آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

ساماندهی واحدهای چربی سوز شهرری در مجلس پیگیری می شود

به گزارش راگانیوز ؛ در شهرری در گزارشی با عنوان «سهمی به اندازه آشغال گوشت های پایتخت» به موضوع واحدهای چربی سوزی که با جمع آوری ضایعات فرآورده های دامی، استخوان و چربی های کشتارگاهی برای بازیافت و بروز مشکلات زیست محیطی برای مردم جنوبی شهرری اشاره کرد که این موضوع موجب شد بسیاری از دستگاه های ذیربط رسیدگی به این معضل را در اولویت قرار دهند.
به گزارش ایرنا، برپایه آمارها روزانه حدود ۶۰۰ تن ضایعات گوشت قرمز و سفید، چربی کشتارگاهی و استخوان در پایتخت و شهرهای اطراف آن تولید می شود که بخش عمده آنها به کارگاه های چربی گیری غیرمجاز جنوب شهرتهران انتقال می یابند و تبعات فعالیت هایشان به گرفتاری های ساکنان منطقه افزوده است.
زهره عبادتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار داشت: واحدهای چربی سوزی ماهیت بدی ندارند و به بازیافت ضایعات گوشتی کمک می کنند ولی باید بر اساس قوانین فعالیت کنند و صاحبان این واحدها نیز از تکنولوژی کنترل بو و تصفیه آب برخوردار شوند.
وی یادآور شد: هم اکنون در حدود ۳۰ واحد چربی سوزی و ۳۵ واحد زهتابی در شهرری شناسایی و در حال فعالیت اند که آلودگی هوا و آب را برای مردم حاشیه شهر ایجاد کرده اند.
عبادتی تصریح کرد: با توجه به حساسیت این موضوع در رسانه ها، طی ۲ ماه گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی از واحدهای چربی سوزی شهرری بازدید کرده و معضلات این بخش را بررسی کردند.
وی بیان کرد: بعد از بازدید نمایندگان، طرحی توسط کارشناسان محیط زیست ری برای رسیدگی به این موضوع تهیه و برای نهایی شدن به مجلس ارسال شد.
رئیس اداره محیط زیست ری اضافه کرد: بر اساس این طرح واحدهای عضو ‘شرکت تعاونی ذهتابی گلحصار’ به مکانی در انتهای روستای دوتویه ری منتقل می شوند، مشروط به اینکه سیستم تصفیه و فاضلابشان را ساماندهی کنند.
وی عنوان کرد: واحدهایی که عضو این شرکت نیستند نیز به شهرک صنعتی چرمشهر ورامین منتقل می شوند.
عبادتی ادامه داد: شرکت شهرک های صنعتی استان تهران هم در راستای ساماندهی فعالیت این نوع واحدها در چرمشهر ورامین اعلام آمادگی کرده است.
به گزارش ایرنا، واحدهای چربی گیری غیرمجاز با جوشاندن چربی های کشتارگاهی و آلایش طیور همراه با برخی مواد شیمیایی ضمن ایجاد بوی بسیار نامطبوع، آلودگی آب، خاک و تهدید سلامت عمومی ساکنان منطقه را دامن زده اند.
در کنار مشکلاتی مانند نشت نفت در برخی زمین های کشاورزی و جریان فاضلاب در نهر فیروزآباد شهرستان ری، بخشی از ساکنان این مناطق باید بوی نامطبوع کارگاه های غیرمجاز و سنتی چربی سوزی و سایر آلودگی های زیست محیطی آنها را هم تحمل کنند.
بیشتر این واحدها در روستاهای گلحصار، قوچ حصار و عظیم آباد بخش کهریزک در امتداد نهر آلوده فیروزآباد قرار دارند.
کارگاه های چربی گیری استاندارد باید سامانه های دفع فاضلاب داشته باشند ولی واحدهای غیرمجاز فعال در کهریزک تمامی فاضلاب خود را با این استدلال که آب نهر فیروزآباد آلوده است، داخل آن تخلیه می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.