آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

در مرکز نجوم شهرری چه می‌گذرد؟

راهیان آسمان

آسمان، پر رمز و رازترین دنیایی‌ست که ما انسان‌ها در پیرامون خود داریم.

 در مرکز نجوم شهرری چه می‌گذرد؟

به گزارش فارس،  تقریباً همه ما روزگاری رویای سفر به آسمان و گردش در فضا را در سر پرورآسمان، پر رمز و رازترین دنیایی‌ست که ما انسان‌ها در پیرامون خود داریم.کسانی که در زمینه نجوم اطلاعات یا تحصیلات خاصی ندارند و می‌خواهند صرفاً یکی از علایقشان را دنبال کنند. مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) فعالیت آموزشی خود را به‌طور رسمی از سال 1379 و با ارائه دوره‌های ویژه برای دانشجویان دانشکده علوم حدیث و حوزه علمیه آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) آغاز کرد و از سال 1380 دوره‌های مختلف مقدماتی، نجوم کروی، نجوم محاسباتی عکاسی نجومی، طراحی و ساخت سیستم‌های خورشیدی، مدل‌سازی ستارگان، فضا و زمان، اختر شناسی هسته‌ای و هواشناسی زیر نظر استادان نجوم کشور برای عموم علاقمند اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب، سایر داوطلبان دایر شده است. به دانش آموختگان، پس از پایان دوره مدرک ویژه‌ای اعطاء می‌شود.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی این مرکز، معرفی ابزارهای نجومی از قبیل GPS، افلاک نما، تئودلیت، دوربین دوچشمی، تلسکوپ، CCD (آشکار سازی کامپیوتری)، تلسکوپ رادیویی به علاقمندان است.

فعالیت‌های رصدی و سمینارهای نجومی

دانش‌آموختگان در مرکز، علاوه بر شرکت در دوره‌های تئوری، درس‌های علمی ستاره‌شناسی را نیز در برنامه‌های رصد شبانه و یا شرکت در گروه‌های رویت هلال ماه فرا می‌گیرند. در هر فصل و به مناسبت‌های گوناگون سمینارهای نجومی با حضور کارشناسان و استادان برجسته کشور در حوزه علوم ستاره‌شناسی و اتفاقات نجومی برگزار می‌شود که تا به حال ده‌ها نشست علمی ـ تخصصی در مرکز نجوم برگزار شده است.

نمایشگاه دائمی عکس

در این نمایشگاه تصاویری که از ساختار و تحول ستارگان «قبل از تولد، تولد و مرگ» و سیارات و خورشید توسط تلسکوپ این مجموعه عکسبرداری شده در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

کتابخانه الکترونیکی خواجه ابوالفضل هروی رازی

در راستای گسترش دانش به سبک نوین و دسترسی علاقمندان منابع سمعی و بصری در حوزه پدیده‌های نجومی، کتابخانه الکترونیکی مرکز با داشتن بیش از یک هزار و 200 عنوان کتاب (ebook) و بیش از 200 عنوان حلقه نوار ویدئویی و CD افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این مجموعه به نام خواجه ابوالفضل هروی منجم و ریاضی‌دان مشهور قرن سوم و چهارم هجری و طراح قضیه فرما نامگذاری شده است.

مرکز اطلاعات هواشناسی

از آنجا که مکمل کاوش‌ها و پژوهش‌های رصدی دانستن اوضاع جوی و دمای منطقه و مقدار رطوبت محیط است، مرکز هواشناسی با تجهیزات هواشناسی مورد نیاز مجهز و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

واحد تعیین قبله

این واحد با دارا بودن کارشناسان خبره انحراف قبله را با استفاده از نرم‌افزارها و ادوات رصدی مدرن با دقت ثانیه قوسی تعیین و شاخص‌گذاری می‌نماید متقاضیان می‌توانند جهت گرفتن وقت تعیین قبله از سراسر کشور با شماره تلفن‌های مرکز نجوم تماس حاصل فرمایند.

