آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

سازمان تبلیغات اسلامی نباید به هر فردی مجوز برپایی هیئت بدهد

به گزارش راگانیوز ؛ سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) و آغاز محرم فضای شهر را دگرگون و معطر به نام اهل بیت (ع) و  مزین به آموزه جهاد و زیبا به یاد شهدای فراموش ناشدنی کربلا می‌کند. برپایی مجالس روضه و سوگواری در این ماه علاوه بر تعظیم شعائر الهی «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» (حج: ۳۲۲)، نشان دهنده پویایی مجالس حسینی پس از ۱۳ قرن در جهان امروز است.

برپایی مجالس امام حسین (ع) مانند سایر رویدادهای مذهبی می‌تواند با انحرافات و تحریفاتی همراه شود؛ همانطور که طبق نظر کارشناسان مذهبی، گاهی این وضعیت به دلیل برپایی این مجالس خارج از مساجد و مدیریت ائمه جماعات با آسیب‌هایی همراه بوده است.

خبرنگار ما این موضوع را در گفت‌و گو با تعدادی از فقها، علما و ائمه جماعات بررسی کرده که در این نوبت، مشروح سخنان آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی؛ امام جماعت مسجد امام حسین (ع) و مسئول حوزه علمیه امام حسین (ع) شهر ری می‌آید.

حسینی مازندرانی قیام امام حسین (ع) را برای احیای شعائر و آموزه‌های دینی و امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: مساجد بهترین و اصیل ترین فضای دینی برای بزرگداشت و گسترش پیام های پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) است؛ بنابراین باید جایگاه این خانه‌های خدا هر روز بیش از گذشته در مناسبت‌های مذهبی، ملی و انقلابی، پررنگ تر و باشکوه تر شوند.

گسترش تحریفات با دوری از مساجد

وی گسترش هیات و حسینیه ها را جزو شعائر دین دانست و مهم خواند و افزود: متاسفانه شکل گیری برخی هیئات با برپایی چادری در کوچه‌های شهرها موجب دور شدن مردم به ویژه جوانان از مساجد شده است و این موضوعی است که تاکنون موجب گسترش برخی آفات و تحریفات در عزاداری‌ها شده است.

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی نباید مجوز شکل گیری هیات را به هر فرد و دسته‌ای بدهد و با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد اولا موجب تقویت مساجد شود و ثانیا امکان برپایی مجالس متناسب با شان چهارده معصوم (ع) را در مساجد و تکایا فراهم کند.

برگزاری مراسم سوگواری‌ سبب وحدت مردم شود

وی اضافه کرد: برگزاری مراسم سوگواری‌ باید سبب وحدت مردم شود نه اینکه هر فردی در گوشه‌ای از شهر برای خود، هیاتی و حسینیه‌ای برپا کند، البته نفس چنین اقدامی اشتباه و  نامطلوب نیست بلکه به دلیل تضعیف جایگاه مساحد و دوری از مدیریت و هدایت یک عالم، در بلند مدت می‌تواند محوریت مساجد را خدشه دار کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه، با بیان اینکه برپایی مجالس روضه نباید مخل آسایش و آرامش مردم شود، اظهار کرد: برخی هیات‌ها با برگزاری مراسم عزاداری تا پاسی از شب موجب اذیت و آزار مردم به ویژه بیماران و سالخوردگان می‌شوند.

دوری مسجد امام حسین (ع) از آزار مردم

وی ادامه داد: مجالس سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در مسجد امام حسین (ع) شهر ری متناسب با ساعات نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشاء است تا مردم ضمن اقامه نماز جماعت و اول وقت، محبت خود به اهل بیت (ع) را نشان دهند و از سوی دیگر پخش اذان صبح در مسجد امام حسین (ع) نیز بدون پخش صدای قرآن است تا مبادا مردم اذیت شوند.

خبرگزاری شبستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.