آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

حمید سوریان، قهرمان المپیک لندن: مطمئنا در جام‌جهانی شرکت نخواهم کرد

راگا نیوز: فوق ستاره کشتی فرنگی ایران و جهان کسی نیست جز حمید سوریان، جوان دوست داشتنی، فنی و تکنیکی شهرری که پشت بسیاری ‏از بزرگان کشتی فرنگی دنیا را باهوش و ذکاوت بالای خود به خاک رسانده است تا کشتی فرنگی ایران از داشتن چنین جوان ‏رعنایی به خود ببالد.

 حمید سوریان، قهرمان المپیک لندن: مطمئنا در جام‌جهانی شرکت نخواهم کرد
به گزارش اعتماد، کسب 5 طلای پیاپی جهان، کار بزرگ و ارزشمندی است که حالاحالاها بعید به نظر می‌رسد کسی در کشتی ‏ایران و حتی جهان قادر به تکرار آن باشد. خیلی از کارشناسان بر این باور هستند که پسر طلایی کشتی فرنگی ایران، مرد شکست‌ها ‏نیست و بعد از باخت نمی‌تواند خود را جمع‌و‌جور کرده و برای نشانی جز طلا (که همواره در رقابت‌های مختلف جهانی و ‏بین‌المللی به آن دست یافته) مبارزه کند. او با وجود تمام سختی‌ها و مصائب دنیای قهرمانی اعجوبه و نابغه کشتی فرنگی ایران، تا به ‏امروز هر حریف ریز و درشتی را در راه کسب افتخار برای ایران از پیش رو برداشته است و تنها مدالی که در ویترین افتخارات ‏سوریان به چشم نمی‌خورد، مدال المپیک بود که بالاخره در المپیک 2012 لندن، گمشده خود را به چنگ آورد. حمید به تازگی تمرینات ‏خود را دوباره شروع کرده است. از همین رو با او هم صحبت شدیم تا از اوضاع و احوال این روزهای او و همین‌طور کشتی ‏فرنگی بیشتر بدانیم. ‎

 
آقای سوریان! این روزها خبرهای زیادی درباره کنار رفتن‌تان از تیم ملی وجود دارد. بالاخره تمرینات‌تان را شروع کردید؟
 
بله. چند روزی است که در خانه کشتی مستقر شدیم و استارت تمرینات را هم زدیم.‎
 
اردو بدون محمد بنا حتما برای همه شما سخت است… ‏
 
واقعیتش اردو بدون بنا مزه‌یی ندارد و امیدوارم که مسوولان این سرمایه ملی را حفظ کنند چراکه این به صلاح ورزش کشور است.‎
 
فکر می‌کنی کنار رفتن بنا آن هم در این مقطع درست باشد؟
 
مطمئنا درست نیست اما باید امکانات هم برای ادامه کار فراهم باشد. انتظار و توقعی که بنا دارد باید برآورده شود. او در سال‌های ‏اخیر بهترین نتایج ممکن را برای ورزش کشور کسب کرده و حالا هم برای ادامه این راه باید به خواسته‌هایش توجه شود‎.
 
بحثی الان وجود دارد و آن نحوه کنار رفتن محمد بنا است. واقعا چنین کاری از طرف او درست بود؟ آیا نیاز به کنار رفتن بود؟
 
بله سوال بجایی است، بنا توقعات آنچنانی ندارد، چیزهایی که می‌خواهد حداقلی است و جزو امکانات اولیه ورزش کردن به حساب می‌آید. ما ‏باید کنار بنا باشیم و همه با هم کمک کنیم تا کشتی هر روز اوضاع و احوالش بهتر شود و بیشتر پیشرفت کند‎. ‎
 
خود شما بدون بنا می‌توانید ادامه بدهید؟
 
من هنوز تصمیم خاصی نگرفته‌ام و امیدوارم که او برگردد اما در کل حمید سوریان سرباز کشور است و اگر به این نتیجه برسم که ‏کشورم به من نیاز دارد و می‌توانم کمکی بکنم حتما در خدمت خواهم بود و انجام وظیفه خواهم کرد‎.
 
شنیده‌ایم که قرار است با آقای افشارزاده به دیدن بنا بروید تا شاید بتوانید او را برگردانید؟
 
مطمئنا من هر کاری از دستم بربیاید انجام می‌دهم کشتی فرنگی بدون بنا لطفی ندارد و نباید اجازه بدهیم که او بعد از این همه تلاش ‏و زحمت حالا کنار بکشد.‎
 
بعد از المپیک مسوولان جویای احوال‌تان بوده‌اند؟
 
بعد از المپیک ما جویای احوال مسوولان بودیم! به هر حال آنها هم مشغله‌های خودشان را دارند و با این مشکلات و تحریم‌ها کمتر ‏می‌توانند به ورزش کشور توجه داشته باشند. من به شخصه دینی بر گردنم احساس می‌کردم که خوشبختانه با طلای المپیک توانستم آن ‏را جبران کنم و پاداشم را هم از مردم گرفتم؛ خنده‌یی که بر لب آنها آمد بهترین پاداشی بود که به من داده شد‎.
 
