند و در نتیجه موجب کاهش آلودگی می شود که این اقدامات در جهت حفظ جان مردم موثر خواهد بود در کمیسیون ماده ۷ موضوع را بررسی می کنیم تا زودتر این مسئله حل شود.

شهرری ۵۰۰تخت فعال دارد/ نیاز به ۱۴۰۰ تخت در ری

نادر توکلی معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه جلسه بیان داشت: شهرری حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که طبق شاخصه درمان نیاز به ۱۲۰۰ الی ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی دارد.

وی با بیان اینکه در شهرری ۵۰۰ تا ۵۵۰ تخت فعال وجود دارد، گفت: بخش خصوصی اقبالی به سرمایه گذاری درمانی در شهرری ندارد و لذا همه مسئولیت بر عهده دولت است.

توکلی با بیان اینکه سند توسعه درمان در شهر تهران مصوب شده است، افزود: در همین راستا توسعه بیمارستان امام سجاد شهریار و رباط کریم را داشتیم که با این کار مراجعه بیماران شهرستانهای مذکور به بیمارستان شهدای هفتم تیر کاهش پیدا کرده است.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به سبقه ساخت بسیار بالای این بیمارستان گفت: اتاق عملهای بیمارستان فرسوده است و ساخت بیمارستان جایگزین در دستور کار قرار دارد و حتی یک روز صبر کردن برای مصوب نشدن این طرح ظلم است.

افتاب ری

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.