مرکز مطالعات ستاره‌شناسی رادیویی شهرری

با توجه به اینکه تکنولوژی کنونی ستاره‌شناسی در جهت بازه‌های غیرنورانی ستارگان جهت گرفته محور توسعه علمی قرار داده است بنابراین مرکز نجوم با بهره‌گیری از آنتن به مساحت 27 مترمربع اقدام به رصد رادیویی خورشید و سیارگان و ثبت اطلاعات آنها در رایانه با نرم‌افزارهای مخصوص کرده است.

آسمان نما و خانه علم

مرکز آسمان نما و خانه علم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) در ایام خجسته میلاد رسول مکرم اسلام (ص) در روز پنج‌شنبه هفدهم اردیبهشت ماه 1383 افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مرکز آسمان نما و خانه علم، متشکل از افلاک نما، خانه علم افلاک نمای مسطح، نمایشگر انفجار بزرگ، بازارچه نجومی و مجموعه‌ای به‌عنوان نمایشگاه اختراعات دانش‌پژوهان است و کلاس‌های علمی ـ تخصصی مرکز نجوم آماده بازدید دانش‌آموزان و علاقمندان است. محیطی علمی ـ تفریحی که در آن امکاناتی فراهم آمده است تا عموم مردم به‌ویژه نوجوانان بتوانند از طریق مشاهده، لمس، آزمایش، گوش دادن و مطالعه و استفاده از کامپیوتر در معرض پدیده‌های مختلف علوم پایه (ریاضی، شیمی، زیست و زمین‌شناسی) و تکنولوژی قرار گیرند.

تابلوی تصاویر پنهان، رادیویی دستی، گوی‌های نیوتونی، تابلوی تصاویر متحرک، تابلوی امواج مافوق صوت، تابلوی انفجار بزرگ، مجموعه‌ای از تجهیزات و سیستم‌های خورشیدی، آزمایشات فیزیکی و مکانیکی، اختراعات نفرات برتر جشنواره خوارزمی، دستگاه لیساژور، دستگاه گفت‌و‌گوی با تاخیر، نمونه‌هایی از تجهیزات به نمایش درآمده در خانه علم است. هر کدام از تجهیزاتی که در تالار علم قرار دارد به نوبه خود بیان‌گر بعضی از پدیده‌هایی هستند که در زندگی روزمره ما اتفاق می‌افتد و ما بیشتر وقت‌ها بی‌تفاوت از کنار آنها می‌گذریم. در قسمت ابتدایی خانه نیز تجهیزاتی قرار گرفته است که آزمایشات مربوط به دوران تحصیل را برای جوانان تداعی می‌کند.

بازارچه نجومی

این غرفه که در سالن آسمان نما و تالار علم قرار دارد به ارائه محصولاتی از قبیل CD و DVD های علمی، نجومی، کتاب‌های علمی و نجومی، نقشه‌های جغرافیایی، لوازم جانبی رایانه و غیره به دانش‌پژوهان و بازدیدکنندگان علاقمند پرداخته است.

نمایشگاه مطالعات طبیعی شهرری

در این نمایشگاه در راستای معرفی شهرری از لحاظ محیط زیست و عواز طبیعی، نمایشگاهی از کانی‌ها و سنگ‌های محیط به‌همراه گونه‌های گیاهی و جانوری آن در محوطه آسمان نما و تالار علم به نمایش گذاشته شده است.

افلاک نما

مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف که موقعیت‌های گوناگون زمین، ماه، خورشید و اجرام آسمانی دیگر را جهت آشنایی مقدماتی با اخترشناسی نمایش می‌دهد. «چین لوچیه» منجم چینی در سال 463 م نخستین آسمان نما را ساخت. افلاک نمای این مرکز از نوع E ـ 5 است که قابلیت‌های زیادی از جمله نمایش 1024 ستاره در نیم‌کره شمالی و جنوبی، نمایش عرض جغرافیایی از استوا تا قطب شمال، نمایش 88 صورت فلکی در نیم‌کره شمالی و جنوبی، نمایش ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی، دارای مختصات تصویری خط استوا، دایره‌البروج و نصف‌النهار، نمایش تصاویر صورت‌های فلکی وضعیت طلوع و غروب خورشید و نمایش کهکشان راه شیری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.