نوروزی گفته که به خاطر بی‌توجهی‌ها دیگر کشتی نخواهد گرفت؟
 
ان‌شاءالله که این اتفاق نخواهد افتاد و با حمایت مسوولان نوروزی هم برخواهد گشت. باید سیاستی اندیشیده شود تا جوانان موفقی ‏همچون نوروزی به راه خود ادامه دهند. او جوان با انگیزه و بااستعدادی است که تاکنون در هیچ میدانی شکست نخورده و در المپیک ‏بعدی هم می‌تواند مدال‌آور باشد‎.
 
تا حالا شده با این ساختار و نگاه در مدیریت ورزش دچار افسردگی شوید؟
 
بله تا دل‌تان بخواهد، وقتی در المپیک پکن شکست خوردم یا اینکه برای جام‌جهانی تمرینات طاقت‌فرسایی انجام دادم 10 روز مانده به ‏رقابت‌ها مرا حذف کردند. البته در ورزش روزهای سخت زیادی داشته‌ام و شاید هم همین روزهای سخت مرا قوی‌تر کرده است‎.
 
چگونه از این یأس ورزشی بیرون آمدی؟
 
اشخاص و بزرگانی در کنارم بودند که با صحبت‌ها و دلداری‌های‌شان کمک بسیاری به من کردند راهنمایی‌های‌شان همیشه چاره‌ساز ‏بود و فهمیدم که ورزش هم پستی و بلندی دارد و باید با آنها کنار آمد‎.
 
طلای المپیک چه تاثیری روی زندگی‌ات داشت؟
 
تاثیر آنچنانی نداشت. من یک هدفی برای خودم ترسیم کرده بودم. هدفی که آرزوی دوران کودکی‌ام بود و پس از سال‌ها تلاش به ‏آرزویم رسیدم که بسیار هم برایم شیرین بود‎.
 
الان مدالی هست که حمید سوریان دلش پیش آن مانده باشد؟
 
خدا را شکر تا به اینجا هرچه طلا در رقابت‌های مهم و بین‌المللی بوده را در ویترین افتخاراتم دارم، اما کلا هر دوره مسابقاتی که ‏برگزار می‌شود هدف من طلای آن خواهد بود‎.
 
پس دومین طلای المپیک را هم کسب می‌کنی؟
 
راجع این موضوع با قاطعیت نمی‌توانم چیزی بگویم آن‌هم به خاطر اینکه این مسابقات چهار سال دیگر است و نمی‌دانم بدنم تا آن موقع من ‏را همراهی خواهد کرد یا خیر. من سال‌هاست که از این بدن دارم کار می‌کشم، سخت‌ترین تمرینات را تحمل کرده خیلی دوست ‏دارم که این کار را انجام بدهم اما سخت است و دشوار‎.
 
حالا در رقابت‌های جام‌جهانی شرکت خواهی کرد؟
 
مطمئنا نه، شرکت نخواهم کرد، آن هم به خاطر اینکه شرایط جسمانی‌ام این اجازه را به من نمی‌دهد تمریناتم را تازه شروع کرده ام و تنها ‏‏40 روز تا مسابقات باقی مانده است و شرایط ایده‌آلی ندارم.ان‌شاءالله از سال آینده استارت مسابقات را خواهم زد.
 
برگزاری رقابت‌های لیگ فرنگی را چطور می‌بینی؟
 
آرزوی قلبی‌ام است که در فرنگی شاهد برگزاری لیگ‌برتر باشیم. بچه‌های ما منبع درآمدی ندارند و این می‌تواند کمکی هرچند کوچک ‏به آنها باشد‎. ‎
 
در لیگ هم شرکت نمی‌کنی؟
 
نخیر. من تا به امروز در لیگ کشتی نگرفته‌ام، آن‌هم به خاطر اینکه باید وزن زیادی کم کنم و رفتن به یک وزن بالاتر هم سخت است. از ‏طرف دیگر این رقابت‌ها در فصل خوبی هم برگزار نمی‌شود، بعد از جام‌جهانی و المپیک بدن‌های ما نیاز به استراحت دارد و نباید ‏دوباره فشار به آن بیاوریم‎. ‎
 
شنیدیم که برای این رقابت‌ها با پرسپولیس مذاکره کردی؟
 
بله، اما نپذیرفتم، آن‌هم به‌خاطر اینکه من طرفدار تیم‌ملی هستم و همه تیم‌ها را به یک اندازه دوست دارم، برای همین هم ترجیح دادم با ‏تیم خاصی نباشم‎. ‎
 
نکند طرفدار استقلال هستی و قبول نکردی؟
 
نه برای من واقعا استقلال و پرسپولیس فرقی نمی‌کند. البته به آقای قلعه‌نویی ارادت خاصی دارم، اما در نهایت حمید سوریان طرفدار ‏تیم‌ملی است و بس‎.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.