آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

رفتار نامناسب قضات با یک طرف پرونده موجب گلایه از دادگستری می شود

 

به گزارش راگانیوز، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران با حضور در حوزه علمیه امام حسین (ع) شهرری در بین اساتید و طلاب این حوزه به سخنرانی پرداخت و گفت: همه مردم و مسئولان در هر سمتی به خصوص قضات ملزم به رعایت اخلاق در جامعه هستند.

اسماعیلی بیان کرد: گاهی گلایه هایی از مجموعه دادگستری به گوش می رسد و این گلایه ها ناشی از رفتار قضات است که وقتی با یک طرف پرونده بدرفتاری می شود، گمان می کنند که از طرف دیگر پرونده رشوه ای دریافت شده است و بخاطر اینگونه رفتارها است که می گویند در دستگاه قضا فساد وجود دارد.

وی با تاکید براینکه رعایت اخلاق در همه مراتب باید رعایت شود، گفت: از سوء رفتار بپرهیزید چرا که اگر رزمنده میدان نبرد، استاد، معلم، قاضی، … و مرجع تقلید هم که باشید و عمر خود را صرف خدمت به مردم بنمایید ولی حسن خلق نداشته باشید، طبق روایتی از امام رضا (ع) جهنمی می شوید.

رئیس کل دادگستری استان تهران دلیل اهمیت موضوع اخلاق را اینگونه بیان کرد: با توجه به پرونده هایی که در دادگستری وجود دارد می بینیم که ریشه تمام موارد از بی اخلاقی و سوء رفتار افراد نشئت می گیرد و منجر به جرم و فساد می شو.

اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از امور و مهمات زندگی از باب تعلیم نیست بلکه با تاکید و توجه می توان اهمیت و نقش موضوع را درک کرد و لذا بنده که پانرده سال در دادگاه ویژه روحانیت و رسیدگی به امور حوزه و روحانیون فعالیت داشته ام، دریافته ام که همه نیازمند اخلاق هستیم و به طلاب سفارش می کنم یادگیری درس اخلاق را نسبت به فقه و اصول در اولویت قرار بدهند.

وی حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که حضرت امام خمینی نیز بر آن تاکید داشتند، تشریح کرد: علم بر سه قسم است؛ اولین مورد آیت محکم که شامل فلسفه، کلام و فقه و اصول است، دومین مورد فریضه عادله یعنی اخلاق و تزکیه نفس و مورد سوم سنت قائمه که علوم اجتماعی را در بر می گیرد.

انسان بودن در گرو رعایت اخلاق است

رئیس کل دادگستری استان تهران در تکمیل این مطلب افزود: اگر می خواهید علامه بشوید، هر سه علم را بیاموزید، اگر می خواهید عالم بشوید دو علم آیات محکمه و فریضه عادله و اگر می خواهید انسان بشوید فقط اخلاق را رعایت کنید و لذا انسانیت فقط در گرو یک علم است و آن هم فریضه عادله است.

اسماعیلی با بیان اینکه انسان موجودی دوبعدی است، گفت: امروز افراد جامعه بیشتر به بعد مادی خود اهمیت می دهند و با توجه به جسم خود مراقب هستند که جذابیت ظاهری خود را حفظ کنند تا زشتی های آنان دیگران را آزار ندهد ولی متاسفانه به بعد روحی خود رسیدگی نمی کنند با آنکه روح نیز به اندازه جسم اهمیت دارد و اگر به جذابیت های آن توجه نشود، نتیجه اش بی اخلاقی و بی بندوباری هایی می شود که دیگران را اذیت می دهد.

انتهای پیام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.